۱۲۸۷۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
تعداد بازدید : ۳۹
كامران قاسمپور كشتى گير بسيار محبوب ايران در حال حاضر حكم قهرمانى را دارد كه از ٨٦ كيلو رانده و از وزن ٩٧ مانده است.

كامران قاسمپور كشتى گير بسيار محبوب ايران در حال حاضر حكم قهرمانى را دارد كه از ٨٦ كيلو رانده و از وزن ٩٧ مانده است.

به گزارش فراتیتر، چهار عامل مهم باعث شد تا كامران قاسمپور به مانند فاتحى بزرگ قلب و روح عاشقان بي‌شمار كشتى در ايران را تسخير كند و در حال حاضر يكى از محبوب‌ترين كشتى گيران آزادكار كشورمان لقب گيرد، مردى كه كمتر عاشق كشتى در ايران پيدا مى‌شود كه نگران آينده و شرايط او در ٢٧ سالگى نباشد.

•كامران هيچوقت از جنگ با "يل ايران" طفره نرفت

كامران پسر محبوب و محجوب جويبارى، كشتى گير وزن ٨٦ كيلوگرم بود كه از بد روزگار در وزن تخصصى او همشهرى عنوان دارى چون حسن يزدانى به عنوان يل جويبار و كاپيتان تيم ملى يكى از نوابغ اين وزن در تاريخ كشتى جهان محسوب مى‌شود.

همدوره و هم نسل بودن اين دو كشتى گير يعنى فنا شدن يكى از اين دو براى كسب مدال‌هاى مهم المپيك و جهانى، قرعه و بخت شومى كه به نام كامران قاسمپور بر پايه‌ى جبر روزگار و بينظير بودن ديگر رقيب محبوب، ضرب شد.

قاسمپور سال‌ها در انتخابى‌هاى تيم ملى و رقابت‌هاى رو در رو از مبارزه با حسن يزدانى طفره نرفت و مردانه روى تشك حاضر شد. شكست‌هاى متعدد و موفقيت‌هاى بى مثال حسن يزدانى كه هفت مدال المپيك و جهانش از ٩ مدال كسب شده در اين دو رقابت مهم، فقط در ٨٦ كيلو به دست آمد باعث شد همگان راه چاره را در تغيير وزن كامران قاسمپور كوچ به يك وزن بالاتر پيدا كنند.

حسن يزدانى در مجموع تمامى رقابت‌هاى بين المللى تا امروز ١٧ مدال كسب كرده كه ١٣ مدالش در وزن ٨٦ كيلو به دست آمده؛ يك نقره المپيك، سه طلا، دو نقره و يك برنز قهرمانى جهان، يك طلاى جام جهانى، چهار طلاى بازيها و قهرمانى آسيا و يك طلاى بازي‌هاى همبستگى كشورهاى اسلامى.

همچنين در كارنامه حسن يزدانى يك طلاى ٧٤ كيلوى المپيك، نقره‌ى ٧٠ كيلوى قهرمانى جهان و دو طلاى ٧٠ و ٧٤ كيلوى جام جهانى هم به چشم مى‌خورد. حسنى كه بعد از كسب دهمين مدال المپيك و قهرمانى جهان در ٢٠٢٤ پاريس آنهم در سن ٢٩ سالگى مى‌تواند تا المپيك ٢٠٢٨ آمريكا هم اگر بخواهد سه مدال جهانى و چهارمين مدال المپيكى را هم در ٣٤ سالگى مال خود كند.

1978262

به اين ترتيب كامران قاسمپور توانست با رفتن به وزن ٩٢ كيلو در كنار دو مدال طلاى اميدهاى ٨٦ كيلوى جهان و قهرمانى ٢٠١٩ آسيا در اين وزن كه در كارنامه داشت به دو طلاى مهم قهرمانى جهان در وزن ٩٢ كيلو دست يابد و البته مدال زرين ٢٠٢١ آسيا در وزن جديد.

•كامران با قدرت ترمز "جيدن كاكس" را كشيد

به غير از رفتار محجوب و بى حاشيه در كنار طفره نرفتن كامران در سال‌هاى سال مبارزه با حسن يزدانى كه او را به كشتى گيرى خاص تبديل كرد، دو مبارزه ديدنى و فوق حساس در نيمه نهايى ٢٠٢١ و فينال ٢٠٢٢ جهان برابر جيدن كاكس آمريكايى و رسيدن به دو طلاى قهرمانى ٩٢ كيلوگرم جهان با زيرهاى ناب ايرانى و به نمايش گذاشتن كشتى‌هاى فنى با اجراى فنون متعدد و زيبا، كامران را در دل عاشقان كشتى به اوج شهرت و محبوبيت رساند.

كامران قاسمپور در دو دوره متوالى جيدن كاكسی را در قهرمانى جهان مغلوب كرد كه در ٩٢ كيلو دو طلاى جهان داشت و حال به خاطر رويارويى با سلطان زيرهاى ناب ايرانى يك برنز و نقره هم در كنارش دارد.
البته كاكس آمريكايى دو برنز المپيك و جهان هم در ٨٦ كيلو كسب كرده است.

•دومين دلاور در نيم قرن اخير كه متوالى طلا گرفت

يكى ديگر از دلايل متفاوت بودن و قابل توجه قرار گرفتن‌هاى كامران قاسمپور براى عاشقان كشتى اين است كه او دومين دلاور تاريخ كشتى آزاد ايران در نيم قرن اخير به حساب مى‌آيد كه دو سال و دوره متوالى موفق شد مدال طلاى قهرمانى جهان را به ويژه در يك وزن به گردن آويزد.

كامران قاسمپور در سال ٢٠٢١ ميلادى و فينال هفتاد و يكمين دوره قهرمانى كشتى جهان به ميزبانى شهر اسلوى نروژ موفق شد "ماگومد قربان اف" روس را شكست دهد و فينال سال بعد در ٢٠٢٢ بلگراد هم جيدن كاكس آمريكايى.

به غير از كامران قاسمپور در پنجاه سال اخير رقابتهاى كشتى قهرمانى جهان، فقط رسول خادم توانسته بود در سال‌هاى ١٩٩٤ و ١٩٩٥ دو طلاى دنيا را در دو سال متوالى در وزن ٩٠ كيلو به گردن بياويزد.

به غير از دو قهرمانى متوالى رسول خادم و كامران قاسمپور در پنجاه سال اخير قهرمانى جهان، بايد به نام ابراهيم جوادى اشاره كرد كه ٥٣ سال قبل در سال‌هاى ١٩٧٠ و ١٩٧١ موفق شد مدال طلاى ٤٨ كيلوگرم قهرمانى دنيا را در كشتى آزاد به گردن آويزد.

•كوچى ديگر، آسيب و حسرت تراژيك مدال المپيك

دليل آخرى هم كه باز باعث افزايش محبوبيت كامران قاسمپور شده مى‌توان سومين كوچ او همراه با طعم تلخ مصدوميت‌هاى سريالى براى رسيدن به مدال مهم المپيك دانست.

البته جويبارى‌ها يكبار طعم تلخ به مدال المپيك نرسيدن قهرمانى بزرگ در كشتى را با رضا يزدانى مشق كرده بودند.

جايى كه پلنگ جويبار در سال ٢٠١١ و ٢٠١٣ قهرمان جهان شد اما در المپيك ٢٠١٢ لندن با اشتباه فاحش داوران و المپيك ٢٠١٦ با يارى نكردن زانو و آشيلى كه امانش را بريده بود بى مدال المپيك چهار گوشه‌ى تشك را بوسيد.

1978263

كامران قاسمپور براى رسيدن به مدال المپيك ٢٠٢٤ پاريس چاره‌اى جز برگشتن به وزن ٨٦ كه سند شش دانگ آن متعلق به حسن يزدانى است يا رفتن به ٩٧ كه با وزن ايده آل بدنى او فاصله بسيار دارد، ندارد.

داستانى تراژيك و حتى ژاندارك گونه كه به نظر بايد آن را براى كامران دست نيافتنى البته در شرايط موجود ارزيابى كرد.

•و در آخر كشتى گيرى رانده از آنجا و مانده از اينجا

كامران قاسمپور با تمام آسيب‌هاى يك سال اخير خود و كوچى اجبارى به وزن ٩٧ كيلو براى رسيدن به المپيك با توجه به اينكه وزن ٩٢ كيلوگرم المپيكى محسوب نمى‌شود بالاخره در تورنمنت بين المللى زاگرب پا روى تشك گذاشت.
بازگشتى به شدت اميدوار كننده اما با پايانى تراژيك و تلخ.

كامران به اسنايدر آمريكايى در نيمه نهايى ٤ بر صفر باخت و به مدال برنز رسيد تا كارنامه قابل قبولى با توجه به اينكه تازه از بند مصدوميت رها شده كسب كرده باشد.
درحاليكه اميرعلى آذرپيرا بعد از شكست دادن حريف لهستانى و دو كشتى گير آمريكايى در فينال كايل اسنايدر را هم ٦ بر ٣ درهم شكست تا روياى المپيك بيش از هر كس براى كامران رنگ ببازد.

او در كل زندگى ورزشى‌اش چهار بار در زاگرب و يكبار در جام جهانى تيم به تيم ٢٠٢٢ آمريكا براى مبارزه ٩٧ كيلوگرم روى تشك حاضر شده است، سه پيروزى و دو شكست مقابل كايل اسنايدر با نتايج ٤ بر صفر و پنج بر صفر.

به نظر اگر آذرپيرا لغزشى نكند و تا خود ٢٠٢٤ پاريس با همين قدرت پيش برود، اتفاقى غيرمترقبه نيفتند و سهميه المپيك هم توسط اميرعلى كسب شود كامران سوداى حضور در المپيك را از دست مى‌دهد.

كاش فشار روانى را از روى دوش كامران برداريم و با مشاوره‌هاى درست او را به اين باور برسانيم كه فيزيك قاسمپور براى ٩٢ كيلو ايده آل است.

قاسمپور اگر به المپيك فكر نكند و در ٩٢ كيلوگرم بماند مى‌تواند تا المپيك ٢٠٢٨ آمريكا حداقل اگر در سال ٢٠٢٤ هم رقابت‌هاى جهانى اوزان غير المپيكى برگزار شود به كسب چهار طلاى ديگر قهرمانى جهان در اين وزن اميدوار باشد.

آيا بهتر نيست در ورزش اول ايران كامران قاسمپورى محبوب و پرعنوان داشته باشيم آنهم با شش مدال طلاى ٩٢ كيلوى جهان به جاى اينكه كامرانى را ببينيم كه با دو طلاى ٩٢ كيلو و تك مدال احتمالى المپيكى بدنى خرد و خمير دارد كه با رفتارهاى غيركارشناسى عمر حرفه‌اى دوران قهرمانى و ورزشى اش به حداقل رسيده است؟

كاش كامران را براى ٩٢ كيلوگرم قهرمانى جهان حفظ كنيم تا چند سال افتخار كسب كند و او را با ادامه حلوا حلوا كردن مدال المپيك هوايى نكنيم.

1978264

به نظر مى آيد كامران قاسمپور با آن تكنيك ناب و زيرهاى ديدنى ايرانى در كنار سبك به شدت دلپذير در كشتى، براى ٩٧ كيلوگرم كار بى نهايت سختى در سرشاخ شدن با بزرگانى چون سعدالله اف، تاج الدينوف، كايل اسنايدر، ماگومدخان ماگومدف، گيوى ماتچاراشويلى، باتيربك تساكولوف و حتى اميرعلى آذرپيرا يا محمدحسين محمديان و مجتبى گليج دارد.

كاش كامران براى تجربه المپيكى ٩٧ كيلويى كه معلوم نيست رسيدن و مدال آوردن در آن چه بلايى بر سر توانايى‌ها و بدن او مى‌آورد، مدال‌هاى متعدد جهانى ٩٢ كيلوگرم را از دست ندهد.

•افتخارات كامران قاسمپور در كشتى:

منبع: varzesh3
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: