۱۳۶۷۷
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
تعداد بازدید : ۳۹
عسگریان: در خانواری که نیاز است برای ۲ فرزند امنیت غذایی اتفاق بیفتد، ۲ میلیون تومان برای خانوار مربوطه در دهک درآمدی یک تا پنج و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خانوار دهک درآمدی ۶ و ۷ در نظر گرفته می‌شود.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار، در این نشست یکی از مهم‌ترین اهداف و تکالیف دولت سیزدهم را ارتقای امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: دولت با توجه به کاهشِ میزان مصرف کالری در کشور سه طرح مهم را برای ایجاد امنیت غذایی اجرا کرده است: طرح کالابرگ، طرح یسنا و طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی از جمله کالابرگ در شبکه ملی اعتبار اجرایی می‌شوند، گفت: حدود ۶۱ میلیون نفر، یعنی ۷ دهک، تحت پوشش طرح کالابرگ هستند. با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ این طرح آغاز شد. پوشش تورم در سفره مردم از اهداف این طرح عنوان شده است. 

عسگریان در موردِ طرح تقویتِ امنیتِ غذایی کودکانِ زیر ۵ سال گفت: خانوارهای مشمول این طرح را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شناسایی می‌کند. این کودکان در معایناتِ دوره‌ای اگر رشدِ استاندارد نداشته باشند معرفی می‌شوند. در مرحله اول این طرح ۱۴۵ هزار کودک، شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک در دهک‌های یک تا هفت مشمول شدند. به ازای هر کودک در دهک‌های یک تا ۵ مبلغ یک میلیون تومان و در دهک‌های ۶ و ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. 

وی تأکید کرد: در خانواری که نیاز است برای ۲ فرزند امنیت غذایی اتفاق بیفتد، ۲ میلیون تومان برای خانوار مربوطه در دهک درآمدی یک تا پنج و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خانوار دهک درآمدی ۶ و ۷ در نظر گرفته می‌شود.

معاون امور اقتصادی وزیر کار اقلام تعیین شده در این طرح را ۱۶ مورد عنوان کرد و گفت: این اقلام از سوی کارشناسان وزارت بهداشت تعیین شده است. واریزی‌های این طرح به صورت ماهانه و تا رسیدنِ کودکان به سن ۵ سال تمدید می‌شوند و کودکان بعد از ۵ سالگی از این طرح خارج می‌شوند. 

وی بیان کرد: اعتبارهای واریزی برای طرح کودکان تا دو ماه قابل استفاده است و بعد از آن سوخت می‌شود. طرح مذکور از ۵ آبان سال جاری آغاز شده و فردا، پنج‌شنبه ۵ بهمن ماه، به حساب سرپرستان خانوار در قالب طرح امنیت غذایی کودکان شارژ خواهد شد. واریزی فردا هم مانند واریزیِ ماه قبل دو مرحله است؛ یعنی این ماه نیز به ازای هر کودکِ مشمول، ۲ میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و در کل و باد احتسابِ واریزیِ فردا ۵ مرحله به حساب سرپرست خانوار واریز کرده‌ایم. 

عسگریان با اشاره به اینکه امکان افزایشِ مشمولانِ این طرح وجود دارد گفت: این مبالغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و در سه ماهه گذشته حدود ۵۰ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال داشته‌اند که امیدواریم با تبلیغاتِ بیشتر میزانِ استقبال افزایش پیدا کند. برای مرحله جدید بیش از ۱۳۱ هزار مورد شارژ یارانه‌ای برای سرپرستان خانوار صورت خواهد گرفت. 

معاون امور رفاه وزارت کار در رابطه با ضمانت اجرای این طرح با تاکید بر اعتبار تخصیص داده شده به ۱۶ قلم کالای مورد نیاز کودکان گفت: وزارت بهداشت هر ۶ ماه یکبار کودکانِ مشمول این طرح را سنجش می‌کند، اگر این کودکان رشد نکرده باشند، به ما اطلاع می‌دهند و ما جلوی اعتبار سرپرستِ خانوار را می‌بندیم و بعد کارشناسان وزارت بهداشت برای توجیح سرپرستِ کودک جلساتی برگزار می‌کنند. 

عسگریان با تاکید بر اینکه اعتبارِ این طرح از اعتبار طرح کالابرگ جداست گفت: مبلغ یک میلیون تومان اعتبار و اقلام موجود با کارشناسی به دست آمده و تغییر نخواهد کرد، اما برای افزایشِ تعدادِ مشمولان هیچ مشکلی نداریم. اعتبار ما برای این طرح نامحدود است. 

وی در مورد میزانِ مصرف اقلام در این طرح گفت: برنج بیشترین میزان مصرف را داشته و بعد روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز در مقام‌ها بعدی قرار گرفته است. پنیر نیز در رتبه‌ی هشتم مورد استقبال قرار گرفته است. در ماه‌‎ اخیر نیز پنیر در رتبه‌ی دومِ بیشترین میزان مصرف قرار گرفته است. 

عسگریان گفت: بیشترین مشارکت برای این طرح استان کرمان و بعد خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز در رتبه‌ی دوم و سوم قرار گرفتند. 

معاون وزیر رفاه در مورد طرح یسنا یا دادنِ سبد غذایی رایگان به مادران دارای فرزند زیر دوسال گفت: مادران مشمولِ این طرح نیز از سوی وزارت بهداشت شناسایی و معرفی می‌شوند. این طرح برای مادران دارای فرزند شیرخوار زیر دوسال و در دهک یک در ۸ استان اجرایی شده است. 

وی ادامه داد: تعداد ۲۲ هزار مادر در طرح یسنا مشمول واریز یارانه حمایتی هستند. در قالب این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان ماهانه برای این مادران واریز می‌شود. امیدواریم با ایجاد منابع جدید برای این طرح، تمامی مادران دارای کودکان زیر ۲ سال شیرخوار مشمول این طرح قرار گیرند. 

عسگریان همچنین در مورد استقبال از این طرح گفت: در مجموع ۳۰ درصد مشارکت از این طرح انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۸۰ درصد برسد. استان‌هایی که مشمول این طرح می‌شوند عبارتند از ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد که به دلیلِ محرومیت و نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد انتخاب شده‌اند. 

وی تاکید کرد: واریزی یارانه‌ای طرح یسنا نیز به صورت دوماهه برای حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود. طرح‌های یارانه‌ای امنیت غذایی مادران و کودکان از نظر اعتباری هیچ ارتباطی به طرح کالابرگ ندارد. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت رفاه بیان کرد: طرح‌های سه‌گانه اشاره شده در حوزه امنیت غذایی، کدملی‌محور است و به اتباع غیرایرانی تعلق نمی‌گیرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: