۱۴۰
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۵۶۴
کاهش نرخ زاد و ولد در سال ۹۸ طی ۵۰ سال گذشته
شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی آورده است که تخمین زده می‌شود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد، به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.
به گزارش روی تیتر، در این گزارش آمده است که از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در کشور، افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است، اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولد‌ها با شیب تقریبا تندی شروع به کاهش کرده و در سال ۱۳۹۷ میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از ۸ درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است، ضمن آنکه در ۶ ماهه اول امسال (۱۳۹۸) نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ این تعداد با ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از ۹۲ هزار تولدی را به همراه داشته است.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران در مرداد ماه ۹۸ نیز گفت: در سال ۱۳۹۴به حداکثر میزان تولد، یعنی یک میلیون و ۵۷۰ هزار نوزاد رسیدیم و در سال ۱۳۹۵نرخ رشد جمعیت به ۱.۲۴ درصد رسید.

وی ادامه داد: میزان تولد در سال ۹۵، یک میلیون و ۵۲۷ هزار تولد و در سال ۹۶، یک میلیون و ۴۸۰هزار و در سال ۹۷ به یک میلیون و ۳۶۶ هزار تولد رسید که یکی از بیشترین کاهش‌های نرخ زاد و ولد در طول تاریخ کشورمان است.

 تخمین زده می‌شود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۵۴ تولد برسد که کاهش بی‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است. مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این گزارش آورده است که تعداد تولد‌های سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشان دهنده کاهش ۲۰۳ هزار و ۷۱۰ نفری است. همچنین، میزان موالید  از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۶.۷ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۷ رسیده و تخمین زده می‌شود که در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.

کاهش نرخ رشد جمعیت در سال‌های آینده

مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از ۱.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱.۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده و برآورد‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به حدود ۱ درصد رسیده باشد؛ ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه باشیم.

تداوم کاهش شاخص رشد جمعیت ایران تا ۳۰ سال آینده

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار گفت: نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان سه و ۶۲ دهم درصد است. وی تصریح کرد: برآورد‌های رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت.

محزون اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ بیست و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال داشتیم و در مدت ۵ سال این رقم به ۲۰ میلیون نفر و اکنون به ۱۸ میلیون نفر کاهش داشته یعنی جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد منفی سه و ۲۴ صدم درصد در حال کاهش است. وی افزود: در سال ۱۴۰۰ که سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد عبور می‌کند در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹ و چهار دهم درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶ و یک دهم درصد عبور خواهد کرد یعنی در آن زمان یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار گفت: آمار ازدواج از ۸۹۱ هزار در سال ۱۳۹۰ به ۵۵۰ هزار در سال ۱۳۹۷ رسیده است. محزون افزود: میانگین سن ازدواج در دهه اخیر برای آقایان از ۲۴ به ۲۷ سال و برای خانم‌ها از ۱۹ به ۲۳ تا ۲۴ سال افزایش یافته است و در تهران برای آقایان ۲۷ و برای خانم‌ها ۲۶ سال است و برای مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶ تهران برای آقایان ۳۲ و برای خانم‌ها ۲۹ سال است.

رئیس کمیته مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در ماه گذشته توسط کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب و به هیأت رئیسه مجلس ارسال و اشکالات قانونی آن رفع شده است و امیدوارم زودتر به صحن علنی مجلس برود.

محمودی با تاکید بر اینکه باید از سالخوردگی و کاهش جمعیت کار جلوگیری کنیم، ادامه داد: در پی افزایش جمعیت نیستیم، اما در پی حفظ تعادل جمعیتی هستیم. وی افزود: هدفگذاری شده است تا سال ۱۴۰۴ به میانگین دو و نیم فرزند برای هر زوج برسیم.

محمودی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت موجب کاهش رشد اقتصادی می‌شود گفت: کاهش رشد جمعیت موجب کاهش جمعیت در سن کار می‌شود. افراد در سن کار تا سال ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ افزایش نسبی دارد و سپس از آن زمان افراد در سن کار کاهش خواهد یافت. وی افزود: یکی از علت‌های رشد اقتصادی قدرت‌های نوظهور مانند چین و هندوستان رشد جمعیت بالا و رشد تولید ناخالص داخلی آن‌هاست.

مدیر گروه جمعیت شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) نیز گفت: جریان فکری غلط در دستگاه علمی کشور در دهه ۷۰ مسائل غلطی را درباره کنترل و کاهش جمعیت مطرح کردند و برخی از سیاستگذاران هم درگیر این اطلاعات غلط می‌شوند. کاویان ادامه داد: نهاد‌های علمی معتبر جهانی، ظرفیت زیستی را برای ایران حدود ۱۵۰ میلیون نفر برآورد کرده اند.

وی افزود: دو برنامه پنج ساله توسعه کشورمان را به جمعیت اختصاص دادیم و وزارت بهداشت را مأمور اجرای سیاست‌های جمعیتی کردیم و تجربه قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب ۱۳۸۴ را داریم. کاویان با بیان اینکه جمعیت زوج‌های نابارور، حداقل حدود ۳ میلیون زوج هستند، گفت: ناباروری در سیستم بهداشتی کشورمان خلاف همه کشور‌ها به عنوان بیماری تعریف نشده است و از آن‌ها حمایت لازم نمی‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درباره زوج‌های نابارور، پارسال بر اساس سیاست‌های جمعیتی و اقداماتی که باید وزارت بهداشت انجام می‌داد حدود سه سال پیش کمتر از حدود ۱۲ مرکز درمان ناباروری داشتیم، اما اکنون ۸۴ مرکز داریم. سید حامد برکاتی افزود: از این تعداد، ۴۴ مرکز دولتی و ۴۰ مرکز خصوصی استاندارد هستند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد، که نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به حدود یک درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود کشور در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه شود.