۱۴۱۵
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۸۴
اگر شما هم درگیری‌های شغلی بسیاری دارید، احتمالا این سوال را از خودتان دارید که چگونه می‌توانید میان کارکردن و زندگی شخصی‌تان یک تعادل نسبی ایجاد کنید.

اگر شما هم درگیری‌های شغلی بسیاری دارید، احتمالا این سوال را از خودتان دارید که چگونه می‌توانید میان کارکردن و زندگی شخصی‌تان یک تعادل نسبی ایجاد کنید.خودتان را در این شرایط تصور کنید: «من در ایجاد تعادل میان مشغله‌های کاری و زندگی شخصی مشکل دارم. همسرم همیشه اعتراض می‌کند که من همیشه در حال کار کردن هستم. او می‌گوید اگر من مشغول کارکردن نباشم، از طریق تلفن همراه مشغول چک کردن اخبار و مطالب مربوط به کار هستم یا برنامه‌ریزی کاری‌ام را انجام می‌دهم. مشغله‌های شغلی یک پدیده توقف‌ناپذیر است. من همیشه سعی می‌کنم کارهایم را کامل به اتمام برسانم. اما گاهی این برنامه‌ریزی دچار مشکل می‌شود. چگونه آن را مدیریت کنم؟»در دنیای امروز که مردم نیاز دارند تا همیشه بایکدیگر در ارتباط باشند، خاموش کردن تلفن همراه یا قطع اتصال اینترنت خیلی سخت است. مشتریان، همکاران و دغدغه‌های مشاغل گوناگون باعث می‌شود بسیاری از ساعات روز را درگیر کارهای خود باشیم. بنابراین نیاز داریم از همه چیز در کسب و کار و حرفه‌ای خود باخبر باشیم. هرچند این شرایط هم می‌تواند نکات مثبت بسیاری داشته باشد.
گروهی از افراد موفق، موفقیت خود را مدیون پاسخگویی دقیق و منظم‌شان هستند. همین امر می‌تواند نقطه تمایز شما با همکاران یا رقبایتان باشد. آن‌هایی که تشنه کار هستند و کارها را به سرعت و به شیوه کاملی انجام می‌دهند، همیشه در اولویت درخواست‌ها و حتی تقاضای کارفرمایان هستند. اما سوالی مهم وجود دارد که باید پاسخ آن را پیدا کنیم؛ مرز واقعی زندگی شخصی و مشغله‌های کاری کجاست؟ در ادامه می‌توانید با چند راه حل برای درک این حقیقت را مرور کنید.


چرا این‌قدر سخت کار می‌کنید؟
همه‌ی ما نیاز داریم تا مرزهایی میان زندگی شخصی و کار اقتصادی خود ایجاد کنیم. اما ابتدا باید فکر کنید تا اصول ضروری این شرایط را درک کنید. چه شرایطی وجود دارد؟ بهتر است به این مثال جالب توجه کنید.
تصور کنید که می‌خواهید در شغلی که دارید، خودتان را ثابت کنید. اگر به تازگی صاحب شغل جدیدی شده‌اید یا ترفیع گرفته‌اید، لازم است بیشتر از قبل برای رسیدن به تعادل در کار و زندگی‌تان تلاش کنید. هدف شما این است که ثابت کنید لایق این شغل یا ترفیع هستید. این هدف اصلی شماست و اصلا به رهاکردن وضعیت و صرفا لذت‌بردن از شرایط تازه‌ای که ایجاد شده حتی فکر هم نمی‌گنید. وقتی شایستگی‌ها و ارزش خودتان را نشان دادید، می‌توانید کمی آرامش پیدا کنید و از حجم کارهای خود بکاهید. تا آن زمان، خود را از بازی کنار نکشید.
فصل پرکاری است. اگر در فصلی به سر می‌برید که کارتان پررونق شده و مشتری‌ها یا پروژه‌های بسیار زیادی دارید، شاید لازم باشد بیشتر وقت خود را برای کارکردن اختصاص دهید. این دوران احتمالا زیاد طول نمی‌کشد اما وقت آن است که خودتان را با تمام قدرت و تمرکز نشان دهید تا ثابت کنید که فرد شایسته‌ای برای شغل و مهارت خود بودید و هنوز هم هستید. در شرایط جدید واقعا فرصتی برای کم‌کاری و ایجاد یک تعادل نسبی نیست. تعادل را باید وقتی برقرار کنید که فصل پرکاری به پایان رسیده، جو آرام شده و کارهایتان کمتر از قبل است. اگر در فصل اوج کار روی حرفه خود متمرکز نشوید و وقت زیادی به آن اختصاص ندهید، شاید تمام امتیازات و فرصت‌های خوبی که این تجربه می‌توانست در اختیارتان بگذارد را از دست بدهید.
حالا شرایط دیگری را تصور کنید. برای یک شخص ویژه کار می‌کنید. چه کسی از شما کار می‌خواهد؟ پاسخ این پرسش است که اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. آیا این شخص رییس شماست؟ مدیر سازمان شما است یا یک مشتری معمولی؟ این شخص ویژه تعیین‌کننده این است که وقتی به طور مثال از شما درخواست می‌کند که پرش کنید، شما تصمیم می‌گیرید که پرش شما باید به چه میزانی بلند باشد؟ پاسخ به این پرسش‌ها دقیقا همان افرادی هستند که لازم است شما آن‌ها را با عملکرد خوب خودتان تحت تاثیر قرار دهید یا به آنها پاسخ دهید. چراکه در نهایت آن‌ها هستند که آینده کاری شما را در کنترل خود دارند.


زمان مناسب برای استراحت‌تان را مشخص کنید
چه اتفاقی در حرفه‌ی شما رخ می‌دهد؟ چه فصلی است؟ چه کسی از شما کار می‌خواهد؟ این پرسش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. ابتدا باید یک نکته‌ی بسیار مهم را بدانید؛ فراموش نکنید که شما صرفا یک انسان هستید و نیاز به مقداری استراحت دارید. اوقاتی در روز یا هفته هستند که باید به آرامش و فراغت خود اختصاص دهید. این فراغت و آرامش شما را برای روزهای آینده هم آماده می‌کند.

بیشتر افراد در زمانی که برای شام‌خوردن دارند، یعنی میان ساعات ۶ و نیم تا ۸ و نیم شب، استراحت می‌کنند و ساعت ۱۰ شب به خواب می‌روند. تعطیلات آخر هفته را هم حتما به یاد داشته باشید. بسیاری از افراد موفق باتوجه به نوع کاری که دارند، شنبه‌ها یا پنج شنبه‌ها را تعطیل می‌کنند تا خودشان را آماده و احیا کنند و سپس در اولین روز هفته، کار را پرانرژی شروع کنند. وقتی که می‌دانید استراحت و اوقات فراغت یک درخواست معمول و حق طبیعی شماست، منظم کردن برنامه برای همکاران و مشتریان می‌تواند به شما کمک کند که این زمان را به خودتان اختصاص دهید.
به مثال دیگری توجه کنید؛ برنامه‌ریزی کاری همکاران شما ثباتی ندارد و هیچ چیزی بر روی نظم خاصی انجام نمی‌شود، شاید شما با یک تیم بیمار کار می‌کنید. در چنین مواقعی، باید با آن‌ها صادق باشید و با جرات در مورد اوقات فراغت و استراحتی که نیاز دارید حرف بزنید. از این که آن‌ها بدانند چه زمان‌هایی به طور موقت در دسترس نیستید، هیچ واهمه‌ای نداشته باشید. اوقاتی که در حال رانندگی به سمت مقصدی هستید، پیاده‌روی می‌کنید یا با همسر خود برای شام به رستوران رفته‌اید، بسیار اهمیت زیادی دارند. همکاران شما باید در جریان همه چیز باشند. آن‌ها این هشدار شما را تحسین می‌کنند و می‌دانند که شما بالاخره پیامشان را دریافت می‌کنید. البته نباید فراموش کنید که هر چه فعال‌تر باشید، یقینا شرایطی بهتر است.


برای قطع ارتباط با دنیای کار باید برنامه‌ریزی داشته باشید
به مغزتان استراحت بدهید. این مهم‌ترین عامل برای بهره‌وری بیشتر شما و بهبود روابط شخصی‌تان است. در حالی که استراحت‌های شما از یک طرف باید استراتژیک و راهبردی باشند، از طرف دیگر هم باید قطعا وجود داشته باشد تا در کار دچار خستگی بیش از حد نشوید. اتفاقی که ممکن است شما را دچار اشتباه کند تا در زندگی ناراضی باشید. از آن جلوگیری کنید.
خاموش‌کردن تلفن همراه برای بیشترکردن تمرکزی که برای همکاری و انجام کارها نیاز دارید، یک امر مهم و حیاتی است. افراد بسیاری هستند که به تلفن‌های همراهشان اعتیاد پیدا کرده‌اند و نمی‌توانند آن را کنار بگذارند. اعتیاد آنها به این دلیل نیست که باید هر دقیقه تلفن خود را چک کنند، بلکه عادتی است که نمی‌توانند رهایش کنند و همین عادت می‌توانند بر توانایی متمرکز ماندن آنها در مکالمات و موقعیت‌های گوناگون اجتماعی تاثیرات منفی به بار آورد.
شما باید اوقاتی از روز را به دور از تلفن همراه خود بگذرانید. باید بتوانید تا یاد بگیرید مغز خود را شرطی کنید تا مزاحم همیشگی نداشته باشد. اگر این کار به منزله یک تلاش یا در اصل یک مبارزه برای شما محسوب می‌شود، باید دلیلش را پیدا کنید. واقعا آنقدر پرمشغله هستید که نیاز به اعتیاد ارتباط مداوم با تلفن همراه داشته باشید؟ شما از ارتباط بیشتر یا صمیمیت با فردی که در کنارش هستید، اجتناب می‎کنید؟ اینها پرسش‌های مهمی هستند که باید برای یافتن پاسخش در ذهن خود کندوکاو کنید.
با اختصاص دادن وقت استراحت در زمان مناسب فرصتی بی‌نظیر برای لذت‌بردن از لحظه‌‎های حال دارید. فراموش نکنید که با این شیوه ی کاری می‌توانید پرانرژی‌تر و متمرکزتر از قبل کار کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: