۱۴۲۷۵
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
تعداد بازدید : ۳۰
مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش فراتیتر، مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی معاون وزیر، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت با کارگردانی حسین پارسایی برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع شد.

سپس یک پرفورمنس نمایشی با موضوع سیمرغ اجرا شد.

بعد از آن محمد سلوکی مجری برنامه روی سن آمد و از مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر دعوت کرد.

امینی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک دهه فجر گفت: بهانه جمع شدن کنار هم سینمای عریز ما است که امروز شاهد درخشش آن هستیم، سینمایی که پرسش‌گر است اما نا امسد و سیاه نما نیست.

وی ادامه داد: سینمای که امید در آن دیده می‌شود و سینمای همه مردم است.

امینی افزود: در ۱۰ روز آینده آثار گوناگونی روی پرده خواهند رفت که کم نظیر است. این جشن برای خانواده سینمای ایران است که در جشنواره حضور دارند.

وی گفت: جشنواره فیلم فجر پلی میاک مردم و سینما است و برای همین به آثار مردم پسند و کمدی هم نگاه کردیم و جایش دیگر خالی نیست.

دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: امشب از یک عمر فعالیت ۴ هنرمند بزرگ قدردانی خواهیم کرد و سنت پاک تقدیر از بزرگان را فراموش نکرده‌ایم.

وی گفت: امسال هم شاهد کشف پدیده‌ها هستیم و خوشحالیم که حضور این گروه مانع از حضور دیگر اقشار فیلم‌سازان نشده است. همچنین از 70 کشور دنیا آثاری در این دوره از جشنواره حضور دارند.

بعد از سخنان مجتبی امینی کلیپی به مناسبت دهه فجر پخش شد.

کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران با صدای اسحاق انور پخش شد.

بخش جوایز _ تبلیغات سینما

بخش آنونس

تندیس امید میرزایی برای آنونس فیلم سینمایی «تصور» و «فسیل»

بخش پوستر

محمد تقی‌پور برای پوستر فیلم «فسیل»

بخش عکس

محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم «سه کام حبس»

آیین تجلیل از ابوالفضل پورعرب

در بخش بعدی، مراسم تجلیل از هنرمندان برگزار شد. در این بخش ابوالفضل پورعرب با ویدئویی معرفی شد. در این ویدئو سعید سهیلی، سید ضیا هاشمی و محمد حسین فرح بخش به بیان خاطراتی از او پرداختند.

پورعرب روی صحنه آمد و گفت: چقدر خرسندم که یک سال دیگر هم کنار شما هستم، شمایی که خالق آثاری هستید که زندگی ما است.

وی ادامه داد: جمعیتی که اینگونه میبینم جوان هستند و ممکن است اشتباه کرده باشتد و باید بخشیده شوند. خوشحالم که اینجا هستم.

آیین تجلیل از فریبا کوثری

در این بخش تیزری از آثار و خاطرات فریبا کوثری پخش شد، در این ویدئو کوثری در سالن سینما نشسته و با ورق زدن آلبومش خاطراتی را بیان می‌کرد. او فیلم «دندان مار» را نقطه پرتابش در سینمای ایران می‌داند.

داوود میرباقری و علی دهکردی در این کلیپ حضور داشتند.

فریبا کوثری در این بخش روی سن آمد و گفت: خیلی خوشحالم که در این روزها وارد سال 37 کارم در سینما شدم و تشکر می‌کنم از همه کسانی که در این مسیر همراهمی‌ام کردند و یک تشکر هم می‌کنم از خودم که که در این مسیر پا به پای مردان تلاش کردم.

بخش جوایز ـ فیلم کوتاه داستانی

دیپلم افتخار: یوفو به کارگردانی سید مهدی و سید حمید حسینی

تندیس بلورین: شریف به کارگردانی محمد علیزاده فرد

سپس پرفورمنس و قطعه حبیبی قلبی در رابطه با شهدای مظلوم و کودکان غزه اجرا شد و احسان یاسین روی سن آمد و قطعه موسیقی چند زبانه‌ای را اجرا کرد.

بخش جوایز ـ مستند

مستند بلند

دیپلم افتخار: «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف

تندیس بلورین: قوی دل به کارگردانی علی فراهانی صدر

آیین تجلیل از پرویز شیخ‌طادی

در این بخش ویدئویی برای شیخ‌طادی پخش و با محوریت مصاحبه‌ای با وی آثارش مرور شد.

او روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که از همه سنین همکارانم را می‌بینم و تشکر می‌کنم که امسال برای اهالی سینما یک فضای اختصاصی در نظر گرفته شده است.

حیا از اصلی‌ترین داشته‌های مردم ایران است

سپس محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون رفت و گفت: در آستانه 45 سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و خداوند را بابت اتقرار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سپاس گذاریم، خوشحالیم که برای فیلم فجر بعد از سالها افتتاحیه برگزار می‌کنیم، انقلاب اسلامی از جنس بعثت انبیا است و با مشارکت همه مردم بوده است، جشنوراه فیلم و دیگر جشنواره‌های هنری نیز بر این نام مزین است.

وی ادامه داد: مردم ایران پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و خوشحالم که سینمای ایران بر پایه امید و آکاهی ظهور و بروز دارد و آثاری که در این جشنواره هستند. ا طلایه دار فرهنگ در منطقه هستیم و از ریشه‌های دینی و ملی‌مان حفاظت می‌کنیم و سینما و هنر مهم‌ترین ابزار برای اعتلای داشته‌های مردم ایران است، حیا و پاکدامنی از داشته‌های ملی ایرانیان است.

وی در پایان افزود: در آخرین پیمایشی که صورت گرفته 85 درصد مردم ایران خودشان را ملتزم به پوشش و حجاب می‌دانند و این موارد جز افتخارات ملت ایران است. خوشحالم که زنان در هیئات داوران جشنواره حضور دارند.

آیین تجلیل از محمدرضا علیقلی

در بخش بعدی از محمدرضا علیقلی آهنگساز سینمای ایران تجلیل شد، در ابتدا کلیپی از وی پخش و او را معرفی کرد.

وی در ابتدا گفت: من تشکر می‌کنم من هیچوقت روی صحنه نرفتم چراکه همیشه فکر می‌کردم خودم و صورتم دیدنی نیست و من بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی، برای همه دنیا آرزوی صلح می‌کنم.

در پایان ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان قطعه‌ای را اجرا کردند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: