۱۶۲۹
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۴۳۳
جواهرهایی که به راحتی از کف‌مان می‌روند
سال ۹۸ برای ورزش ایران با اشک‌ها و لبخند‌هایی همراه بود. یکی از موارد تاسف انگیز این سال مهاجرت ورزشکاران ایرانی بود. با اینکه این پدیده به هیچ عنوان اتفاق جدیدی در ورزش ایران نبود، اما می‌توان با قطعیت گفت روند این مهاجرت‌ها در سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت. در این گزارش سعی داریم به این پدیده بپردازیم.
به گزارش روی تیتر سال ۹۸ برای ورزش ایران با اشک‌ها و لبخند‌هایی همراه بود. یکی از موارد تاسف انگیز این سال مهاجرت ورزشکاران ایرانی بود. با اینکه این پدیده به هیچ عنوان اتفاق جدیدی در ورزش ایران نبود، اما می‌توان با قطعیت گفت روند این مهاجرت‌ها در سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت. در این گزارش سعی داریم به این پدیده بپردازیم.

جودو
بعد از مهاجرت سعید ملایی، جودوکار وزن ۸۱ کیلوگرم و دارنده مدال طلای جهانی و رنک یک وزن خود، موجی از مهاجرت ورزشکاران ایرانی به وجود آمد. سعید ملایی در مسابقات جودو مردان جهان سال ۲۰۱۹ در توکیو ژاپن به حریفی از بلژیک باخت تا با ورزشکار اسرائیلی در فینال مسابقه ندهد. بعد از نیز به حریفی از گرجستان باخت تا با ورزشکار اسرائیلی روی سکو هم نرود. این اتفاق سبب تعلیق فدراسیون جودو کشورمان از سوی فدراسیون جهانی جودو شد. پس از این اتفاقات ملایی به ایران بازنگشت و در آلمان پناهنده شد. وی در آذرماه سال گذشته بنا به درخواست رئیس جمهور و فدراسیون جودو مغولستان به این کشور سفر کرد و مقرر شد با پرچم مغولستان در مسابقات بین‌المللی حاضر شود. البته وی در این مدت با پرچم مغولستان عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته است. وی در ماه آذر و در رقابت‌های مسترز چین حضور یافت که در همان نخستین مبارزه خود در مقابل حریف ایتالیایی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.
ملایی تنها کسی از خانواده جودو نبود که پناهنده شد. محمد منصوری، مربی جودو، اندکی پس از ملایی راهی آلمان شد و پناهندگی این کشور را گرفت.

تکواندو
کیمیا علیزاده، تنها زن مدال‌آور ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک با انتشار پستی در اینستاگرام خبر از مهاجرت خود به آلمان داد و گفت می‌خواهد با پرچم آلمان در بازی‌های المپیک توکیو شرکت کند.
پیش از این رضا مهماندوست، مربی تکواندو و میلاد بیگی به آذربایجان مهاجرت کرده بودند.

شطرنج
علیرضا فیروزرجا نوجوان ۱۶ ساله بابلی، در دی ماه سال ۹۸ اعلام کرد که دیگر با پرچم ایران در مسابقات جهانی شطرنج حضور پیدا نخواهد کرد. این تصمیم فیروزرجا اتفاق تلخی برای جامعه شطرنج ایران به شمار می‌رفت چرا که فیروزرجا به عنوان یکی از استعداد‌های آینده، امید‌های زیادی برای کسب موفقیت در این رشته ورزشی دارد. فیروزرجا بعد از خروج از ایران اعلام کرد که می‌خواهد با پرچم فرانسه در مسابقات جهانی شرکت کند.
بعد از این سارا سادات خادم الشریعه در پستی اینستاگرامی از تصمیم علیرضا فیروزجا حمایت کرد و اعلام کرد از حضور در تیم ملی انصراف می‌دهد.
میترا حجازی‌پور و آتوسا پورکاشیان نیز دو نفر دیگری بودند که از حضور در مسابقات با پرچم ایران انصراف داده بودند.


مهاجرت داوران
سال ۹۸، سال مهاجرت دو داور برجسته کشورمان نیز بود. علیرضا فغانی، داور برجسته فوتبال ایران که سابقه قضاوت در جام جهانی را دارد با اعلام رسمی خود به استرالیا مهاجرت کرد که البته شبیه مهاجرت‌های دیگران نبود و با بدرقه دوستانش و در فضایی صمیمانه‌تر انجام شد.
شهره بیات، داور بین‌المللی شطرنج که او در مسابقات قهرمانی جهان بدون حجاب ظاهر شد و در ادامه پدر او اعلام کرد دخترش دیگر برای ایران داوری نخواهد کرد.

دلیل مهاجرت چیست؟

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، اسفند ماه ۹۸ در یادداشتی در سایت کمیته ملی المپیک به بررسی این پدیده پرداخت.
از دید وی "انگیزه شناسی مهاجرت ورزشکاران ناشی از شکاف نسلی، گرایش به زیست مدرن است، سبک خوراک، سبک پوشاک، سبک بهداشت، احساس امنیت اجتماعی، آزادی اجتماعی، دسترسی به شغل و درآمد لازم برای رفاه می‌باشد. " صالحی امیری در بخش دیگری از این یادداشت افول جمع‌گرایی را از عوامل مهم این پدیده می‌داند: "پدیده افول جمع گرایی و رشد فردگرایی افراطی در جامعه ایران از عوامل مهاجرت ورزشکاران می‌باشد، افول همگرایی، همدلی، هم نوایی، همدردی و در نقطه مقابل، رشد فردگرایی از عواملی است که انگیزه لازم را برای مهاجرت فراهم می‌کند"
او "احساس بی عدالتی و عدم توزیع عادلانه منابع و احساس گرایی افراطی" را در رشد این پدیده موثر می‌شمارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: