۱۶۴۱
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
تعداد بازدید : ۴۷۹
مصرف محصولات غذایی سالم تنها با کسب آگاهی بیشتر از کیفیت آن‌ها حاصل می‌شود.
به گزارش روی تیتر، این یک حقیقت تلخ است که صنعت مواد غذایی با تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که برای بسیاری از محصولات غذایی خلق می‌کند، تشخیص مواد غذایی سالم و ناسالم را دشوارتر از قبل کرده است. بسیاری از مواد غذایی در حقیقت ناسالم هستند و ارزش غذایی ندارند، اما تبلیغات بسیاری وجود دارد که آن‌ها را مفید و ارزشمند معرفی می‌کند.
در ادامه می‌توانید با تعدادی از مواد غذایی آشنا شوید که برخلاف ادعا‌هایی که در مورد سالم‌بودن آن‌ها وجود دارد، در حقیقت برای سلامتی و اندام شما مضر هستند.

آب میوه
ویژگی‌های زیان‌آور آب میوه حتی شامل آب پرتقال هم می‌شود. از دهه‌ها پیش، صنعت مواد غذایی آب میوه‌ها و اسموتی‌ها را به عنوان جایگزینی سالم برای میوه‌ها به مصرف کننده‌ها معرفی می‌کند. اما آن‌ها به همان اندازه که نوشابه قند دارد، شیرین هستند. ویژگی زیان‌آور دیگر آب میوه‌ها این است که فاقد ویتامین هستند و کالری‌های بی‌فایده‌ای دارند که هرگز به شما انرژی نمی‌دهند.‌
می‌توانید با مصرف میوه، انرژی‌های ارزشمندتری به دست آورید و یا آب میوه‌های خانگی درست کنید. با این حال باید بدانید که حتی آب میوه‌های خانگی هم قند بسیار بیشتری از میوه‌ها دارند.

شیر
برخلاف آموزه‌هایی که از دوران کودکی به ما گفته شده است باید بدانید که وجود شیر و مواد لبنی در رژیم غذایی ما اتفاق واجبی نیست. شیر حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم و ویتامین D قابل جذب است، اما در صورت مصرف زیاد ممکن است بیشتر از مقدار مجاز برای یک روز، کالری دریافت کنید. فراموش نکنید که اگر بزرگسال هستید و به طور مرتب گوشت و تخم مرغ هم مصرف می‌کنید، مصرف شیر می‌تواند تهدید بزرگی برای سلامت شما باشد.
در رژیمی که برای مصرف مواد غذایی دارید، تجدید نظر کنید. میزان مصرف شیر را تغییر دهید و فراموش نکنید که برای جذب کلسیم، ویتامین D و پروتئین‌های مفید منابع دیگری هم وجود دارد. به کمک آن‌ها می‌توانید بدون آنکه کالری زیادی از شیر دریافت کنید، رژیم غذایی خود را مفیدتر از قبل ادامه دهید.

نوشابه‌های رژیمی و بدون قند
نوشابه همیشه به عنوان ماده غذایی ناسالمی شناخته شده و مهم‌ترین ایراد آن هم قند زیادی است که در آن وجود دارد. با توجه به این ویژگی منفی، صنایع غذایی تصمیم گرفتند نمونه‌هایی کم کالری‌تر و بدون قند تولید کنند. اما فسفات بسیار زیادی که درون نوشابه‌های بدون قند وجود دارد، می‌تواند خطر بزرگی برای استخوان‌های شما باشد. مصرف نوشابه‌ها می‌تواند برای مواد معدنی بدن شما هم خطرناک باشد. چراکه با مصرف نوشابه، مواد معدنی بدن خود را از دست می‌دهید و با مصرف دوباره آن‌ها تلاش می‌کنید تا هوشیار و پرانرژی بمانید.
می‌توانید به جای نوشابه‌های بی‌فایده از آب، قهوه یا چای بدون قند استفاده کنید. اگر به خوردن مواد انرژی‌زا نیاز دارید، میوه‌ها را فراموش نکنید.

ماهی سالمون (پرورشی)
یکی از منابع بی‌نظیر برای جذب چربی‌های سالم و امگا ۳، ماهی سالمون است. اما سالمون‌های پرورشی مواد سمی بسیار زیادی دارند که برای سلامتی انسان‌ها به شدت زیان‌أور است. در بعضی کشور‌ها از غذای تازه برای پرورش ماهی‌های سالمون استفاده می‌شود، اما استفاده از سموم آفت‌کش در پرورشگاه‌های ماهی غیرقابل اجتناب است. چراکه افزایش تقاضا باعث شده تمرکز بیشتری بر روی پرورش ماهی‌ها وجود داشته باشد؛ بنابراین پرورشگاه‌های ماهی محیط مناسبی برای رشد شپش‌های دریایی هستند. پرورش‌دهندگان هم مجبور هستند برای نابودی این موجودات زیان‌آور، از سموم و مواد آفت‌کش استفاده کنند. این مواد به مرور جذب اندام ماهی‌ها می‌شوند و مصرف آن‌ها را خطرناک می‌کنند.
اگر نمی‌خواهید که مصرف ماهی سالمون را کنار بگذارید، از پرورشی‌نبودن آن اطمینان حاصل کنید. متاسفانه باید بدانید که ماهی‌های سالمون غیرپرورشی هم قطعا سالم نیستند. بهتر است از یک مجموعه مطمئن درباره خرید ماهی‌های سالمون سوال کنید.

تن ماهی
اسپانیایی‌ها در تازه‌ترین تحقیقاتی که داشته‌اند، دریافته‌اند که مصرف تن ماهی برای کودکان زیر ۱۰ سال و زنان باردار بسیار خطرناک است و آن‌ها تحت هیچ شرایطی نباید این ماهی‌ها را مصرف کنند. جیوه بسیار زیادی درون تن ماهی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های عصبی یا گوارشی باشد. ضمن این که مصرف این ماهی‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف‌تر از گذشته کند.
مصرف ماهی تن را تا جایی که می‌توانید، محدود کنید. به دنبال ماهی‌هایی باشید که از دریاچه‌های محلی و آب‌های تحت نظارت صید می‌شوند و توصیه‌هایی که در مورد مصرف ماهی وجود دارد را همیشه دنبال کنید.

کنجد عسلی
به دلیل مواد به کار گرفته شده و ترکیباتی که وجود دارد، کنجد‌های عسلی محصولات غذایی خوبی برای مصرف نیستند. قند بسیار بالایی در آن‌ها وجود دارد که با اضافه‌شدن برخی خشکبار، بیشتر هم می‌شود. فراموش نکنید که کنجد و خشکبار به تنهایی برای شما خطرناک نیستند، اما اضافه‌شدن مقادیر بسیاری از قند‌ها می‌تواند آن‌ها را فاقد ارزش غذایی لازم کند. عسلی که درون کنجد‌های عسلی استفاده می‌شود معمولا کیفیت بالایی ندارد و مواد قندی درون آن‌ها سلامتی شما را تهدید می‌کند.
تلاش کنید تا کنجد‌های عسلی را درون خانه درست کنید. نمونه‌های خانگی به مراتب کیفیت بالاتری دارند. اگر همچنان دوست دارید کنجد‌های عسلی تجاری را استفاده کنید به دنبال محصولات باکیفیت‌تر باشید.

نان غلات
نان‌هایی که کالری بالا، ویتامین و فیبر کمی دارند، برخلاف تبلیغاتی که پیرامونشان وجود دارند اصلا محصولات غذایی مفیدی نیستند. هر برش از این نان‌های سفید می‌تواند حدود ۳ گرم قند داشته باشد. در تولید نان‌های گندمی از قند بیشتری استفاده می‌شود تا تلخی آرد آن احساس نشود.
مصرف نان‌های شیرین و غلاتی را محدود کنید. فراموش نکنید که نان اگر به مقدار متعادل مصرف شود، مکمل خوبی برای رژیم غذایی شما است. در صورت که می‌توانید، نان‌هایی را تهیه کنید که قند افزودنی نداشته باشند.

روغن زیتون
روغنی که از زیتون گرفته می‌شود یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است. اما فوایدی که در روغن زیتون وجود دارد، شامل همه انوع آن نیست. روغن‌هایی که از زیتون گرفته می‌شود و بر روی آن‌ها عبارت خالص درج شده، حاوی روغن فرآوری‌شده هستند و به همین دلیل ماندگاری بیشتری دارند. اما از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند و مواد شیمیایی بیشتری دارند.
مصرف روغن زیتون را به حدود ۳ قاشق غذاخوری در روز محدود کنید. فقط روغن زیتون‌های طبیعی را مصرف کنید.

غذا‌هایی که بدون پخته‌شدن، سمی هستند
تا این لحظه درباره محصولاتی حرف زدیم که مصرف آن‌ها زیان بسیاری برای شما به همراه دارند. اما گروهی از محصولات هم وجود دارند که مصرف خام آن‌ها ممکن است عوارض بسیاری برای شما داشته باشند؛ بنابراین باید آن‌ها را بپزید تا از انتقال سمی که در آن‌ها وجود دارد، جلوگیری کنید. روغنی که از پوست بادام زمینی به دست می‌آید، حتما باید پخته شود.
منبع: برایت ساید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: