۱۸
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۵۹۹
در نیمکره شمالی زمین فصل آنفولانزا اغلب در ماه اکتبر آغاز می‌شود و در میانه ماه‌های دسامبر و فوریه به اوج خود می‌رسد. البته این بیماری در ماه‌های آوریل و می‌ نیز رایج است.
البته این گزاره حقیقت ندارد و صرفا زاده ذهن ما است. در حقیقت احتمال ابتلا به آنفولانزا در همه فصول سال ممکن است. اما در زمستان ممکن‌تر است.

به گزارش روی تیتر، در نیمکره شمالی زمین فصل آنفولانزا اغلب در ماه اکتبر آغاز می‌شود و در میانه ماه‌های دسامبر و فوریه به اوج خود می‌رسد. البته این بیماری در ماه‌های آوریل و می‌نیز رایج است. در نیمکره جنوبی زمین، اما وضعیت متفاوت است. آنفولانزا از آوریل تا سپتامبر شیوع پیدا می‌کند و اغلب در ماه آگوست به اوج خود می‌رسد؛ البته شرایط در هر منطقه‌ای متفاوت است. با این حال این ماه‌ها در نیمکره جنوبی زمین، ماه‌های زمستانی هستند.

آنفولانزا معمولا در پاییز و زمستان شیوع بیشتری پیدا می‌کند، تنها به یک دلیل؛ دمای هوا. ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بهتر پرورش می‌یابد. این ویژگی را به لطف لایه محافظ ژله‌ای خود دارد. این لایه، ویروس را در زمانی که در هوا قرار دارد، احاطه می‌کند. آنفولانزا یک بیماری عفونی است که از راه هوا سرایت پیدا می‌کند؛ بنابراین این ویروس برای اینکه بتواند گسترش پیدا کند، باید در هوا زنده بماند تا بتواند انتقال پیدا کند.

وقتی هوای بیرون سرد است، لایه ژله‌ای ویروس به بقای آن کمک می‌کند. در هوای سرد، این لایه محافظ که از چربی‌ها و روغن‌هایی به نام لیپید‌ها ساخته می‌شود، محکم و سخت می‌شود. تبدیل به یک پوسته می‌شود که دور تا دور ویروس را احاطه می‌کند. این اتفاق ویروس را حفظ می‌کند و آن را آنقدر زنده نگه می‌دارد تا بتواند انتقال پیدا کند.

این اتفاق، اما در هوای گرم به راحتی رخ نمی‌دهد؛ چون لایه لیپید تحلیل می‌رود. مسأله‌ای که باعث می‌شود ویروس در معرض محیط اطرافش قرار بگیرد و به این ترتیب قبل از اینکه قربانی بعدی اش را پیدا کند، به راحتی از بین رود. وقتی ویروس وارد بدن می‌شود، گرمای بدن لایه محافظ آن را تحلیل می‌برد و به این ترتیب ویروس از لایه محافظ خود خارج می‌شود و به بدن پا می‌گذارد. بعد از آن، ویروس به امید مبتلا کردن شما و قربانی بعدی خود، شروع به صدمه زدن به بدن و تکثیر خود در آن می‌کند.

وقتی هوای بیرون سرد و غم انگیز می‌شود، آدم‌ها در فضا‌های بسته و کوچک به دور هم جمع می‌شوند، مسأله‌ای که انتقال ریز قطرات تنفسی‌ای را ساده‌تر می‌کند که ویروس آنفولانزا را هم در بر می‌گیرند. پس اگر ویروس آنفولانزا در دما‌های پایین‌تر بیشتر انتقال پیدا می‌کند، این بدان معنی است که گرمایش زمین می‌تواند باعث خفیف‌تر شدن فصل آنفولانزا در آینده شود؟ کارشناسان هنوز مطمئن نیستند.

اما بعضی تحقیقات نشان می‌دهد اگر زمستان‌ها معتدل و فصول آنفولانزا هم خفیف‌تر شوند، این مسأله می‌تواند تأثیر معکوسی داشته باشد و سال بعد، فصل آنفولانزا شدت بیشتری پیدا می‌کند. علت این مسأله آن است که وقتی در سال گذشته عفونت کمتری رخ دهد، سال بعد افراد بیشتری در برابر عفونت‌ها آسیب پذیر می‌شوند. به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی که باعث تغییر دما از فصلی به فصلی دیگر می‌شوند، ممکن است روی شدت انتقال آنفولانزا تأثیر داشته باشند.

وقتی هوا رو به گرمی می‌گذارد و گل‌های بهاری شروع به شکوفا شدن می‌کنند، از فعالیت ویروس آنفولانزا کاسته می‌شود. اما این بدان معنی نیست که دیگر امکان ندارد مبتلا به آنفولانزا شوید. در تماس با ویروس آنفولانزا یا ویروس تنفسی‌ای قرار بگیرید که در برابر آن آسیب پذیر هستید، هر فصلی از سال هم که باشد، به طور قطع می‌توانید به آن مبتلا شوید.

به علاوه وقتی در نیمکره شمالی تابستان است، در نیمکره جنوبی زمستان است، بنابراین، اگر در فصل زمستان به استرالیا سفر کنید، ممکن است در آنجا در معرض بیماری آنفولانزا قرار بگیرید.

منبع: اینسایدر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: