۳۲۱
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۴۹۰
از ویلموتس تا استراماچونی
اوضاع در فوتبال ایران بر وفق مربیان خارجی نیست و تقریبا سراغ نداریم که حضور آن‌ها چالشی جدید را بر تیم‌ها و باشگاه‌ها تحمیل نکند.
اوضاع در فوتبال ایران بر وفق مربیان خارجی نیست و تقریبا سراغ نداریم که حضور آن‌ها چالشی جدید را بر تیم‌ها و باشگاه‌ها تحمیل نکند. از مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی گرفته تا استراماچونی، کالدرون، دنیزلی و اسکوچیچ همگی با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر چه شرایط این مربیان و نوع مشکلات آن‌ها با کارفرمایان خود متفاوت است، اما در یک نقطه به اشتراک می‌رسند و آن چیزی نیست جز مشکلات مالی. در واقع تفاوت نرخ ریال با دلار و یورو، کار را برای پرداخت دستمزد‌ها از سوی متولیان با مشکل مواجه کرده است، آن هم با توجه به ثابت ماندن میزان درآمد باشگاه‌ها در فصل جاری.

این مصائب مالی تا جایی پیش رفت که ویلموتس را مجبور به جدایی کرد و به نظر می‌رسد که دیگر مربیان خارجی شاغل در ایران را هم به همین سمت، سوق دهد.

استراماچونی و کالدرون، سرمربیان تیم‌های استقلال و پرسپولیس در هفته‌های گذشته هم گلایه‌هایی جدی را نسبت به عدم اجرای تعهدات مالی باشگاه‌های خود ابراز کردند و در روز‌های اخیر شاهدیم که بدقولی مدیران باشگاه ها، برخی از مربیان را برای ادامه کار در ایران دچار تردید کرده است، از جمله استراماچونی که به صورت جدی پیگیر فسخ قرارداد خود با استقلال است؛ آن هم در مقطعی که پس از سه سال استقلال توانسته صدر جدول را لمس کند.

اگرچه وضعیتی که فوتبال ایران در آن گرفتار شده، حاصل انحرافات ساختاری است، اما در خصوص چالش مربیان خارجی با باشگاه‌های ایرانی باید مدیران و متولیان تیم‌ها و باشگاه‌ها را مورد انتقاد قرار داد. این مربیان خارجی و گران قیمتی که در ابتدای فصل به فوتبال ایران آمدند، در شرایطی از سوی مدیران و متولیان انتخاب شدند که همه مسئولان از افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های جانبی در فصل جاری مطلع بودند و پرداخت دستمزد میلیاردی این افراد نیازمند درآمدی قابل توجه و مستمر بود؛ مسئله‌ای که به هیچ عنوان در فوتبال ایران یافت نمی‌شود؛ بنابراین استخدام سرمربیان خارجی در این وضعیت ارزی نوعی خودکشی محسوب می‌شد که بدون کارشناسی صورت گرفت و می‌توان آن را اقدامی پوپولیستی برای جلب نظر هواداران ارزیابی کرد.
 
قطعا شکایت این مربیان در فیفا و گرفتن تمام و کمال دستمزد خود علاوه بر غرامت آن، از همه لحاظ به ضرر فوتبال ایران تمام می‌شود و‌ای کاش در این فوتبال، نظارت دقیق تری برای جلوگیری از هدر رفتن بیت المال صورت می‌گرفت. این بن بستی که مربیان خارجی در آن گرفتار شده اند، حاصل کار پوپولیستی و بدون کارشناسی متولیان فوتبال ایران است و قطعا آن‌ها باید جوابگوی این شرایط پیش آمده باشند.