۳۳۴
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۴۸۹
در خانه‌های ما، حمام و دستشویی به نظر پاکیزه می‌رسند، اما در حقیقت محل زندگی میلیون‌ها باکتری هستند. عادت‌های بد ما هم می‌تواند باعث انتقال این میکروب‌ها شود، حتی بدون آن که متوجه آن‌ها شویم.
به گزارش روی تیتر، در خانه‌های ما، حمام و دستشویی به نظر پاکیزه می‌رسند، اما در حقیقت محل زندگی میلیون‌ها باکتری هستند. عادت‌های بد ما هم می‌تواند باعث انتقال این میکروب‌ها شود، حتی بدون آن که متوجه آن‌ها شویم؛ بنابراین این باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند خطرات بزرگی داشته باشند. اگر نمی‌خواهید این میکروب‌ها سلامتی شما را به خطر بیاندازند، این اشتباهات را انجام ندهید.

1) مو‌های بدنتان را در حمام می‌زنید؟
رشد مو در بدن طبیعی است. این مو‌ها دارای فرومون هستند. نوعی هورمون که باعث جذب جنس مخالف است. این مو‌ها از شما در برابر باکتری‌های مهاجم محافظت می‌کنند. کوتاه‌کردن و یا زدن کامل مو‌ها در حمام به هر شکلی بهداشتی نیست. بهتر است از ابزار‌های مخصوص اصلاح موی خانم‌ها، مثل تیغ‌های اصلاح زنانه و کرم‌های مخصوص اندام‌های تناسلی استفاده کنید. باید بدانید صابون گزینه مناسبی برای این کار نیست، چون پوست بدن بسیار حساس است.

2) از لیف استفاده می‌کنید؟
برخلاف چیزی که تصور می‌کنید، لیف‌ها پاکیزه نیستند. اگرچه لیف سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند، اما این سلول‌ها به لیف می‌چسبند و بر روی سطح لیف باقی می‌مانند. از آن جایی که معمولا پس از حمام‌کردن لیف را در حمام رها می‌کنیم، بهترین شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها به آن‌ها داده می‌شود. هر بار که بعد از شستشو لیف در حمام می‌ماند، باکتری‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین پس از هر بار شستشو، تمام آلودگی‌ها را دوباره به بدن خود برمی گردانید. پس بهتر است هر از گاهی لیف خود را عوض کنید؛ و از آن مهم‌تر این که بعد از حمام، لیف کاملا خشک‌شده را خارج کنید. هرگز آن را خیس در حمام باقی نگذارید.

3) بدن خود را کامل نمی‌شویید؟
بدن شما تنها در صورتی که کاملا تمیز باشد از هجوم باکتری‌ها و میکروب‌ها در امان است. بدن شما باید همیشه تمیز باشد. اما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که پشت بدن، کف سر، کف پا و پشت گوش‌ها را کامل بشوید. هنگام حمام این قسمت‌های بدن را به خوبی تمیز کنید.

4) مسواک‌تان را در حمام و یا دستشویی رها می‌کنید؟
خانه همه ما پاکیزه است، اما دستشویی، آلوده‌ترین بخش آن است؛ بنابراین در چنین شرایطی، زیر آینه‌ها و کنار روشویی توالت یا حمام خانه شما هم آلوده است. پس بهتر است که مسواک‌تان را بعد از هر بار استفاده حتماً در کمد بگذارید. از آن مهم‌تر آن که مسواک خود را حتما پس از سه ماه استفاده، عوض کنید.

5) تلفن هوشمندتان را به دستشویی می‌برید؟
بعد از رفتن به دستشویی دست هایتان را می‌شویید، اما تلفن هوشمندتان را چطور؟ آن هم در حالی که دست‌های ما در تمام طول روز با گوشی‌مان تماس دارد. تا بعد از رفتن به دستشویی و شستن دست‌هایتان صبر کنید و بعد از آن از تلفن‌تان استفاده کنید.

6) برای خشک‌کردن صورت‌تان از حوله استفاده می‌کنید؟
حوله در حمام و دستشویی هر خانه‌ای نماد بهداشت است. حتی اگر حوله شخصی دارید، باز هم در معرض باکتری‌ها هستید. اگر مشکلات پوستی دارید، باید بیشتر هم مراقب باشید. بهتر است هرگز از حوله استفاده نکنید. تا خشک‌شدن صورت‌تان صبر کنید و یا از پد‌های یک بار مصرف، اما قابل بازیافت کمک بگیرید.

7) حوله‌ی خیس را در حمام رها می‌کنید؟
حمام بدترین نقطه برای نگهداری از حوله‌های شخصی شماست. بعد از حمام و خشک‌کردن خودتان، نباید حوله خود را در حمام باقی بگذارید. پس از حمام، حوله خود را نیز خارج کنید ودر جای خشکی که هوای تازه دارد، قرار دهید. این گونه هم میکروب‌ها و آلودگی‌ها شما را فراموش می‌کنند و هم حوله‌ای دارید که بوی نم نمی‌دهد.

8) بیشتر از ۱۵ دقیقه در دستشویی هستید؟
قطعا برای شما هم پیش آمده که مدتی طولانی در دستشویی مانده باشید، به خصوص اگر دستشویی شما از جنس توالت فرنگی باشد. محققان اعتقاد دارند این کار ضرر‌های زیادی برای بدن شما دارد. علاوه بر فشار سنگینی که به برخی از رگ‌های بدن شما وارد می‌شود، خطر خون‌ریزی بواسیر هم وجود دارد. پس برای مدت طولانی در دستشویی نمانید.

9) وقتی از سیفون استفاده می‌کنید، در پوششی توالت فرنگی را نمی‌بندید؟
پس از دفع ادرار و مدفوع، باید از سیفون استفاده کنید. اما وقتی از سیفون استفاده می‌کنید، باید در پوششی آن را هم بگذارید. چرا که در غیر این صورت، آب درون کاسه توالت با قدرت می‌چرخد و با ذرات فضولات ترکیب و به درون هوا منتقل می‌شود. اگر چنین شرایطی برای شما اهمیت ندارید، باید بدانید ممکن است باکتری‌ها تا مسواک شما هم پیشروی کنند!

10) پس از شستن موهایتان، آن‌ها را جمع می‌کنید؟
بعد از شانه‌زدن موهایتان متوجه می‌شوید که حتی با وجود استفاده از نرم کننده، موهایتان گره خورده است؟ شاید آن‌ها را به درستی شستشو ندادید؛ و از آن مهم‌تر، آن‌ها را جمع نکنید. اجازه دهید موهایتان آویزان باشند. فقط کف سرتان را ماساژ دهید و از ماساژ دادن مو‌ها هم خودداری کنید. کف شامپو برای تمیز شدن ساقه مو‌ها کفایت می‌کند و ماساژ دادن مو‌ها باعث خشکی بیش از اندازه می‌شود.
منبع: برایت ساید