۳۸۸۵
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۴۸۸
از خیال آسوده پرسپولیس تا وضعیت حساس استقلال
یادداشت * سعید ونکی در فراتیتر


بر خلاف رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور که چند سالی است از هیجان آن به واسطه قهرمانی‌های متعدد پرسپولیس و سلطه سرخپوشان بر این مسابقات کم شده، جام حذفی تب و تاب و جذابیت خود را حفظ کرده و هر ساله به دلیل شگفتی‌هایی که رقم می‌خورد، این پیکار‌ها همچنان دیدنی‌های خاص خود را دارد. در فصول گذشته دیدیم که همین پرسپولیس قهرمان لیگ، با برانکو مقابل تیم دسته دومی قشقایی حذف شد و یا مقابل صنعت نفت آبادان تن به شکست داد. حتی در چند سال اخیر دو تیم دسته پایینی خونه به خونه بابل و داماش هم توانستند فینالیست این پیکار‌ها شوند و در آستانه کسب سهمیه آسیا قرار گیرند و همه این‌ها موید جذابیت و شگفتی جام حذفی است. با وجود اینکه امسال چهار تیم مرحله نیمه نهایی را لیگ برتری‌ها تشکیل می‌دهند، عنصر جذابیت جام حذفی به واسطه رویارویی مستقیم پرسپولیس و استقلال همچنان حفظ شده و پس از ۹ سال شاهد شکل گیری دربی دیگری در این پیکار‌ها هستیم. آخرین نبرد دو تیم در جام حذفی به آذرماه سال ۹۰ بر می‌گشت که پرسپولیس بحرانی آن روز‌ها مقابل استقلال آماده پرویز مظلومی تن به شکست ۳- ۰ داد و حالا پس از سال ها، یک دربی هیجان انگیز دیگری را شاهد خواهیم بود؛ با این تفاوت که کرونا فرصت حضور تماشاگران در ورزشگاه را سلب کرده است و برای دومین بار در تاریخ دربی‌ها - بعد از دربی برگزار شده در بندرعباس - این مسابقه بدون تماشاگر خواهد بود.
اما در آستانه برگزاری دربی، شرایط دو تیم متفاوت است و همین مسئله تاثیر بزرگی بر سرنوشت این دربی دارد. پرسپولیس که چند هفته‌ای است قهرمانی خود در لیگ را مسجل کرده، دو بازی تشریفاتی مقابل گل گهر و سایپا دارد و بدون نگرانی به مصاف این دو تیم خواهد رفت. سرخپوشان به دلیل حساسیت و فشردگی بازی‌های پیش رو از جمله دربی و لیگ قهرمانان آسیا، این فرصت را دارند که حتی با نفرات ذخیره خود بازی کنند و این دو بازی تشریفاتی را فدای رقابت‌های حساس‌تر کنند. یحیی گل محمدی به دنبال تکرار دَبل فصل گذشته است و قهرمانی توامان لیگ و جام حذفی، جایگاه او را در این تیم مستحکم‌تر خواهد کرد. همچنین شرایط پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا حساس است و کسب یک امتیاز از دو بازی، ضرورت نتیجه گیری این تیم را آشکارتر می‌سازد. اواخر شهریور مسابقات آسیایی آغاز می‌شود و ضرورتی ندارد پرسپولیس منافع کوتاه مدت خود را قربانی منافع بلند مدتش کند. به علاوه، ریسک استفاده از نفرات اصلی در بازی‌های تشریفاتی لیگ و احتمال خستگی و مصدومیت بازیکنان برای پیکار‌های حساس پیش رو بالا خواهد بود.
اما در طرف مقابل، استقلال وضعیت متفاوتی دارد. فرهاد مجیدی و تیمش برای کسب سهمیه آسیایی با تراکتور و فولاد می‌جنگند و کوچک‌ترین لغزش می‌تواند رویای آسیایی شدن استقلال را بر باد دهد که این تبعاتی سنگین برای کادر فنی استقلال خواهد داشت؛ بنابراین استقلال با تمام قوا به مصاف پیکان و شاهین خواهد رفت و همین مسئله تقلیل قوای جسمی آبی‌ها را در آستانه دربی به دنبال دارد. به علاوه، رویارویی با پرسپولیس آماده با لشکری از بازیکنان خسته، چالش بزرگی برای مجیدی است و باخت احتمالی در دربی جام حذفی، شاید مقدمات برکناری مجیدی را فراهم کند. در همین هفته‌های اخیر، نتایج سینوسی استقلال مدیران استقلال را به تکاپو انداخته و حتی خبر‌هایی هم از مذاکره با جانشینان احتمالی مجیدی شنیده می‌شود و حذف از جام حذفی آن هم توسط رقیب دیرینه، برکناری فرهاد را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین می‌بینیم که دو تیم با وضعیت متفاوتی به مصاف هم خواهند رفت و در حالت پیش فرض، کفه ترازو به نفع پرسپولیس سنگینی می‌کند. اگر چه نباید از یاد برد که شاید انگیزه فرهاد مجیدی به منظور بقا در استقلال برای پرسپولیس دردسرساز شود و این بزرگترین چالش تیم گل محمدی خواهد بود. در دربی‌ها شاهد بودیم که تیم ضعیف‌تر موفق به پیروزی شده و شاید این بار هم شگفتی دیگری رقم بخورد. برد تیم شفر در اسفند ۹۶ مقابل پرسپولیس سر حال برانکو یا پیروزی دراماتیک تیم منصوریان در بهمن ۹۵، نمونه‌های بارز این شگفتی‌ها هستند و باید دید در چهارم یا پنجم شهریور، تجربه و درایت تیم گل محمدی پیروزی را رقم خواهد زد یا جوانی و انگیزه استقلال فرهاد مجیدی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: