۳۹۷
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۴۵۹
همه آن‌چه که باید از انتخابات پارلمانی بریتانیا بدانیم
یک دیپلمات اتحادیه اروپا که در انگلیس حضور دارد، درباره نتیجه انتخابات بریتانیا گفت تقریبا مطمئن شد که باید با دوستان بریتانیایی‌اش خداحافظی کند. پس از سه سال از آغاز فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، قصد بریتانیایی‌ها جدی‌تر از همیشه است.
به گزارش روی تیتر، پس از پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا، حالا شرایط برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کاملا فراهم است. نخست وزیر بوریس جانسون پس از موفقیت در این انتخابات، به مردم قول داد که تا ۳۱ ژانویه فاز نخست برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را نهایی خواهد کرد. با این حال این پایان کار بریتانیا با اتحادیه قدرتمند اروپا نیست. فاز دوم درباره توافق میان اتحادیه اروپا و انگلیس برای روابط پیش‌رو است؛ جایی که جانسون قول داده در سال ۲۰۲۰ به آن می‌پردازد. البته منابع متعدد پیش‌بینی کرده‌اند این تغییرات حداقل تا دسامبر ۲۰۲۰ نتیجه نمی‌دهد.
امید در اروپا این است که اکثریت بزرگ بوریس جانسون در پارلمان قدرت مانور بیشتری به او بدهد. بوریس جانسون در تلاش است تا یک توافق نرم‌تر را با اتحادیه اروپا به دست آورد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا هم با ایجاد توافق‌نامه تجارت آزاد به دنبال حفظ برخی از وظایف بریتانیا است. با این حال اتحادیه اروپا پذیرفته که دیگر فرصتی برای همکاری با بریتانیا در چارچوب فعلی نیست؛ بنابراین آن‌ها امیدوار هستند در توافقی که تا دسامبر ۲۰۲۰ نهایی می‌شود، همچنان بتوانند از برخی امتیاز‌ها استفاده کنند. اتفاقی که چندان ممکن نیست، چرا که حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون ۳۶۵ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی را در مجلس عوام بریتانیا به دست آورد. پیروزی حزب محافظه‌کار از سال ۱۹۸۷ بی‌سابقه است.
بوریس جانسون پس از این پیروزی گفت «یک طلوع جدید» آغاز شده است. او با تشکر از بسیاری از هواداران حزب کارگر که در این انتخابات به حزب محافظه‌کار رای دادند به آن‌ها قول داد از این اعتماد مقدس به خوبی استفاده می‌کند.
رهبران اتحادیه اروپا نگران‌اند که در جریان مذاکرات با بریتانیا به بن‎بست نرسند. چون در این صورت، احتمال کاهش ارزش یورو بسیار زیاد است. آلمان از جمله کشور‌هایی بود که نگران ادامه مذاکرات است. با وجود آن که آلمان هم از وضعیت اتحادیه اروپا ناراضی است، اما آن‌ها دوست ندارند یکی از مهم‌ترین شرکای خود را از دست بدهند.
اتحادیه اروپا بدون تردید با از دست دادن یکی از بزرگترین و متنفذترین اعضای خود ضعیف‌تر خواهد شد. با حضور دونالد ترامپ و عادات غیرقابل پیش بینی او در کاخ سفید، روابط سیال با روسیه و حساسیت اروپاییان در مورد ظهور یک چین جاه‌طلب و، آنگلا مرکل و سایر رهبران اروپایی امیدوارند بریتانیا حتی پس از خروج از اتحادیه در مرکز صحنه جهانی باقی بماند.
اما مهم‌ترین بازنده این انتخابات، جرمی کوربین بود. او ضمن اعلام این که دیگر غیرممکن است به عنوان رهبر حزب کارگر در انتخابات پارلمان حضور پیدا کند، افزود: «من احساس می‌کنم برخی نامزد‌های نخست‌وزیری از من سواستفاده کردند.» کوربین تاکید دارد بحث برکسیت باعث شده بسیاری از رای‌دهنده‌ها بدون توجه به حزب موردعلاقه خودشان رای بدهند.
برخی از حوزه‌های انتخابیه سنتی کارگری، مانند دارلینگتون، سگفیلد و ورکینگتون در شمال انگلیس، برای اولین بار پس از دهه‌ها صاحب نماینده محافظه‌کار شدند. بلایت، ولی هم برای نخستین بار، نماینده محافظه کار دارد. همچنین حزب ملی اسکاتلند هم با افزایش کرسی مواجه شد که برای بسیاری از اعضای این حزب باورکردنی نبود.
منبع: بی بی سی