۴۵۲۱
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۳۵۶
فرهنگ و هنر هنرهای تجسمی

تیتر یک خبر ویژه

«بیژن غنچه‌پور» مدرس کارگاه مجسمه‌سازی به همراه «هادی عرب‌نرمی» و «نگار نادری‌پور» داوران بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آسیب‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این رویداد و شرکت‌کنندگانش را تشریح کردند.

به گزارش فراتیتر، بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برای گسترش و پیشبرد سطح هنری هنرمندان جوان و ارتقای توان تخصصی آنها، با هدف شناسایی و معرفی جوانان هنرمند کشور، با حضور استادان برجسته دانشگاه و هنرمندان برگزیده تجسمی از ۲۳ تا ۲۸ شهریور در تهران برگزار می‌شود و برترین هنرمندان جوان پس از انتخاب اولیه، در کارگاه های آموزشی آنلاین، زیرنظر استادان طراز اول هنرهای تجسمی حضور خواهند یافت.

بیژن غنچه‌پور مدرس کارگاه مجسمه‌سازی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به همران داوران این رشته؛ هادی عرب نرمی و نگار نادری پور از میان ۳۹ هنرمند جوان مجسمه ساز که با ۲۵۶ اثر در سایت جشنواره ثبت نام کرده بودند، ۱۴ مجسمه‌ساز جوان را برای حضور در کارگاه آنلاین مجسمه سازی انتخاب کردند.

به گفته برگزارکنندگان این دوره، کارگاه مجسمه سازی یکی از پرچالش‌ترین کارگاه های این دوره از جشنواره است که به صورت آنلاین برگزار می شود و استاد کارگاه در نظر دارد هنرمندان با مواد در دسترس خود و با طرح هایی که ارائه می دهند در مدت ۳ روز در کارگاه، اثری با استانداردهای موجود خلق کنند.

کرونا وارد روح زمانه هنرمند شده است

بیژن غنچه‌پور مدرس کارگاه مجسمه سازی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: امسال تفاوت قابل ملاحظه‌ای با ادوار گذشته داشتیم که به روشنی متاثر از شرایط قرنطینه و حس و حالی بوده که هنرمندان در این روزها داشتند. تاثیر این شرایط در محتوای آثار مشهود بود، همچنین تکنیک و موادی که هنرمندان استفاده کرده بودند شامل مواد ساده و در دسترس نظیر گل یا خمیر کاغذ بود که خود نشان از تاثیرات شرایط بیماری کرونا در آثار این دوره است. با این حال به نظر من این شرایط نه تنها موجب کاهش کیفیت آثار ارسالی نشد که خود به عنوان یک ویژگی و شاهد، روح زمانه‌ای را نمایندگی می کند که در آن قرار داریم.

 غنچه پور درباره برگزاری آنلاین جشنواره نیز گفت: امسال بنابر تصمیم سیاستگذاران جشنواره، کارگاه‌های تمام رشته ها آنلاین برگزار خواهد شد و بنابر شرایط حفظ سلامت شرکت کنندگان اولویت است. هنرمندان جوان در منزل به خلق اثر خواهند پرداخت و از خانه با اساتید در ارتباط خواهند بود که چالش‌های فراوانی در پی دارد. به خصوص برای رشته مجسمه سازی که ارتباط مستقیم با ماده، فضا و ابزار دارد و بیشتر دانش و مهارت استاد از طریق مشاهده و حضور شاگرد منتقل می شود. با اینحال باید سعی کنیم تمام امکانات فضای مجازی، از اشتراک گذاری متن، تصویر و فیلم تا ارتباط زنده تصویری را به خدمت بگیریم و در طول روزهای کارگاه ارتباطی زنده و تاثیرگذار با شرکت کننده ها داشته باشیم که احتمالا بسیار هم جذاب و منحصربه فرد باشد. در نهایت فکر می کنم آثار و کتاب جشنواره امسال خود به عنوان سند تاریخی باقی خواهد ماند که وضعیت امروز ما را در قالب آثار  هنری برای آیندگان به نمایش خواهد گذاشت.

هنرستان‌ها برای جشنواره تجسمی جوانان برنامه‌ریزی کنند

هادی عرب نرمی داور رشته مجسمه سازی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار به ایرنا گفت: کارهایی که در جلسه داوری انتخاب آثار جشنواره امسال دیدم با توجه به شرایط موجود و جشنواره های مشابه به نسبت کیفیت و تنوع خوبی داشت؛ طوری که حذف آخرین آثار با توجه به محدودیت پذیرش جشنواره با سختگیری بیشتری انجام می شد و در نهایت هنرمندان بیشتری از ظرفیت اولیه جشنواره پذیرفته شدند. تنوع آثار از لحاظ رویکرد قابل توجه بود و اینکه از شهرستان ها و سنین مختلف آثار قابل قبول برای داوری حضور داشتند امیدوار کننده بود. جای این امید هست که هنرستان‌ها به این جشنواره توجه بیشتری داشته باشند و حتی برای شرکت دانش آموزان مستعد در این رویداد برنامه ریزی کنند.

عرب نرمی افزود: در مجموع برگزاری این رویداد می تواند باعث شکل گیری تجربه هایی شود که نقطه عطف آموزش هنرمندان جوان باشد. هم فکری، هم صحبتی ها، دیدن فرایند و آثار دیگر شرکت کنندگان می تواند باعث گسترش نگاه آنها به مجسمه سازی و قابلیت های آن شود.

شناسایی و معرفی استعدادها اساسی ترین رسالت جشنواره‌هاست

نگار نادری‌پور داور دیگر رشته مجسمه سازی در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره ویژگی این جشنواره به ایرنا گفت: جشنواره هایی از این دست معطوف به آینده هستند و اساسی ترین رسالت آنها شناسایی و معرفی استعدادها به مراکز و جریان‌های حرفه ای با هدف تسهیل در روند رشد هنرمندان مستعد و نوپاست، لذا منتخب یک جشنواره موفق و معتبر، مسیری کوتاه‌تر، هموارتر و ساده تری برای رشد و شکوفایی خواهد داشت. اما اینجا شرکت کنندگان و منتخبان با یک لوح و جایزه به خانه فرستاده می‌شوند و امیدوارم حمایت و برنامه ای برای آینده شان تدارک دیده شده باشد.

نادری پور افزود: اکنون در بیست و هفتمین جشنواره، وجود تحقیقی جامع در خصوص منتخبان دوره های پیشین و میزان و چگونگی تاثیر جشنواره جوانان، در مسیر حرفه‌ای برگزیدگان ضرورتی انکار نشدنی است که بر اساس نتایج آن می‌توان میزان اثرگذاری این رویداد را ارزیابی کرد و برای آینده، برنامه ریزی دقیق و هدفمندی داشت.

وی درباره آثار رسیده و شرکت کنندگان این دوره از جشنواره گفت: شرکت کنندگان بخش مجسمه سازی عمدتاً دانشجویان این رشته و آثارشان به طبع از کیفیت قابل قبولی برخوردار  است. حدود ٢٥٠ اثر  که به لحاظ گرایش و پرداخت متنوع و متاثر از جریانات روز هنر ایران بودند متاسفانه به دلیل حذف رشته مجسمه سازی از هنرستان‌ها و کم اهمیت شمردن واحد مجسمه سازی هنرجویان سایر رشته های تجسمی سبب شد که این جشنواره در بخش مجسمه سازی از حضور بخش مهمی از بازه مخاطبان خود یعنی هنرجویان هنرستان یا متولدین ٨٠ تا ٨٤ کم نصیب شود.

بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان روز یکشنبه ۲۲ شهریور به صورت مجازی کار خود را آغاز می کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: