۴۶۸
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۴۲۶
اعتراض‌های خشونت آمیز در دهلی آن‌چنان اوج گرفت که نخست وزیر ژاپن در نهایت سفرش به این شهر را لغو کرد. لایحه جدید قانون شهروندی، بند‌های تبعیض آمیزی بر علیه مسلمانان و سکولار‌های هند دارد. حتی اینترنت هم قطع شد.
به گزارش روی تیتر، مردم هند در واکنش به کشته‌شدن دو معترض برای سومین روز پیاپی به خیابان‌ها آمدند. در مرکز ایالت شمال شرقی این کشور، شهر آسام گواوهاتی هزاران نفر حضور داشتند. بخش عمده‌ای از اعتراضات در واکنش به لایحه جدید قانون شهروندی بود. اعتراض‌ها آن‌قدر شدت گرفت که اینترنت این منطقه برای ۴۸ ساعت قطع شد. هم‌چنین دسترسی به شهر آسام بسیار دشوار بود.
عموم معترضان مسلمان‌ها هستند. براساس لایحه جدید، ده‌ها هزار مهاجر هندو، مسیحی، جین، بودایی و سیک از بنگلادش، پاکستان و افغانستان می‌توانند تابعیت هند را دریافت کنند، اما مسلمانان هیچ کشوری شامل این قانون نمی‌شوند. منتقدین دولت هند اعتقاد دارند یک قانون تبعیض آمیز علیه مسلمانان این کشور تصویب شده که برخلاف هویت سکولار این کشور است. بسیاری معتقدند که این لایحه، قانون اساسی سکولار هند را نقض می‌کند.
دادخواست‌های متعددی در اعتراض به این لایحه به مجلس هند ارسال شده است. یکی از نیرو‌های پلیس هند که قصد ندارد نامی از او آورده شود، گفت: «من در سی سال گذشته در آسام گواوهاتی کار کرده‌ام و در چند سال اخیر کاملا متوجه شدم که زندگی در این شهر، برای مسلمانان سخت‌تر شده است. این لایحه دولت کثیف هند را ترسناک می‌کند. به عنوان یک پلیس نگران آینده هستم.» دانشجویان آسام هم حضور پررنگی در این اعتراض‌ها داشتند.
اوضاع در دهلی هم خیلی متفاوت نبود. بیش از ۵۰ نفر دستگیر شدند و ده‌ها دانشجو نیز راهی بیمارستان‌ها شدند.