۵۰۶
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۶۵۲
در حالی که قدرت‌های بزرگ دنیا در مسائل متعدد بایکدیگر در بحث و گفتگو هستند، بن‌بست سوریه هر روز تنگ‌تر می‌شود.
به گزارش روی تیتر، بیش از هشت سال است که جنگ و صلح به دو قطب اصلی سوریه تبدیل شده‌اند. درگیری‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ و پس از حمله نیرو‌های دولتی به معترضین غیرنظامی، اوج گرفت. پس از آن بود که قدرت‌های منطقه، برای ایجاد ثبات در سوریه وارد عمل شدند. در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت کردند، ترکیه از تعدادی از گروه‌های شورشی حمایت کرد. حالا آن‌ها در شمال غربی سوریه حضور دارند.

به اعتقاد راندا اسلیم، مشاور ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن، دولت سوریه توانست با پشتوانه منطقه قدرت خود را دوباره به دست آورد. آن هم در حالی که جامعه بین الملل به رهبری ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان مهم‌ترین قدرت‌هایی که توانایی پایان جنگ را دارند، تقریبا از حضور در سوریه خسته شده‌اند. وضعیت امروز سوریه نه شبیه به یک جنگ تمام عیار است و نه ویژگی‌های یک صلح نسبی را دارد.
دیمیتری فرولوفسکی، تحلیل‌گر سیاسی در روسیه گفت: «مسکو نقش مهمی در تثبیت دولت سوریه و کمک به آن‌ها دارد. دولت روسیه برای بازیابی قلمروی سوریه در تلاش است. سوری‌ها در نخستین سال‌های جنگ بخش عظیمی از مساحت کشور خود را در جنگ با نیرو‌های تروریستی از دست دادند. اما روسیه در بازگرداندن این مناطق موفق بود.» با این حال فرولوفسکی اعتقاد دارد با همه پیشرفت‌ها، موقعیت روسیه امروز در سوریه ضعیف‌تر از گذشته است، حتی نسبت به سال سال ۲۰۱۱.

به اعتقاد فرولوفسکی رابطه نه‌چندان خوب روسیه با اسراییل دلیل اصلی این ضعف است. او افزود: «روسیه به عنوان یک قدرت جهانی، باید روابط خود را با اسرائیل تقویت کند. تامین اعتبار بازسازی سوریه واقعا دشوار است.» با این حال اسراییل چندان به مشارکت با روسیه در خاک سوریه، خوش‌بین نیست. آن‌ها تایید کرده‌اند که در طول جنگ، ده‌ها حمله هوایی به خاک سوریه انجام داده‌اند و مواضع ایران و متحدانش را هدف قرار دادند.
فروولسکی اظهار داشت: «وقتی اسرائیل اهداف را در سوریه بمباران می‌کند، روسیه اغلب به شدت واکنشی نشان نمی‌دهد یا سعی در جلوگیری از این حملات دارد، زیرا مخالف اهداف اسرائیل در سوریه نیست. روسیه به اسرائیل به عنوان یک قدرت پایدار در منطقه و به عنوان یک متحد نگاه می‌کند. در آنسوی میدان، اما ایران از آغاز جنگ، وضعیت خود را در سوریه تقویت کرده است، زیرا جایگاه این کشور را به عنوان یک ستون محکم و مهم استراتژیک در جهان عرب درک می‌کند.»
ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره وضعیت سوریه می‌گوید: «ترکیه که از آغاز جنگ خواستار سرنگونی بشار اسد بود؛ بنابراین جناح‌های شورشی سوریه همیشه مورد حمایت ترکیه بودند. اما با توجه به اهداف امنیت ملی، حالا ترکیه در تلاش است تا وضعیت تلخ سوریه را مدیریت کند. باید در کاهش تروریسم در سوریه فعال بود. با این حال ترکیه هنوز از سقوط اسد حمایت می‌کند. چرا که رژیم فعلی سوریه در ایجاد اتحاد دوباره در مردم کشورش، ناتوان است. ترکیه از گروه‌های مخالف حکومت سوری پشتیبانی می‌کند. چرا که به دنبال سرنگونی دولت است. اما نباید فراموش کرد که ترکیه بیش از هر کشور دیگری میزبان آوارگان سوری است؛ بیش از ۳.۵ میلیون آواره.»

در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۹ ترکیه یک حمله نظامی را در شمال سوریه آغاز کرد. آن‌ها مدعی هستند به دنبال تضعیف نیرو‌های کرد دموکرات سوریه بودند. نیرو‌هایی که بیشتر در مناطق مرزی با ترکیه حضور دارند. ترکیه به دلیل ارتباط تاریخی خود با حزب کارگران کردستان مستقر در ترکیه (که جنگی طولانی را برای چندین دهه در خاک ترکیه ایجاد کرده بود) نیرو‌های کرد دموکرات را تروریست می‌داند. با این حال ترک‌ها اعتقاد دارند این حمله و پیشروی در خاک سوریه به منظور ایجاد یک منطقه امن برای پناهجویان سوری در ترکیه است.
کلین افزود: «عملیات ترکیه در شمال سوریه منطقه مرزی با اکثریت عرب‌نشین را از دست نیرو‌های کرد دموکرات سوریه آزاد کرد. ترکیه مصمم است با حضور مداوم در شمال سوریه از امنیت ملی خود دفاع کند. باید نیرو‌های کرد دموکرات سوریه از مرز‌های ترکیه فاصله داشته باشند.»

این روز‌ها میلیون‌ها پناهنده سوری در شمال غربی استان ادلب مستقر شده‌اند. منطقه‌ای که دولت سوری و متحدان روسی آن در هفته‌های اخیر، باوجود اعلام آتش بس در ماه اوت، حملات هوایی را تقریبا هر روز انجام دادند. ده‌ها غیرنظامی در حملات هوایی کشته شده‌اند.
منبع: الجزیره