۵۴۴
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۶۰۲
صندوق بین‌المللی پول نگران وضعیت اقتصاد قاره آفریقا است. بیست کشور از ۵۴ کشور آفریقایی بدهی‌های سنگین دولتی دارند که بسیار نگران‌کننده است. صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت آن‌ها بسیار نگران است.
به گزارش روی تیتر، رکورد بازار در کشور‌های آفریقایی آ‌ن‌ها را مجبور کرده تا در شرایطی مشابه با آن چه در سال‌های دهه ۹۰ داشتند، دوباره به اخذ وام‌های سنگین روبیاورند. بدهی دولت‌ها به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی (به خصوص در جنوب صحرای آفریقا) در یک دهه گذشته دو برابر شده و به میزان سال ۲۰۰۰ رسیده است. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول در نوامبر گفت: «این دلیل مهمی برای نگرانی است. براساس آمار صندوق بین المللی پول از ۵۴ کشور این قاره، ۲۰ نفر در نزدیکی یا در سطح ورشکستگی قرار دارند؛ بنابراین آن‌ها در پرداخت قسط وام‌های خود قطعا به مشکل می‌خورند.»

دولت‌های آفریقا امسال حدود ۲۶ میلیارد دلار از بازار‌های بین المللی سرمایه جذب کرده‌اند؛ آماری نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸. آن‌ها از عطش سرمایه‌گذاران برای اقتصاد آفریقا استفاده کردند، اما ارز‌های بی‌پشتوانه در سراسر این قاره خطرات اخذ وام‌های سنگین را بیشتر می‌کند. اگر جریمه پرداخت این وام‌ها در نظر گرفته شود، قاره‌ای که میزبان بیش از نیمی از افراد فقیر جهان است، دچار ورشکستگی اقتصادی می‌شود.

آکین‌وومی آده‌سینا، رییس بانک توسعه آفریقا گفت: «در برخی از کشورها، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است. با این حال این نسبت در آفریقا هنوز در حد قابل قبولی قرار دارد.»، اما بدهی‌ها بسیار زیاد هستند. اعتقاد بیش از حد دولت‌های آفریقایی به اوراق قرضه باعث شده بخش عظیمی از درآمد آن‌ها از دست برود؛ بنابراین بودجه زیادی برای توسعه جاده‌ها و یا مدارس وجود ندارد. برای مثال نیجریه که تولید کننده برتر نفت در قاره آفریقاست، هر سال تقریبا به همان اندازه‌ای که برای پرداخت بدهی‌هایش هزینه می‌کند، به زیرساخت‌های کشور می‌پردازد.

حتی صنعتی‌ترین کشور قاره آفریقا یعنی آفریقای جنوبی هم شرایط مطلوبی ندارد. طبق آمار، اکنون نسبت پرداخت بدهی‌های خارجی به درآمد دولت‌های آفریقایی از حدود ۴.۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۳ درصد رسیده است. در دهه ۹۰ میلادی و در شرایطی مشابه، اوضاع به حدی وخیم شد که چندین کشور آفریقایی نتوانستند از پس تعهدات مالی خود به وام‌های دریافتی بربیایند.
منبع: الجزیره