۵۵۳۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۱۰
تهیه‌کننده سریال «ایل‌دا»، با ابراز امیدواری برای ساخت اثری در خور فداکاری‌های مردم ایلام گفت: رشادت‌های مردم غرب کشور مربوط به همه اقوام است.

به گزارش فراتیتر، علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سریال ایل‌دا که همزمان با ایام دفاع مقدس روی آنتن شبکه یک سیما رفت درباره استفاده نشدن از لهجه در سریال و لزوم تولید این مجموعه با نمایش دلاوری‌های ایلات به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: از ابتدا قصد داشتیم اثری در ارتباط با دلاوری‌ها و غیورمردی‌های ایلات و عشایر در حفظ و حراست از وطن عزیزمان بسازیم، به همین دلیل برایمان مهم بود همه مردم ایران از آن بهره ببرند و ترجیح دادیم از لهجه استفاده نکنیم. نکته مد نظر ما این بود که در موقعیت دفاع مقدس همدل بودیم و هیچ قومی در دفاع از مرزها مطرح نبود؛ از این رو تلاش کردیم اثری فراگیر با نمایش دلاوری‌های مردم ایلات که تاکنون به سراغ آن نرفته بودند برویم و آن را به نمایش بگذاریم. بر اساس متن آماده شده، دلاورمردی‌های قوم لر را مورد توجه قرار دادیم. امیدواریم فرصتی دست دهد تا بتوانیم درباره تلاش و مقاومت بی‌بدیل مردم ایلام اثری بسازیم که در خور رشادت‌های مردم ایلام باشد. 

وی درباره سختی‌های تولید مجموعه در خارج از تهران با موضوع دفاع مقدس گفت: تجهیزات نظامی را تهیه کردن و انتقال آن به خارج از تهران کاری طاقت‌فرساست، بالاخص که گروه نیاز به ادوات و تجهیزات متنوع داشت. سلاح‌های سبک و سنگینی که از نوع عراقی و ایرانی باید تهیه می‌کردیم مربوط به سال‌های ۵۸ و ۵۹ بود. به این سختی‌ها اضافه کنیم که برخی ادوات جنگی در شهرک دکوری است و اصلا قابل استفاده و قابل شلیک نیست و سرویس مجدد کردیم.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: ما حدود ۴ یا ۵ تریلی تجهیزات لجستیکی به منطقه خرم‌آباد حمل کردیم، یک کامیون سلاح منتقل کردیم به منطقه. این کار را بسیار سخت می‌کند. تنوع تفنگ از جمله تفنگ سرپر، ژ ۳، برنو، کلاش، تیر بار، آرپی جی ۷، خمپاره‌انداز و...‌ تامین این تجهیزات شرایط را سخت می‌کند زیرا حمل و نقل این‌ها از یک سو از سوی دیگر حفظ و حراست از این تجهیزات مسئله مهم دیگر است.

وی ادامه داد: همکاران من که در این حوزه (دفاع مقدس) فعال هستند می‌دانند خارج از شهرک دفاع مقدس کار کردن چقدر طاقت فرساست. با همه این احوال گروه تولید و تدارکات از عهده این مهم برآمدند و کار را به انجام رساندند. حدود ۱۲۰ نفر گروه ثابت داشتیم و با هنرورها، عوامل محلی و افرادی با ما همکاری مستمر داشتند گاهی به ۲۵۰ نفر می‌رسیدیم. در شرایط سخت کرونا مدیریت ۲۵۰ نفر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امکانات پذیرایی، رفت و آمد و اسکان سختی مضاعفی را ایجاد می‌کرد. 

سبط‌احمدی تاکید کرد: در شرایطی که هزینه‌ها رو به روز افزایش می‌یابد، به سرانجام رساندن کار برای ما سخت‌تر می‌شد اما بالاخره به همت همه دوستان کار به سرانجام رسید. 

وی ادامه داد: کاری با این حجم، اگر گروه همدل و همراه نداشت انجام نمی‌شد. قرار است ۹ ماه با هم زندگی کنند و کنار هم باشند، اگر همدل نباشند کار به انجام نمی‌رسد، خوشحالم که همه گروه (کارگردانی، صحنه، تصویربرداری، لباس، گریم، تولید و.‌..)  به زبان مشترک رسیدند و تا روز آخر با کمال احترام کار به انجام رسید. کار سخت در شرایط اقلیمی سرد سال گذشته و گرمای تابستان امسال بالذات کار با این پروداکشن (انفجار، نظامی و...) پیچیده می‌شود و همراهی خوب باعث شد به مشکلات فائق آییم. 

تهیه‌کننده سریال ایل‌دا درباره زمان‌بندی مناسب برای تولید مجموعه گفت: ما زمان مناسبی در اختیار گروه گذاشتیم تا کار به انجام برسد. در زمستان شاید کمتر از ۷ ساعت مفید برای کار در اختیار نداشتیم و در تابستان مرداد و شهریور گرمای بالای ۴۴ درجه را تجربه کردیم اما با همدلی کار بعد از ۹ ماه به انجام رسید و اینک روی آنتن هست و امیدواریم در این حوزه که دفاع ایلات و عشایر در دفاع مقدس را به تصویر کشیدیم، موفق عمل کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سریالی ساختیم تا گوشه‌ای از رشادت‌های مردم خوب کشورمان را به نمایش بگذاریم. انشاءلله فرصتی فراهم شود تا فیلمسازان در رسانه ملی بتوانند درباره رشادت های خطه غیور مردان ایلام کار بسازند. اگر باعث رنجش خاطر مردم غیور ایلام شدم قطعا ناخواسته بوده و به سهم خودم از مردم ایلام پوزش می‌طلبم.

مجموعه تلویزیونی ایل‌دا به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی به سفارش مرکز سیمافیلم با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آن‌ها از سال‌ ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ساخته شده و مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیر خان)، جعفر دهقان (استوار کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیر محمد زند (فرهاد)، مینا نوروزی فرد (دا خاتون)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی) و مسعود چوبین (مثقالی) بخشی از بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: