۵۷۴
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۵۰۲
حداقل ۳۵ غیرنظامی که بیشتر آن‌ها زنان بودند، در کنار هفت سرباز و حداقل ۸۰ مبارز مسلح در استان سوم بورکینافاسو کشته شدند.
به گزارش روی تیتر، یکی از مرگبارترین درگیری‌ها در پنج سال گذشته در بورکینافاسو بوده است. هفت سرباز و هشتاد مبارز مسلح در جریان درگیری در پایگاه نظامی در آربیندا در استان سوم بورکینافاسو کشته شدند. این کشور که با مالی و نیجر هم مرز مشترک دارد، از سال‌ها پیش درگیری‌های نظامی گسترده را تحمل می‌کند.
ارتش این کشور با انتشار بیانیه‌ای افزود: «گروه بزرگی از تروریست‌ها به طور همزمان به پایگاه نظامی این شهر و مردم غیرنظامی ساکن در اطراف شهر حمله کردند.» رئیس جمهور بورکینافاسو، روچ مارک کریستین کابور، افزود: «عمل قهرمانانه سربازان ما باعث خنثی‌شدن حمله ۸۰ تروریست شد.» با این حال، این حمله وحشیانه منجر به کشته شدن ۳۵ غیرنظامی شد که اکثر آن‌ها زن بودند؛ بنابراین ۴۸ ساعت عزای ملی اعلام شد.

اسلام مذهب بیشتر از ۲۰ میلیون نفر از ساکنان بورکینافاسو است. اما یک اقلیت مسیحی که حدود ۲۰ درصد از جامعه را شامل می‌شوند، در این کشور زندگی می‌کنند. ارتش اعلام کرد یورش صبحگاهی توسط مبارزان موتورسیکلت‌سوار انجام شد و چند ساعت طول کشید. با این حال ارتش موفق شد با درگیری‌های پیروزمندانه این تروریست‌ها را شکست دهد. بلافاصله پس از پایان این درگیری، هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت. اما حملات تروریستی قبلی در بورکینافاسو توسط القاعده و یا داعش مورد تایید قرار گرفته است.
از سال ۲۰۱۲ و زمانی که تروریست‌ها در شمال مالی شورش کردند، درگیری‌ها در نیجر و بورکینافاسو هم اوج گرفت؛ بنابراین از سال ۲۰۱۵ گروهی به نام ۵G در این منطقه شکل گرفت. چاد، بورکینافاسو، مالی، موریتانی و نیجر که با حمایت فرانسه و سازمان ملل متحد حمایت می‌شوند، در تلاش هستند تا درگیری‌ها را کاهش دهند. براساس گزارش سازمان ملل، در بورکینا فاسو، بیش از ۷۰۰ نفر از سال ۲۰۱۵ کشته شده‌اند. هم‌چنین بیش از ۵۵۰.۰۰۰ نفر نیز آواره هستند.

حملات تروریستی بیشتر در شمال و شرق بورکینافاسو رخ می‌دهد. اگرچه پایتخت این کشور تا امروز سه بار هدف حملات تروریسی قرار گرفته است. پیش از آخرین درگیری، نیرو‌های امنیتی و نظامی بورکینافاسو اعلام کردند که از ماه نوامبر حدود ۱۰۰ تروریست را در درگیری‌های مختلف کشته‌اند. با این حال در سال ۲۰۱۹، حملات شدیدتر شده‌اند. چراکه ارتش بورکینافاسو توانایی درگیری با تروریست‌های مسلح را ندارد.
منبع: الجزیره