۶۱۰۳
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۱۰۴
بر اساس قانون لایحه رتبه‌بندی، بازنشستگان آموزش پرورش قبل از تاریخ 31 شهریور 1400 هیچ مبلغی بابت رتبه بندی دریفات نمی کنند.

بر اساس قانون لایحه رتبه‌بندی، بازنشستگان آموزش پرورش قبل از تاریخ 31 شهریور 1400 هیچ مبلغی بابت رتبه بندی دریفات نمی کنند.

به گزارش فراتیتر، بر اساس آخرین اخبار از جزییات افزایش حقوق با رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته با عنایت به محاسبه حقوق بازنشستگی از میانگین حقوق دو سال آخر کارمند تاثیر تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در حقوق و پاداش بازنشستگی مشخص شده است.
با توجه به شمولیت لایحه رتبه بندی از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱بازنشستگان آموزش و پرورش قبل از این تاریخ هیچ مبلغی بابت رتبه بندی دریافت نخواهند کرد.
بازنشستگان آخر اسفند ۱۴۰۱ سه چهارم از مبلغ رتبه بندی که در حکمشان ثبت شده را در دوران بازنشستگی دریافت خواهند کرد.
بازنشستگان آخر شهریور ۱۴۰۲ کل مبلغ رتبه بندی که در حکمشان ثبت شده را در دوران بازنشستگی دریافت کردند.
بازنشستگان روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و بعد از آن، برای محاسبه مبلغ پاداش بازنشستگی خود باید مبلغی را که در حکمشان بابت رتبه بندی ثبت همراه سایر بندها در عدد سنوات خدمتی خود (حداکثر ۳۰) ضرب کنند.
«مهدی اسماعیلی» نایب رئیس اول و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد وجوه مختلف رتبه‌بندی معلمان و تاثیر میزان بودجه در رتبه‌هایی که به معلمان اعطا می‌شود، اظهار کرد: اتفاقا در این خصوص بارها تذکر داده ایم؛ نظام رتبه‌بندی معلمان دو ماموریت مهم را پوشش می‌دهد؛ یکی ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان است و دیگری توجه به معیشت، منزلت و جایگاه معلم که هر دو مورد تاکید نظام است. برای اینکه به این جایگاه و موقعیت در خصوص معلمان برسیم نیازمند اجرایی کردن کامل نظام رتبه‌بندی هستیم.
اسماعیلی تصریح کرد: به مسئولان بارها متذکر شده‌ایم هر مبلغ و اعتباری را که برای اجرایی شدن کامل رتبه‌بندی لازم دارند را اعلام کنند تا دولت در بودجه آن را مدنظر قرار دهد و مجلس نیز بودجه موردنیاز را به تصویب برساند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بنابراین اینکه بگویند با عدد محدودی رتبه بندی را به سرانجام برسانید مورد انتظار نیست و قطعا مجلس و کمیسیون آموزش نیز موافق چنین رویکردی نیست و نخواهد بود. بنابراین لازم است مسئولان ذی ربط، هر مبلغی را که برای اجرای رتبه‌بندی لازم است تامین کنند تا نظام رتبه‌بندی که اهمیت زیادی هم دارد، در جایگاه درست خود قرار بگیرد. کل بودجه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای رتبه بندی لازم داشت، ۵۲ هزار میلیارد بوده است.
نائب اول کمیسیون آموزش اظهار کرد: کل بودجه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای رتبه بندی لازم داشت، ۵۲ هزار میلیارد بوده است. با این ۵۲ هزار میلیارد تومان می‌شد رتبه‌بندی را کارسازی کرد و ۳۸ میلیارد تومان بودجه برای این کار بسته شد. ارتقای رتبه معلمان هر مبلغی که لازم داشته باشد، باید از سوی آموزش و پرورش پیش‌بینی شود و رقم نهایی شده را درخواست کنند.
مراد قانون‌گذار از رتبه‌بندی مشخص است و انتظار دارد چنین نیازهایی از سوی دستگاه اعلام شود. اگر بخواهیم با عدد محدودی، فقط قسمت یا بخشی از رتبه‌بندی را اجرایی کنیم، با روح قانون سازگار نیست.
به گفته اسماعیلی کمیسیون آموزش و به طور کلی مجلس شورای اسلامی به قضیه رتبه‌بندی معلمان نظارت می‌کند.
او در این مورد گفت: چند نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در شورای‌عالی آموزش و پرورش و در مراحل تدوین آیین نامه رتبه‌بندی بوده‌اند. ما همواره نظارت را به عنوان وظیفه‌ای ذاتی انجام می‌دهیم. اگر موردی باشد که در نظارت‌ها لحاظ نشده باشد، سامانه‌ای وجود دارد که آموزش و پرورش راه‌اندازی کرده و نقطه نظرات و اعتراضات فرهنگیان در آن سامانه قابل ملاحظه است و مسئولان پیگیری می‌کنند.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کجایی که مجلس بتواند ورود کند و اگر گزارش خاصی در خصوص رتبه‌بندی و تاثیر بودجه در رتبه‌هایی که اعطا می‌شود دریافت کند، قطعا ورود پیدا خواهد کرد.
در خصوص ایده‌هایی مثل اینکه کمیته‌ای از معلمان تشکیل شود تا روی رتبه‌بندی نظارت کنند؛ من فکر می‌کنم به دلیل اینکه رتبه‌بندی اقدامی تخصصی است، هرکسی نمی‌تواند وارد شود. افرادی با اطلاعات و تخصص کافی و فنی مدارک و مستندات معلمان را بررسی می‌کنند و در مورد رتبه‌های اعطایی تصمیم گیری می‌شود بنابراین نظارت و اجرای رتبه‌بندی کار هر فردی عادی نمی‌تواند باشد.
محمد وحیدی عضو ناظر مجلس در کمیته تدوین آیین نامه داخلی هم درباره پیگیری اعتراضات معلمان بازنشسته به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی عنوان کرد: در قانون به صراحت آمده است که رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد انجام می‌شود.
در عین حال وزارت آموزش و پرورش سهم صندوق بازنشستگی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را پرداخت کرده است اما در ارتباط با ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ که سهم صندوق بازنشستگی پرداخت نشده بود، آموزش و پرورش اخیراً اقدام به پرداخت این سهم کرده اما صندوق به دلیل اینکه سهم شاغلان پرداخت نشده، این موضوع را به صورت یک گروکشی نگه داشته و حکم بازنشستگان را با رتبه‌بندی تطبیق نداده است.
عضو ناظر مجلس در کمیته تدوین آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی ادامه داد: با این وجود با توجه به جلسات متعددی که کمیسیون آموزش مجلس برای پیگیری حقوق فرهنگیان بازنشسته با وزیر داشت، آقای صحرایی در نهایت اعلام کرد که نامه وزارتخانه برای صدور احکام بازنشستگان به صندوق بازنشستگی ارسال شده که با تغییر مدیرعامل سازمان بازنشستگی امیدواریم هرچه زودتر احکام رتبه‌بندی برای بازنشستگان نیز صادر شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: