۶۳۲
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۵۶۲
بیش از ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های استرالیا در آتش سوخته است. حداقل ۲۳ کشته و صد‌ها گم‌شده فقط بخشی از ویرانی این آتش‌سوزی کلان خواهد بود.
به گزارش روی تیتر به نقل از الجزیره، بزرگ‌ترین پروژه تخلیه مناطق مسکونی در دوران صلح تاریخ استرالیا این روز‌ها در جریان است. بیش از ۲۰۰ جبهه آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا فعال هستند. گرما و خشکسالی بی‌سابقه استرالیایی‌ها را خسته کرده است. وزش شدید باد در دمای بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد، شهروندان سه ایالت درگیر در آتش‌سوزی را آواره کرد. بیش از ۲۵ هشدار اظطراری برای مردم استرالیا صادر شد تا مناطق آتش گرفته را هرچه زودتر ترک کنند.

با این حال مساحتی به اندازه دو برابر مساحت کشور بلژیک در جنگل‌های استرالیا به خاکستر تبدیل شده است. حداقل ۲۳ نفر کشته شدند و در جریان ویرانی بیش از ۱۳۰۰ خانه، ده‌ها هزار نفر آواره شدند. تخمین زده شده است که بیش از نیم میلیارد راس حیوان بومی منطقه کشته شده باشند. بیش از هشتاد درصد از جمعیت کوالا‌های استرالیا در این آتش‌سوزی کشته شدند. در شهر‌های کوچک منطقه، برق تقریبا قطع شده است. یک خانواده ساکن در منطقه می‌گویند اگر خانه را ترک نمی‌کردند، تنها راه نجات آن‌ها فرار از بالای صخره‌ها بود.

اگرچه بیش از ۱۱۰۰ نفر و ۱۱۵ حیوان با دو کشتی نیروی دریایی استرالیا به ملبورن منتقل شدند، اما بیش از ۴۰۰۰ نفر هنوز در آتش گرفتار هستند. یکی از اعضای نیروی دریایی استرالیا تایید کرد که این جابجایی طولانی که ساعت‌ها طول کشید، در تاریخ استرالیا بی‌سابقه است. با عبور دمای هوا از مرز ۴۳.۶ سانتی گراد، رکورد گرمای شهر کانبرا که پیش‌تر در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ ثبت شده بود، تغییر کرد. سرعت باد در برخی نقاط درگیر آتش‌سوزی از ۶۰ کیلومتر در ساعت عبور کرده است. بسیاری از مردم از ترس درگیری با آتش‌سوزی مشابه با سال ۲۰۰۳، اجناس همه فروشگاه‌ها را خریداری کردند.

یکی از حاضران در آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا، موفق به ثبت تصویر جالبی شده است. تصویری که صورت شیطان را در میان دود‌های جنگل‌ها نشان می‌دهد.
 
آتش‌سوزی مهیب در استرالیا؛ یک فاجعه جهانی

عصبانیت آتش‌نشانان از نخست وزیر استرالیا
روز شنبه، شبکه‌های تلویزیونی استرالیا تصاویر عجیبی را پخش کردند. آتش نشانان استرالیایی که تقریبا از مدیریت آتش سهم‌ناک غرب کشور ناتوان شده‌اند، برای نجات مردم ساکن در منطقه با حیوانات محلی درگیر شدند. با این حال یکی از آتش نشانان که کاسه صبرش لبریز شده بود، به دوربین خبرنگار‌های حاضر در صحنه گفت: «شما رسانه‌ها باید به نخست وزیر بگویید که می‌تواند گورش را کم کند!»
 
به گزارش اسپوتنیک نیوز، اسکارت موریسون، نخست وزیر استرالیا، بخش مهمی از انتقادات آتش‌سوزی اخیر را تحمل کرده است. بخش عمده‌ای از مردم استرالیا اعتقا دارند آتش‌سوزی گسترده در شرق این کشور، حاصل مدیریت نادرست نخست وزیر و همکارانش است. موریسون که به مناطق حادثه دیده سفر کرده بود، در واکنش به شهروندی که از نخست وزیر کمک خواست و انتقادات تندی مطرح کرد، ترجیح داد از او فاصله بگیرد.

آتش‌سوزی گسترده در نیوو ساوت ولز در جنوب شرقی استرالیا باعث مرگ حداقل ۱۸ نفر شده است. این آتش‌سوزی از ماه سپتامبر آغاز شده و حالا در اوج خود قرار دارد. تخمین‌ها نشان می‌دهد حدود نیم میلیارد راس از حیوانات ساکن در منطقه کشته شده‌اند. با تخریب بیش از ۱۴۰۰ خانه در اثر آتش‌سوزی، هزاران نفر بی‌خانمان شدند.