۶۳۵
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۴۷۴
سیاستمداران انگلیسی از واکنش نخست وزیر کشورشان به تحولات اخیر خاورمیانه، رضایت ندارند.
به گزارش روی تیتر، هنگامی که آمریکایی‌ها با یک پهباد سردار قاسم سلیمانی را هدف دادند، بوریس جانسون در جزیره ماستیک در کاراییب بود. او به همراه نامزدش، کری سیموندز در تعطیلات سال نو هستند. جانسون روز یکشنبه به انگلستان بازمی‌گردد. هم‌چنین وزیر امور خارجه، دومینیک رهاب، این هفته برای گفتگو با وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پومپئو به واشنگتن سفر خواهد کرد. موضوع اصلی بحث این دو، احتمالا خاورمیانه باشد.
با وجود سکوت بوریس جانسون، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که ناو‌های جنگی HMS Montrose و HMS Defender برای اسکورت و حفاظت از شهروندان انگلیس دوباره به تنگه هرمز بازمی‌گردند. با این حال سیاستمداران انگلیسی از واکنش جانسون به شهادت سردار سلیمانی ناراضی هستند. گروهی اعتقاد دارند نخست وزیر انگلیس از آن چه در عراق رخ داده ترسیده است و گروهی هم فکر می‌کنند تلاش او و سایر هم‌پیمان‌های اروپایی‌اش تنها برای کنترل اوضاع در خاورمیانه است. وزیر امور خارجه سایه، امیلی تورن‌بری گفت: «تعجب‌آور است که چرا جانسون تا امروز واکنشی به ایران نداشته است. ایران در آستانه جنگی مشابه با سوریه یا عراق است.» اد دیوی، رهبر دموکرات لیبرال‌های انگلیس درباره سکوت جانسون گفت: «سکوت جانسون باعث شده فکر کنم او نمی‌تواند حرف بزند! نخست وزیر باید اکنون صحبت کند. او باید بگوید که انگلیس در آغاز جنگ در ایران، در شرایطی مشابه با عراق، دوباره اشتباه نمی‌کند.»
با این حال ایان بلکفورد، رهبر حزب SNP در وست مینیستر گفت: «سکوت جانسون واقعا خارق‌العاده است. در شرایط فعلی هر صحبتی بسیار خطرناک است. فراموش نکنید که همه ما به آرامش بیشتری نیاز داریم.» یک وزیر سابق که نخواسته نامش فاش شود هم اعتقاد دارد سکوت جانسون در ادامه سیاست‌های اتحادیه اروپا برای عدم درگیری با ایران است. چراکه انگلیس هنوز عضو اتحادیه انگلیس است.
جرمی هانت، وزیر خارجه سابق انگلیس هم روز شنبه گفت: «این یک بازی بسیار مهم است. هر دو سوی میدان در شرایطی بسیار پیچیده هستند.» او در حالی که وزارت امور خارجه توصیه‌های امنیتی خود را برای مسافران انگلیس توضیح داد، این حرف‌ها را بیان کرده است. انگلیس از شهروندانش خواسته از سفر به اقلیم کردستان امتناع کنند.

انتقاد مایک پمپئو از اروپایی‌ها: پاسخ شما به سردار سلیمانی مفید نبود
از سوی دیگر، مایک پمپئو با اشاره به عملکرد آلمان، فرانسه و انگلیس در واکنش به شهادت سردار سلیمانی اعلام کرد این کشور‌ها حمایت خوبی از ایالات متحده نداشته‌اند. پمپئو ضمن مقایسه رفتار اروپایی‌ها با کشور‌های متحد آمریکا در خاورمیانه به نوعی همکاری با کشور‌های منطقه را تایید کرد. به نظر می‌رسد امارات متحده، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در شهادت سردار قاسم سلیمانی تاثیرگذار بودند.
پمپئو به فاکس نیوز گفت: «من سه روز گذشته در حال گفتگو با شرکای آمریکا در منطقه بودم. با آن‌ها درمورد اقدام احتمالی صحبت کردیم. نظرات‌مان را به اشتراک گذاشتیم. همه فوق العاده بودند. اما شرکای شما در کشور‌های دیگر، خیلی همکاری نکردند. صادقانه بگویم، اروپایی‌ها به اندازه‌ای که آرزو می‌کردم، در این عملیات مفید حاضر نشدند.» وزیرامورخارجه آمریکا اعتقاد دارد شهادت سردار سلیمانی زندگی اروپایی‌ها را نیز تغییر خواهد داد.
واکنش اروپا به شهادت سردار قاسم سلیمانی محدود بود. با این حال در بیانیه بیشتر کشور‌های اروپایی می‌توان به انتقاد آن‌ها در عملکرد شهید سلیمانی پی برد. اروپا و ایالات متحده از زمان خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، همیشه اختلاف نظر کلانی بایکدیگر داشته‌اند. اروپایی‌ها اعتقاد دارند سیاست‌های تحریم‌کننده ترامپ یکی از دلایل افزایش تنش در منطقه است. به نظر می‌رسد هدف ایالات متحده از شهادت سردار سلیمانی، تجدید قوای داعش در منطقه باشد. نیرو‌های نظامی عراق که این روز‌ها در مجموعه‌های کانادا در عراق در حال آموزش توسط آمریکایی‌ها بودند، حالا بیکار شده‌اند. هم‌چنین ماموریت‌های ضدداعش ایالات متحده در سراسر خاک عراق، تعلیق شده است.
مایکل نایتز، یکی از اعضای موسسه مطالعات خاورنزدیک در واشنگتن می‌گوید: «مشخص است که دولت آمریکا با اقدامات چند روز اخیر، تقریبا همه مبارزات با داعش را متوقف کرده است. نه ایالات متحده و نه هیچ کشور دیگری حالا در برابر داعش ایستادگی نمی‌کند.» به اعتقاد نایتنس با نفوذ شیعیان مبارز در عراق، داعش ضعیف‌تر از همیشه شده بود. اگر پارلمان عراق به خروج نیرو‌های عراقی رای بدهد، متحدان آمریکا نیز شرایطی مشابه خواهند داشت.»
منبع: گاردین