۶۴۵
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۵۱۱
ایالات متحده هشدار داده که باتوجه به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی تاسیسات نفتی عربستان ممکن است مورد حمله قرار بگیرند. از سوی دیگر قیمت طلا به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده است.
به گزارش روی تیتر، قیمت نفت و طلا در آغاز روز دوشنبه سیر صعودی به خود گرفت. تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث افزایش نگرانی‌ها در عرضه نفت منطقه در سطح جهانی شد و گروه عظیمی از سرمایه‎گذاران تصمیم گرفتند سرمایه خود را با بشکه‌های ایمن‌تر مدیریت کنند. نفت خام برنت با افزایشی دو درصدی حالا برای هر بشکه با ۷۰ دلار معامله می‌شود و نفت خام وست تگزاس اینترمدی‌ییت با ۱.۸ درصد افزایش به ۶۴.۲۱ دلار برای هر بشکه رسیده است.

با این حال افزایش شدید قیمت نفت روز جمعه آغاز شد. پس از شهادت سردار سلیمانی، قیمت جهانی نفت بیش از چهار درصد افزایش یافت. وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد حالا ممکن است حملات به مراکز نفتی عربستان سعودی تکرار شود، اتفاقی که در افزایش قیمت نفت بی‌تاثیر نبود. جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرد به برجام پایبند نیست. تغییرات سریع در خاورمیانه باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به جانشینی سرمایه خود فکر کنند. طلا که معمولا بهترین گزینه است، افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد. حالا قیمت طلا به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده است.

هر اونس طلا حالا ۱.۵۷۹.۵۵ معامله می‌شود که از آوریل ۲۰۱۳ تا امروز بی سابقه است. گاوین وندت، تحلیلگر اقتصادی از سیدنی در یادداشتی برای بلومبرگ نوشته است: «طلا با صعودی شدید وارد سال ۲۰۲۰ شده است. وقتی شما درباره روابط تجاری آمریکا و چین در کنار وضعیت امنیت خاورمیانه تردید دارید نباید به رفتار منطقی بازار طلا امید داشته باشید. بازار انرژی‌ها یک ریسک بزرگ را تجربه می‌کند و طلا بهترین پاسخی است که برای تحمل این ریسک پیدا می‌شود.»

دولت عراق روز یکشنبه از نیرو‌های آمریکایی درخواست کرد تا هرچه زودتر خاک این کشور را ترک کنند. هم‌چنین دونالد ترامپ اعلام کرد اگر ایران پاسخی به حملات آمریکا بدهد، باید منتظر حمله‌ای دیگر باشد. ایهام کمل، تحلیلگر سیاسی درباره تنش‌های اخیر در منطقه می‌گوید: «شهادت سردار قاسم سلیمانی شرایط ویژه‌ای را در منطقه آغاز کرده است. چرخه تحولات در منطقه سرعت بیشتری گرفته و دونالد ترامپ و متحدانش با وجود آگاهی از خطراتی که زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه را تهدید می‌کند از موضع جنگ فاصله نمی‌گیرند. خطر درگیری محدود در منطقه واقعی است.» درگیری‌های آمریکا و ایران باعث کاهش شدید تولید نفت در خاورمیانه شده است؛ جایی که بیش از پنجاه درصد نفت موردنیاز بازار‌های جهانی را تامین می‌کند.
سال گذشته، واشنگتن به دلیل حملات احتمالی تهران به مراکز نفتی عربستان، ایران را سرزنش کرد. حملات به تاسیسات نفتی عربستان، در تاریخ صنعت نفت بی سابقه بوده است.
منبع: الجزیره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: