۶۷۰
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
تعداد بازدید : ۵۲۷
شماری از هنرمندان کشور، در همدردی و همدلی با جانباختگان و خانواده‌های داغدار آنها جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند و از حضور در آن انصراف دادند.

پیشتازی تئاتری‌ها در انصراف از سی و هشتمین جشنواره فجر

به گزارش روی تیتر شماری از هنرمندان کشور، در همدردی و همدلی با جانباختگان و خانواده‌های داغدار آنها جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند و از حضور در آن انصراف دادند.

مسعود کیمیایی در جشنواره امسال قرار بود با فیلم «خون شد» در جشنواره حضور یابد اما در پیامی ویدویی به مردم تسلیت گفت و از حضور فیلمش انصراف داد. وی گفت: «من به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم دیده سرزمین‌ام، امسال در هیچ یک از جشنواره‌های فیلم فجر حضور نخواهم داشت. نه به عنوان هنرمند شرکت کنند، نه در مقام داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار.»
این در حالی است که پس از انتشار این خبر نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم، اعلام کرد که «خون شد» از جشنوازه کنار نخواهد رفت و پیشنهاد داد این فیلم در بخش کارگردانی قضاوتی نشود.

سارا بهرامی در پستی اینستاگرامی توضیح داد که به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم‌دیده ایران در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر حضور پیدا نخواهد کرد.

پیمان معادی نیز در پستی این چنین انصراف خود را اعلام کرد و نوشت: "همه سیاه پوشیم و عزادار. دلهایمان شکسته. من با کدام دل شاد بروم جشنواره که جشن بگیرم؟! نمیتوانم."

فیلم مستند «کامی» نیز به تهیه کنندگی پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی میترا ابراهیمی نیز از انصراف دهندگان این جشنواره بودند.
میترا ابراهیمی نیز گفت: «پنج سال تلاشم در برابر این داغ که بر دل مردم است کوچک است.»

صابر ابر طراح‌ و کارگردان «همان چهار دقیقه» نیز انصراف داد.

آرش دادگر، کارگردان نمایش «مکث» که سرپرست گروه تئاتر کوانتوم نیز هست در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این جانب آرش دادگر، کارگردان کارگردان نمایش مکث و سرپرست گروه تئاتر کوانتوم انصراف خود را از اجرای این نمایش در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر اعلام می‌کنم.

حسن معجونی از دوستش نادر برهانی، دبیر جشنواره تئاتر فجر عذرخواهی کرده و از حضور در جشنواره انصراف داده است.

۱۰۰ هنرمند مشهدی نیز در لیست انصراف دهندگان امسال قرار دارند که از میان آنها می‌توان به گروه‌های «آدیداس»، «جانی سکیکی» و «خدای جنگ» اشاره کرد.

متن بیانیه آنها به شرح زیر است: «توان روحی حضور در جشنواره را نداریم

این روزها که کشور عزیزمان ایران اسلامی درگیر و دار اتفاقات ناگواری است که روزبه‌روز کام مردم را تلخ‌تر از پیش می‌کند، شاید روا و مصلحت نباشد که هنرمندان این مرز و بوم که خود را داعیه‌دار همسویی با افکار مردم می‌دانند حضور خود در مراسمات مختلف که عنوان «جشنواره» را یدک می‌کشد، جشن بگیرند.

بر همین اساس و با تصمیم قاطع هنرمندان فعال تئاتر مشهد که سالیان سال است جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به افتخارات و نام آن‌ها به خود می‌بالد، امسال از حضور در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف داده و همسو با ملت داغدیده‌ای که مدت‌هاست گوش‌شان از اخبار تلخ و جانسوز پرشده، در این جشن بزرگ تئاتری کشور حضور پیدا نمی‌کنیم.

واقعیت این است که درست نمی‌دانیم این انصراف از حضور، چقدر برای مدیران فرهنگی کشور مهم هست یا نیست، اما چیزی که بیش از این‌ها اهمیت دارد درد جانکاهی است که کشور عزیز و ملت شریف ایران را فرا گرفته و شاید با همین اقدام همدردانه به اندازه خود و نه بیشتر، تسلای قلب داغدیده مردم‌مان باشیم. چه اینکه دیگر توانی در روحیه ما برای حضور در این جشنواره و فعلاً هیچ جشنواره‌ای نمانده است.

به حضور همکاران ارجمندمان در هر فستیوال دولتی و غیردولتی احترام گذاشته و معتقدیم تصمیمات هر هنرمند یا شهروندی مستقیماً به خودش ارتباط دارد و قطعاً عدم حضور ما ارزش هنری هیچ‌یک از مردان و زنان بزرگ تئاتر این سرزمین را زیرسؤال نخواهد برد. لذا به احترام تک‌تک آن‌هایی که هستند کلاه از سر برمی‌داریم و هرکسی که تصمیمی در مشابهت با تصمیم هنرمندان مشهدی بگیرد نیز، مورد استقبال اهالی تئاتر است.

به امید روزی که در کشوری سراسر امید و نشاط، حضورمان را در جشن بزرگی به مساحت ایران اسلامی رقم بزنیم و به جادوی تاثیر تئاتر بر جامعه، بیش از پیش ایمان بیاوریم.»

آتیلا پسیانی، مهدی کوشکی، نغمه ثمینی و امیر مهدی ژوله از دیگر هنرمندانی بودند که نمایش خود را از جشنواره تئاتر فجر کنار کشیدند.

داوران بخش تجسمی جشنواره که در بخش‌های عکس، کارتون، گرافیک، سفال، سرامیک و بخش خوشنویسی انصراف خود را از این جشنواره‌ اعلام کردند.
داوران بخش گرافیک در بیانیه‌ای نوشتند: «رنج از حد توان ما افزون شده است. در شرایط فعلی نه تاب ادامه دادن داریم و نه توان خاموش گریستن.

در بخش موسیقی نیز موزیسین‌های مختلفی از حضور در این جشنواره انصراف دادند. از جمله ارکستر آرکو به رهبری ابراهیم لطفی است. مانی جعفرزاده نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم دیده سرزمینم، امسال در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر شرکت نخواهم کرد.»
حسام اینانلو، موزیسین ایرانی نیز در ‌صفحه خود گفت: «این رفتار جمعی نشانه‌ای از اعتراض موزیسین‌ها خواهت بود به وضع کنونی ایران.»

وب سایت «کافه سینما» که پوشش دهنده اخبار جشنواره در سال‌های اخیر بوده است در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی، از عدم حضور در این جشنواره خبر داد. البته دلیل آن را شیوه تصمیم‌گیری و مسیر حرکت جشنواره فجر عنوان کرد.

تعدادی از عکاسات راه یافته به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از حضور در رقابت در این رویداد انصراف دادند. تاکنون تئاتری‌ها پیشتاز انصراف از این جشنواره‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: