۶۹۶
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۵۴۴
دوران پر حاشیه ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال سرانجام به پایان رسید و این مرد با نفوذ فوتبال ایران، مجبور به ترک پست خود قبل از اتمام دوره چهار ساله ریاست قانونی خود شد. اینکه در فاصله سه ماه باقی مانده به برگزاری مجمع و انتخابات، تاج بیماری قلبی خود را علت استعفا اعلام می‌کند، محل سوال و ابهامات زیادی است و شائبه‌ها را در خصوص فشار به او برای خداحافظی اجباری بیشتر می‌کند.
به گزارش روی تیتر، اگر چه او سال‌های متمادی است که در رده‌های بالای فوتبال مسئولیت دارد، اما به هر روی، دوران تاج گذاری مهدی تاج در قامت رئیس، چندان طولانی نبود و رئیس جدید فدراسیون باید میراث دار مدیریت تاج و تیمش در دوران جدید فدراسیون باشند. اما در این مسیر، رئیس جدید با چالش‌های زیادی روبروست که به برخی از آنان می‌پردازیم.

اولین دغدغه‌ای که رییس آینده فدراسیون با آن مواجه است، مشکل نقدینگی و کسری بودجه فوتبال است. مقداری زیادی از پول‌های فوتبال ایران در فیفا بلوکه شده و به علت تحریم‌های بانکی امکان وصول آن‌ها وجود ندارد. اگر چه فوتبال ظاهرا پدیده‌ای غیر سیاسی تلقی می‌شود، اما سایه شوم سیاست و فشار‌های مختلف به خصوص از سوی رژیم تروریستی ایالات متحده این رشته را تحت تاثیر قرار داده است. مبلغی معادل ۸ میلیون دلار سهم فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی از فیفاست که رییس جدید فدراسیون باید راهی برای به دست آوردن این پول پیدا کند.
دومین چالش اساسی رئیس آینده، حل مسئله حق پخش تلویزیونی است. طی سالیان گذشته مذاکراتی با مسئولان صدا و سیما صورت گرفته، اما تا کنون به جایی نرسیده و هنوز هم صدا و سیما به صورت رایگان و بدون هیچ گونه پرداختی رقابت‌های لیگ برتر را به روی آنتن می‌برد. طبق برآوردها، مبلغ حق پخش ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که البته بعید به نظر می‌رسد با وجود توافق و الزام صدا و سیما به پرداخت پول، این مبلغ قابل استیفا باشد، اما هر شکلی از توافق و ملزم کردن صدا و سیما به پرداخت پول می‌تواند گامی رو به جلو برای پیشبرد فوتبال باشد.

سومین چالشی که رئیس آینده با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد، وضعیت آشفته تیم‌های پایه و پشتوانه سازی برای رده‌های بزرگسالان است. فوتبال ایران با وجود استعداد‌های زیاد همیشه از فقدان برنامه ریزی بلندمدت و تدوین افق پیش رو ضربه خورده است. یکی از دلایل ناکامی تیم امید برای صعود به المپیک هم، ضعف اساسی تیم‌های پایه و مدیریت دیمی آنان بوده است. رئیس جدید برای به ثبات رساندن تیم‌های بزرگسالان و تقویت فوتبال ایران در همه ابعاد راهی به جز توجه اساسی و اصولی به تیم‌های پایه ندارد و این مسیری ناگزیر است که برای موفقیت باید در آن قدم برداشت. البته تدوین استراتژی بلند مدت و مناسب نیازمند پشتوانه مالی است و امیدواریم که با تزریق نقدینگی به فوتبال، شاهد یک خانه تکانی اساسی باشیم.
سعید ونکی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: