۷۰
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۸۲۵
اداره حمل و نقل شهر لندن اعلام کرد مجموعه اوبر پس از مشکلات متعدد، دیگر اجازه فعالیت در پایتخت انگلیس را ندارد.
به گزارش روی تیتر، با وجود آن که این اپلیکیشن تاکسی‌یاب در چند هفته اخیر تلاش کرده تا تغییرات زیادی به فعالیت خود در شهر لندن بدهد، اما به نظر می‌رسد اداره حمل و نقل لندن از تغییرات حاصل شده، رضایت زیادی ندارد. پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ نیز مجوز اوبر در لندن لغو شده بود که با دو قرارداد موقت، اجازه فعالیت دوباره این اپلیکیشن تاکسی‌یاب در لندن صادر شد. اما حالا اوضاع جدی‌تر است.

لندن یکی از پنج بازار بزرگ اوبر در سطح دنیا بود. بیش از ۴۵ هزار راننده اوبر در لندن فعالیت می‌کنند و ۱۲۶ هزار راننده شخصی نیز با این اپلیکیشن همکاری می‌کردند. اگر اوبر در بازگشت به بازار لندن موفق نباشد، باید منتظر حرکت رانندگان آن به سمت رقبای فعال باشیم. فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازار می‌گوید: «رقابت شدیدی در میان تاکسی‌های اینترنتی و اپ‌های تاکسی‌یاب وجود دارد که یقینا به نابودی بازار اوبر منتهی می‌شود.»

در واقع اوبر، به این دلیل از فعالیت در لندن منع شده که اجازه ثبت سفر‌های تقلبی را به رانندگان خود داده است. در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴ هزار سفر غیرواقعی در اوبر ثبت شده است. البته این تنها دلیل منع فعالیت اوبر در لندن نیست. این اپلیکیشن اجازه انتشار تصاویر مختلفی را در صفحه هر راننده می‌داد که باعث گسترش محتوای غیراخلاقی شده بود. ضمن آن که اوبر برخورد جدی‌ای با راننده‌های منع‌شده از همکاری نداشت. صدیق خان، شهردار لندن درباره منع فعالیت اوبر در لندن گفت: «من می‌دانم این تصمیم ممکن است به ضرر رانندگان و مسافران اوبر باشد؛ اما به منظور حفظ اطلاعات آن‌ها مجبور هستیم چنین تصمیمی بگیریم.»

اونا استیونز، یکی از مشتریان ثابت اوبر در لندن درباره شرایط فعالیت این تاکسی‌یاب اینترنتی می‌گوید: «رانندگان اوبر حرفه‌ای و مودب بودند. آن‌ها رفتار دوستانه خوبی داشتند. با این حال با منع حضور آن در لندن، باید به سراغ حمل و نقل عمومی بروم. چرا که قیمت اوبر، اصلا قابل مقایسه با تاکسی‌های عادی نبود.»

با این حال تجربیات متفاوت است. یک مسافر دیگر اوبر درباره وضعیت این اپ گفت: «راننده‌ای با من بدرفتاری کرد و من هم تصمیم گرفتم از ماشین او پیاده شوم. او من را ساعت ۱۱ شب در میان خیابان رها کرد و رفت. اوبر به من یک اعتبار پنج پوندی برای سفر بعدی داد، اما حتی یک عذرخواهی ساده هم نکرد. آن‌ها چگونه رانندگانی را استخدام می‌کنند که امنیت زنان را به خطر می‌اندازند؟»

اوبر در تلاش است تا دوباره به بازار لندن بازگردد. شرکت حمل و نقل لندن در سال ۲۰۱۷ نیز از وضعیت اوبر انتقاد کرده بود. پرونده اوبر در سال ۲۰۱۷ به دادگاه ارسال شد. شرایط برای فعالیت دوباره اوبر در لندن فراهم شد. آن‌ها دو مجوز موقت گرفتند که پس از فسخ دومی، حالا اوبر نمی‌تواند در لندن فعالیت کند.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، در توییتی نوشت: «ما می‌دانیم که شرایط چگونه است. اما اداره حمل و نقل لندن، تصمیم اشتباهی گرفته است. در دو سال گذشته ما واقعا سیاست‌هایمان در لندن را تغییر داده‌ایم.»

در گذشته اوبر در گزارشی مدعی شده بود بیش از ۲۴ درصد از همه درآمد خود را از پنج کلانشهری دریافت می‌کند که بیشترین مشتری را دارند. لندن در کنار نیویورک، لس آنجلس، سن فرانسیسکو و سائوپائولو پنج بازار بزرگ اوبر هستند. مشکلات رفتاری رانندگان نیز محدود به لندن نیست و گزارشات بسیاری از سراسر دنیا به اوبر رسیده است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ مجبور شد به دلیل قوانین سخت‌گیرانه دانمارک از بازار این کشور خارج شود. بلغارستان و مجارستان هم برای حمایت از تاکسی‌های داخلی، مجوز اوبر را فسخ کردند. در ماه می‌نیز این شرکت بدون هیچ توضیحی از ترکیه خارج شد.

رقیب هندی اوبر با نام اولا توافقی پانزده ماهه برای حضور در لندن را به دست آورده است. همچنین رقیب دیگر اوبر با نام ویاوان مجوز سه ساله فعالیت در لندن را دارد.

منبع: بی بی سی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: