۷۰۱
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۵۷۶
چه عواقبی گریبان‌گیر فوتبال ایران خواهد شد؟
یک کارشناس حقوق ورزشی درباره تبعات انصراف ایران از حضور در بازی‌های آسیایی گفت: عواقب این تصمیم قطعا گریبان چهار باشگاه شرکت کننده را خواهد گرفت.
محمدرسول باختر، کارشناس حقوق ورزشی در گفتگو با روی تیتر در خصوص انصراف ایران از حضور در بازی‌های آسیایی گفت: آنچه در فضای مجازی منتشر شده این است که اگر باشگاه‌ها، بازی در کشور ثالث را قبول کنند به منزله پذیرش عدم امنیت کشور است. چون AFC اعلام کرده است به دلیل نبود امنیت در ایران، ما نمی‌توانیم سلامت بازیکنان را به خطر بیاندازیم. اما باور اشتباهی که در حال حاضر بیان شده، این است که اگر ما به کشور ثالث رفته و در آنجا بازی کنیم، پذیرفته‌ایم که ما در کشور خود امنیت نداریم.

حتی در صورتی که امنیت کامل هم داشته باشیم، تصمیم کمیته برگزاری مسابقات، که باید از آن تبعیت کرد، این است که ایران باید حاضر شود؛ اما دفاعیات خود را  انجام دهد و از طریق رسانه‌ها در جوامع بین‌المللی اعلام کند که ما هیچگونه مشکلی نداریم و این تصمیم گرفته شده بیشتر سیاسی است و ناشی از جو رسانه‎ای که علیه ایران به وجود آمده است.

وی تبعات این تصمیم برای فوتبال ایران را اینگونه عنوان کرد: عواقب این تصمیم قطعا گریبان چهار باشگاه شرکت کننده را خواهد گرفت. اول اینکه طبق آیین ۱۶ برگزاری مسابقات، این باشگاه‌ها کلیه خسارت‌هایی که به AFC و سهامداران مالی و همینطور کسانی که حق پخش مسابقات را دارند وارد می‌شود را باید جبران کنند. دومین مورد، از دو دوره آتی مسابقات چمپیونز لیگ ACL محروم خواهند شد. مورد دیگر آن است که برای دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان مبلغ ۵۰ هزار دلار آمریکا و برای دو باشگاه استقلال و پدیده مبلغ ۳۰ هزار دلار آمریکا جریمه تعیین خواهد شد.

بدترین پیامد هم این است که در کمیته‌های انضباطی و اخلاقی AFC هم مطرح خواهد شد و علاوه بر این موارد، کمیته‌ها هم با توجه به صلاحیت و آیین‌نامه‌هایشان جریمه‌ها و محرومیت‌هایی را در نظر می‌گیرند.

وی در خصوص محرومیت‌ها عنوان کرد: این چهار تیم حتما محروم خواهند شد؛ اما اینکه آیا تیم‌ها یا باشگاه‌های ایرانی محروم خواهند شد یا نه با توجه به اینکه کمیته انضباطی و اخلاقی AFC و کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیدگی می‌کند؛ چون هر چهار باشگاه ایرانی انصراف داده‌اند این احتمال می‌رود که محدودیت‌هایی برای هر چهار باشگاه در نظر گرفته شود.

این محرومیت‌ها به تصمیم و استدلال‌های قضاتی بستگی دارد که در آنجا حضور دارند، اما ممکن است یک تا دو سال این باشگاه‌ها محروم شوند.

وی در خصوص بازی‌های ملی افزود: فعلا صحبت تنها در خصوص بازی‌های آسیایی بوده و هنوز درباره مسابقات ملی چیزی گفته نشده است. مسابقات ملی زیر نظر فیفا برگزار می‌شود و تصمیم‌های فدراسیون جهانی فوتبال با تصمیم AFC متفاوت است، اما این احتمال وجود دارد که فیفا هم خواستار برگزاری بازی‌های ایران در زمین‌های بی‌طرف باشد.

باختر افزود: ایران می‌تواند در خصوص تصمیم AFC به دادگاه CAS شکایت کند و با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه می‌شود، و همچنین برای داوران CAS احراز شود که امنیت در ایران برقرار است و بازیکنان مشکلی ندارند این تصمیم AFC نقض شده و حتی ایران می‌تواند خسارت‌هایی را که به باشگاه‌هایش وارد شده است را مطالبه کند. از جمله هزینه‌هایی که برای حضور در بازی‌های خارج از ایران شده است، هزینه سفر‌ها و هزینه‌هایی که به باشگاه‌های خارجی پرداخت شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: