۸۲۳۹
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۶۱
آنچه به‌عنوان نمایشگاه تحول صنعت خودرو خوانده می‌شود، از سال گذشته آغاز شد. سال گذشته بحث همکاری خودروسازان با پلت‌فرم‌های مشترک مطرح شد؛ خودروهایی با رنگ و اسم و چهره‌ای متفاوت که تقریبا همگی از دو یا سه شرکت درجه‌دوم چینی تامین می‌شوند.

از برادران خیامی تا فرزندان چانگ چیِن

 فرشید سلگی عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو

آنچه به‌عنوان نمایشگاه تحول صنعت خودرو خوانده می‌شود، از سال گذشته آغاز شد. سال گذشته بحث همکاری خودروسازان با پلت‌فرم‌های مشترک مطرح شد؛ خودروهایی با رنگ و اسم و چهره‌ای متفاوت که تقریبا همگی از دو یا سه شرکت درجه‌دوم چینی تامین می‌شوند.

برای همین خودروها نیز حتی با پلت‌فرم مشترک به دلیل پایین‌بودن تیراژ راهی برای افزایش داخلی‌سازی وجود ندارد. اما قیمت به‌شدت سودده برخی از این خودروها باعث شده است شرکت‌ها با واردات سی‌کی‌دی و مونتاژ ۲هزار دستگاه هم سود خوبی به جیب بزنند و نیازی به افزایش تولید و داخلی‌سازی بالاتر نداشته باشند.

تقریبا همه تولیدکنندگان متفق‌القول می‌گویند افزایش تعرفه سی‌کی‌دی توسط دولت تاثیر منفی بر کار آن‌ها ندارد و قرار نیست تولید کاهش یابد؛ چراکه تنها قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند و برای سالی چندهزار خودرو همواره مشتری وجود دارد. این روند باعث شده است تولید محصولات چینی به‌شدت سودده باشد و نمونه آن نمایشگاهی است که برخی خودروسازان آن را اجباری خوانده‌اند و جز موارد معدود چیزی به‌غیراز خودرو چینی در آن به نمایش درنیامد، چراکه سیاست‌های اشتباه باعث سرکوب شدید تولید داخل شده و خودروسازان بزرگ که سال‌هاست به دلیل تحریم و قطع همکاری با خودروسازان مطرح جهانی محصول چندان به‌روزی عرضه نکرده‌اند نیز ناچار به سمت مونتاژ و حتی واردات خودروهای چینی رفته‌اند.

غرفه‌هایی که روزی به داشتن محصول خاص شرکت خود افتخار می‌کردند، حالا در مقابل زرق و برق غرفه‌های دیگر خودروسازان بخش خصوصی با خودروهای چینی، مجبور به تغییر روش و ورود به دنیای چینی‌ها شدند.

چینی‌سازی صنعت خودرو طی سال‌های اخیر به‌شدت گسترش داده شده است و ای‌کاش مدل همکاری ما با چینی‌ها متفاوت از همکاری‌مان با فرانسوی‌ها باشد تا مانند محصولات پژو در زمان رسیدن میزان ساخت داخل این خودروها به درصد قابل‌اتکا، تبدیل به محصولات از رده خارج نشده باشند یا محصولات رنو-نیسان صرفا محدود به مونتاژ نشویم و صنایعی که برادران خیامی پایه‌گذاری کردند، تحویل فرزندان «چانگ چیِن» ندهیم.

* چانگ چیِن (قرن ۲پ.م): نخستین کسی بود که جاده ابریشم را پیمود و در زمان اشکانیان به بلخ و شرق ایران آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: