۸۳۴
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۵۷۲
ورزشی فوتبال

یادداشت

نگاهی به کارنامه گزینه هدایت تیم ملی
گویا قرار نیست که سرنوشت نیمکت تیم ملی فوتبال ایران مشخص شود و باید همچنان منتظر شنیدن اسامی مختلف برای جانشینی مارک ویلموتس باشیم.
به گزارش روی تیتر، گویا قرار نیست که سرنوشت نیمکت تیم ملی فوتبال ایران مشخص شود و باید همچنان منتظر شنیدن اسامی مختلف برای جانشینی مارک ویلموتس باشیم. این در حالی است که زمان کمی تا آغاز رقابت‌های دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده و تیم ملی نیاز به سر و سامان گرفتن و تشکیل اردو‌های آماده سازی دارد.
پروسه چند ماهه انتخاب جانشین ویلموتس به نتیجه نرسیده و پس از رسیدن به گزینه‌های داخلی، چون امیر قلعه نویی و علی دایی، معادلات پیچیده‌تر از قبل شده است. طبق اعلام جانلوکا دی ماریتزیو، یکی از روزنامه نگاران سرشناس ایتالیایی جیانی دی بیاسی با مسئولان فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی به توافق رسیده و در روز‌های آینده این مسئله علنی خواهد شد؛ اتفاقی که شرایط تیم ملی را پیچیده‌تر از قبل خواهد کرد.
* دی بیاسی کیست؟
این ایتالیایی ۶۳ ساله در زمره مربیان متوسط این کشور محسوب می‌شود، زیرا اکثر افتخارات خود در عرصه مربیگری را در رده‌های پایین فوتبال ایتالیا به دست آورده و در سری A موفقیتی کسب نکرده است. او علاوه بر هدایت تیم‌های برشا، تورینو و اودینزه در ایتالیا، سابقه مربیگری لوانته در آلاوز در اسپانیا را هم دارد و ضمنا شش سال روی نیمکت تیم ملی آلبانی نشسته است.
* آمار متوسط مرد ایتالیایی
دی بیاسی در هر تیمی که مربی گری کرده اصلا آمار خوبی از خود به جای نگذاشته و نتوانسته به طور میانگین بیش از ۱.۸ امتیاز در هر بازی کسب کند. البته این بهترین آمار ثبت شده مرد ایتالیایی است. در ۴۸ بازی که تورینو را در فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ هدایت کرد دی بیاسی این آمار را به دست آورد.
* بیکاری بلند مدت
دی بیاسی از نوامبر ۲۰۱۷ تا کنون هدایت تیمی را برعهده نداشته و جالب اینکه از تابستان امسال تا کنون پیشنهادات زیادی برای شکستن طلسم بیکاری او از سوی ایران شده است. پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن تیم‌هایی بودند که در ماه‌های گذشته با دی بیاسی لینک شدند، اما توافقی صورت نگرفت و حالا باید دید همکاری او با تیم ملی شکل خواهد گرفت یا نه.
* بازی دو سر باخت برای ایران
اگر ادعای دی ماریتزیو صحت داشته باشد و همکاری دی بیاسی با تیم ملی نهایی شود، این یک بازی دو سر باخت برای فوتبال ایران است. به این دلیل که دی بیاسی یک مربی بدون کارنامه و متوسط است و هدایت تیم‌های بزرگی را بر عهده نداشته. ضمنا او هیچ گونه شناختی نسبت به فوتبال آسیا و ایران ندارد و حساس‌ترین مقطع زمانی تیم ملی باید صرف آشنایی او با بازیکنان و شرایط تیم ملی شود.
علاوه بر این مسائل، قرارداد او هر چقدر هم که ارزان باشد، با توجه به تفاوت قیمت ارز‌های خارجی و ریال از مربیان داخلی گران‌تر تمام می‌شود و با این کارنامه متوسط، دی بیاسی ارزش دست به جیب شدن را ندارد.
به هر حال تعیین تکلیف نیمکت تیم ملی بسیار مهم و حیاتی است، زیرا بازی‌های دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی از فروردین ماه استارت می‌خورد و با توجه به فاصله کم باقی مانده، تیم ملی باید از این بلاتکلیفی خارج شود.

سعید ونکی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: