۸۴۹
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۵۲۸
در اولین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دیروز در حالی آغاز شد که در این دوره خبری از شور و حال دوره‌های پیشین نیست و فضای سردی بر مهم‌ترین رویداد سینمای ایران حاکم است. پس از اتفاقات تلخ یک ماه گذشته بسیاری از هنرمندان کشورمان، به نشانه اعتراض اقدام به تحریم جشنواره کردند و از حضور در آن انصراف دادند. حاشیه‌های جشنواره از همان جا شروع شد و تا بدان جا ادامه پیدا کرد که امسال جشنواره‌ای بدون افتتاحیه را شاهد بودیم.
به گزارش روی تیتر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دیروز در حالی آغاز شد که در این دوره خبری از شور و حال دوره‌های پیشین نیست و فضای سردی بر مهم‌ترین رویداد سینمای ایران حاکم است. پس از اتفاقات تلخ یک ماه گذشته بسیاری از هنرمندان کشورمان، به نشانه اعتراض اقدام به تحریم جشنواره کردند و از حضور در آن انصراف دادند. حاشیه‌های جشنواره از همان جا شروع شد و تا بدان جا ادامه پیدا کرد که امسال جشنواره‌ای بدون افتتاحیه را شاهد بودیم. بنابر اعلام دست اندرکاران جشنواره، هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به عنوان کمک سینماگران به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

البته فروش بلیط‌ها با استقبال بالای مردم رو به رو شد و در همان ساعات اولیه همه آن‌ها به فروش رسید. امسال نیز مانند سال‌های گذشته پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ جشنواره در نظر گرفته شده است. هر چند مشکلاتی در خصوص پارکینگ و اینترنت پردیس ملت وجود داشته است، اما قول داده شده بود که این نقیصه‌ها رفع شود.

در این دوره مراسم فتوکال به طور کلی از کاخ جشنواره حذف شده است و این نیز یکی از دلایل بی روح شدن فضای پردیس ملت است. خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره نیز از مسائلی گله‌مند بودند. یکی از آن‌ها عدم آمادگی سالن نشست در اولین سانس این دوره از جشنواره بود. سالن مخصوص اسکان خبرنگاران نیز نسبت به سال گذشته با محدودیت بیشتری روبرو بود، علاوه بر نبود اینترنت در روز نخست، تعداد سیستم‌های کامپیوتری به هیچ عنوان برآورده کننده بخش حتی کوچکی از نیاز خبرنگاران نبود.

دیروز سه فیلم به نمایش در آمد. فیلم نخست «سه کام حبس» ساخته سامان سالور با بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده بود که معضل اعتیاد و فقر را به تصویر می‌کشید. سالور در ابتدای نشست خبری یادی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی کرد و از حاضران خواست یک دقیقه سکوت کنند.
فیلم دوم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها بود. مریم مقدم ایفاگر نقش اصلی بود که همسرش به اتهام قتل اعدام می‌شود، اما بعد از مدتی قاتل اصلی خود را معرفی می‌کند و او می‌ماند و یک قاضی که حکمی را به اشتباه صادر کرده است. نقش قاضی این فیلم را علیرضا ثانی‌فر بازی کرده، اما از ابتدا قرار بوده شهاب حسینی بازی کند که اگر این اتفاق می‌افتاد احتمالا نقشی متفاوت در کارنامه او ثبت می‌شد.
آخرین فیلمی که به نمایش در آمد «عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی جوان بود که پیش از این با فیلم‌های «من» و «عرق سرد» شناخته شده بود. در این فیلم بازیگرانی، چون فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا به نقش آفرینی پرداختند، اما با این وجود آن چنان نظر‌ها را به خود جلب نکرد. در این فیلم داستان زنی به تصویر درآمده که آرزو‌ها و علایقش خلاف پسند عامه مردم است و تمام تلاش‌هایش در آخر به دلیل همان باور‌های عُرفی به باد می‌رود.
 
امروز فیلم‌های «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده، «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف و فیلم مستند «قصه دختران فروغ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خاطره حناچی به نمایش در می‌آیند.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: