۸۸۰
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۶۷۸
ویروس کرونا به یک کابوس بزرگ تبدیل شده است. چین، محل آغاز و شیوع این بیماری، سخت‌ترین روزهایش را تجربه می‌کند. هر روز هم به تعداد مبتلایان این ویروس در کشور‌های مختلف دنیا اضافه می‌شود.
به گزارش روی تیتر، ویروس کرونا به یک کابوس بزرگ تبدیل شده است. چین، محل آغاز و شیوع این بیماری، سخت‌ترین روزهایش را تجربه می‌کند. هر روز هم به تعداد مبتلایان این ویروس در کشور‌های مختلف دنیا اضافه می‌شود. با شیوع سریع ویروس کرونا در سراسر دنیا، سازمان جهانی بهداشت در روز پنجشنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد. حداقل ۱۷هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و بیشتر از ۳۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه بخش عظیمی از ویروس در چین گسترش پیدا کرده، اما گزارش‌هایی از ۲۰ کشور دیگر جهان هم وجود دارد. اما فیلیپین نخستین کشوری بود که از مرگ بیماران کرونا خبر داد. مردی ۴۴ ساله در ۲۵ ژانویه جان خود را به دلیل درگیری با این بیماری از دست داد. دو مورد بیمار تاییدشده در انگلیس هم حضور دارند. سال‌های سال است که کارشناسان پزشکی از احتمال شیوع یک بیماری خطرناک در سراسر جهان هشدار می‌دهند. اما در برابر ویروس کرونا باید چه کار کرد؟ در ادامه به مهم‌ترین سوال‌های پیرامون ویروس کرونا پاسخ می‌دهیم. سوال‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا در برابر این ویروس، مقابله کنید.
ویروس‌های کرونا، خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که باعث بیماری در حیوانات می‌شوند. هفت نوع از این ویروس‌ها، مانند ویروس جدیدی که این روز‌ها شیوع پیدا کرده از حیوانات به انسان انتقال پیدا می‌کنند.

ویروس کرونا چیست؟
ویروس‌های کرونا، خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که باعث بیماری در حیوانات می‌شوند. هفت نوع از این ویروس‌ها، مانند ویروس جدیدی که این روز‌ها شیوع پیدا کرده از حیوانات به انسان انتقال پیدا می‌کنند. اما بیشتر آن‌ها تا امروز فقط عوارضی شبیه به سرماخوردگی داشته اند. دو نوع از ویروس‌های کرونا یعنی مرس و سارس شدت بسیار بیشتری داشتند. برای مثال از سال ۲۰۰۲ تا امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به دلیل این دو بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس جدید که به ویروس کرونای ووهان مشهور شده از انواع خطرناک‌تر است. آمار قربانی‌های ویروس کرونا از مرس یا سارس کمتر بوده، اما تهدیدی بسیار جدی است.

نشانه‌های ویروس کرونا کدام هستند؟
طبق اعلام سرویس سلامت همگانی بریتانیا و سازمان جهانی بهداشت، نشانه‌های ویروس کرونا مشخص هستند؛ احساس خستگی، دشواری در نفس‌کشیدن، بالابودن دمای بدن، سرفه و یا گلو درد. این نشانه‌ها برای بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد. اما برای شناخت دقیقا ویروس کرونا در بدن‌تان باید به این سوال‌ها پاسخ دهید: آیا در دو هفته گذشته سفری به مناطق پرریسک داشته‌اید؟ آیا با کسی که این نشانه‌ها را دارد، در تماس بوده‌اید؟ این سوال‌ها کمک می‌کند تا احتمال ابتلا به کرونا را بررسی کنید.
 
نشانه‌های این بیماری ۲ تا ۱۰ روز بعد از ابتلا به ویروس مشخص می‌شود. ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شده باشد، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشد و حتی ویروس را به دیگران انتقال دهد.

نشانه‌های ویروس کرونا چه زمانی بروز پیدا می‌کند؟
نشانه‌های این بیماری ۲ تا ۱۰ روز بعد از ابتلا به ویروس مشخص می‌شود. ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شده باشد، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشد و حتی ویروس را به دیگران انتقال دهد. البته این نکته هنوز تایید نشده است؛ بنابراین کرونا یک ویروس بسیار پیچیده است که مدیریت آن واقعا دشوار است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر در ۲ هفته گذشته به کشور چین یا سایر مناطق آلوده به این ویروس سفر کرده‌اید، و یا با کسی که علائم این بیماری را داشته در ارتباط بوده‌اید، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید. اما بهتر است به شکل مستقیم به پزشک یا بیمارستان مراجعه نکنید، چون اگر به ویروس مبتلا باشید، ممکن است آن را به سایر افراد نیز انتقال دهید.
 
که مهم‌ترین کاری که برای محافظت از خود می‌توانید انجام دهید، آن است که دست‌های خود را تمیز نگه دارید؛ بنابراین دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا با استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

چگونه ویروس کرونا انتقال پیدا می‌کند؟ چگونه می‌توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید؟
اولین و مهمترین روش پیشگیری از کرونا، شستشوی دست‌ها است. مانند ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، ویروس کرونای ووهان از طریق قطرات کوچکی انتشار پیدا می‌کند که هنگام سرفه یا عطسه در محیط پخش می‌شوند. این قطرات کوچک روی سطوح مختلف می‌نشینند، به این ترتیب روی دست‌های دیگران قرار می‌گیرند و بیشتر پخش می‌شوند. شما زمانی به ویروس مبتلا می‌شوید که دست‌های آلوده خود را به دهان، بینی و چشم‌های خود بمالید.

این بدان معنی است که مهم‌ترین کاری که برای محافظت از خود می‌توانید انجام دهید، آن است که دست‌های خود را تمیز نگه دارید؛ بنابراین دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا با استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. سعی کنید از لمس‌کردن دست‌های آلوده خود به دهان، بینی و چشم‌هایتان امتناع کنید، یعنی همان اشتباهی که تحقیقات نشان می‌دهد ما در یک ساعت حدود ۱۵ بار دچار آن می‌شویم.

همیشه یک ژل ضدعفونی کننده دست با پایه الکلی که ۶۰ درصد یا بالاتر الکل داشته باشد، به همراه داشته باشید. پیش از غذاخوردن دست‌های خود را بشویید. در مکان‌های شلوغ و عمومی مانند وسایل نقلیه عمومی به ویژه مراقب باشید که بعد از تماس با سطوح مختلف، دست‌هایتان را به صورت نزنید. دستمال کاغذی به همراه داشته باشید تا هر زمان که سرفه یا عطسه می‌کنید از آن استفاده کنید و دستمال را راهی سطل زبانه کنید. اگر به دستمال دسترسی نداشتید، پیش از عطسه آرنج خود را خم کنید و با آن دهان و بینی خود را بپوشانید. از خوردن غذا و نوشیدنی به صورت مشترک با دیگران یا در ظروفی که دست‌های دیگران با آن‌ها تماس دارد، خودداری کنید.

اگر مشکوک به وجود ویروس در محیط خاصی هستید از دست‌دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید. از تماس نزدیک با کسانی که علائم شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند نیز پرهیز کنید. نه فقط دست‌ها، بلکه سطوح و وسایلی که معمولا با آن‌ها تماس دارید را مرتب تمیز کنید. تخم مرغ و گوشت را حتما به صورت کاملاً پخته مصرف کنید. با حیوانات وحشی یا اهلی تماس مستقیم نداشته باشید. یا پس از تماس دست‌های خود را پاکیزه کنید.

آیا ویروس کرونا با ریزش آب بینی و دهان منتقل می‌شود؟
احتمال این اتفاق زیاد نیست، اما آب بینی و آب دهان بالاترین ریسک برای انتقال این بیماری را به همراه دارند. سرویس سلامت همگانی بریتانیا به پزشکان هشدار داده این ویروس شاید در دیگر ترشحات بدن از جمله خون، مدفوع و ادرار هم پیدا شود.
 
کودکان از تاثیرگذارترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند بیماری‌هایی مانند کرونا را به دیگران منتقل کنند. آن‌ها تماس فیزیکی بسیار زیادی با یکدیگر دارند و بهداشت خود را چندان رعایت نمی‌کنند. اما با رعایت چند نکته می‌توانید احتمال ابتلا به این ویروس را شدیدا کاهش دهید.

چگونه می‌توانیم انتقال آن به اعضای خانواده و کودکان را غیرممکن کنیم؟
کودکان از تاثیرگذارترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند بیماری‌هایی مانند کرونا را به دیگران منتقل کنند. آن‌ها تماس فیزیکی بسیار زیادی با یکدیگر دارند و بهداشت خود را چندان رعایت نمی‌کنند. اما با رعایت چند نکته می‌توانید احتمال ابتلا به این ویروس را شدیدا کاهش دهید. نحوه‌ی گسترش میکروب‌ها و اهمیت رعایت بهداشت را برای کودک خود توضیح دهید. وسایل خانه را تمیز نگه دارید؛ آشپزخانه، دستشویی و حمام اهمیت بیشتری دارند.

از دستمال‌های تمیز برای پاک کردن سطوح و وسایل استفاده کنید تا میکروب‌ها را انتقال ندهید. برای هر کدام از اعضای خانواده یک حوله جداگانه قرار دهید و از وسایل شخصی مانند مسواک و ... به شکل مشترک استفاده نکنید. محیط خانه را خشک نگه دارید و اجازه دهید هوا در آن جریان داشته باشد. چرا که میکروب‌ها در شرایط مرطوب فرصت بهتری برای پیشرفت دارند.

آیا ماسک‌های صورت می‌توانند مانع گسترش این بیماری باشند؟
سرویس سلامت همگانی بریتانیا استفاده از ماسک‌های معمولی را برای شهروندان غیربیمار توصیه نکرده است. چون این ماسک‌ها اندازه مناسبی ندارند و به درستی بر روی صورت قرار نمی‌گیرند. تاریخ انقضای بسیار کوتاهی دارند و محافظتی که انتظار آن را داریم، اصلا ندارند. خیلی زود از داخل مرطوب می‌شوند. به همین دلیل بهترین محیط را برای رشد میکروب‌ها به وجود می‌آورند. ضمن آن که اگر به شیوه‌ای صحیح و با دقت دور انداخته نشوند، برای دیگران هم خطرناک هستند.

اما استثنایی هم وجود دارد. اگر نشانه‌هایی مانند سرفه و عطسه دارید، ممکن است ماسک‌های معمولی به شما کمک کند جلوی سرایت ویروس به دیگران را در مکان‌های شلوغ بگیرید. در بیمارستان‌ها، پرستانی که با بیماران ویروس کرونا سر و کار دارند از ماسک استفاده می‌کنند. اما این ماسک‌ها مخصوص هستند و پروتکل‌های مشخصی دارند.
 
متاسفانه هیچ درمان قطعی و آسانی برای ویروس کرونای ووهان وجود ندارد. برای مثال همانطور که هیچ روش درمانی ابدی‌ای برای سرماخوردگی وجود ندارد، این ویروس هم هرگز ریشه‌کن نمی‌شود. کرونا در مواردی شدیدتر، باعث ذات الریه می‌شود.

آیا ویروس کرونا قابل درمان است؟
متاسفانه هیچ درمان قطعی و آسانی برای ویروس کرونای ووهان وجود ندارد. برای مثال همانطور که هیچ روش درمانی ابدی‌ای برای سرماخوردگی وجود ندارد، این ویروس هم هرگز ریشه‌کن نمی‌شود. کرونا در مواردی شدیدتر، باعث ذات الریه می‌شود. عفونتی که موجب التهاب ریه‌ها و سخت شدن نفس کشیدن می‌شود. این دقیقا خطرناک‌ترین عارضه ویروس است. ذات‌الریه‌ی ویروسی با دارو‌های آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. مشکل اساسی آن است که در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای این بیماری پیدا نشده است؛ بنابراین فعلا پزشکان تمرکز خود را بر روی مسائل فرعی قرار داده‌اند. برای مثال آن‌ها امیدوارند تا حد ممکن به عملکرد ریه‌های بیماران کمک کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است بیماران با دستگاه‌های تنفس مصنوعی تغذیه شوند. سایر عوارض این بیماری از جمله تب و ناخوشی را با استفاده از دارو‌هایی مثل آسپیرین و ایبوپروفن برطرف می‌کنند و سایر عفونت‌های این بیماری هم ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شوند.

کدام گروه از افراد بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند؟
اطلاعاتی که از چین به دست آمده ثابت می‌کند همه گروه‌های سنی در آستانه ابتلا به این بیماری هستند. اما مانند اغلب بیماری‌های تنفسی، احتمالاً کودکان و افراد سالمند شانس بیشتری برای درگیری با آن دارند. افراد بالای ۶۵ سال، کودکان کمتر از ۲ سال و کسانی که با یک بیماری درگیر هستند و یا دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، احتمال بیشتری برای درگیری با این بیماری دارند. اطلاعات در مورد این بیماری هنوز کامل نیست. اما با تکمیل آن، شناخت بیشتری از این ویروس به دست می‌آید.

آیا واکسنی برای ویروس کرونا وجود دارد؟
در حال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس کرونای ووهان وجود ندارد. اما محققان کشور‌هایی مانند چین، آمریکا و بریتانیا کار بر روی ساخت چنین واکسنی را شروع کرده‌اند. با این حال، اگر واکسنی هم ساخته شود تا حدود یک سال قابل استفاده نیست. چرا که به احتمال زیاد این واکسن ابتدا در اختیار پرستارانی قرار می‌گیرد که ریسک ابتلا به این ویروس در آن‌ها بالاتر است.

ویروس کرونا چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟
کرونا و آنفولانزا شاید علائمی مشبه بایکدیگر داشته باشند، اما از نظر ژنتیکی باهم بسیار متفاوت هستند. ویروس‌های آنفولانزا بسیار سریع تکثیر می‌شوند و اغلب بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز از زمان سرایت، نشانه‌های بیماری را نشان می‌دهند. اما تکثیر ویروس‌های کرونا مدت بسیار بیشتری طول می‌کشد. بعد از ابتلا به ویروس آنفولانزا، بدن شما در برابر آن ویروس ایمن می‌شود، اما هنوز انواع مختلفی از آن وجود دارد.. ویروس‌های کرونا برخلاف ویروس‌های آنفولانزا انواع مختلفی ندارند. اما مانند ویروس‌های آنفولانزا نیستند. چرا که بدن از ایمنی زیادی در برابر آن‌ها ندارد.

آیا ممکن است ویروس کرونا دچار جهشی بزرگ شود؟
مقامات چینی هشدار می‌دهند ویروس کرونای ووهان شروع به جهش کرده است. این یعنی احتمال دارد این بیماری افراد بسیار بیشتری را مبتلا کند. جهش ویروس کار انتشار آن در میان انسان‌ها را راحت‌تر می‌کند. دانشمندان در حال حاضر متوجه شده‌اند این ویروس سرعت تغییران پایینی دارد. اما هنوز دقیقاً معلوم نیست که می‌تواند تبدیل به ویروس مرگبارتری شود یا در سطح فعلی باقی بماند.
 
آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ گسترش پیدا کرد. این بیماری هنوز هم ویرانگرترین مورد شیوع آنفولانزا در دنیا در دوران معاصر است. این بیماری تمام دنیا را به نابودی کشاند و طبق تخمین‌ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون قربانی گرفت. در سال ۲۰۰۹ هم آنفولانزای خوکی در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرد که عامل آن نسخه جدیدی از همان ویروس بود.

ویروس کرونا چه فرقی با بیماری‌های تنفسی گذشته دارد؟
آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ گسترش پیدا کرد. این بیماری هنوز هم ویرانگرترین مورد شیوع آنفولانزا در دنیا در دوران معاصر است. این بیماری تمام دنیا را به نابودی کشاند و طبق تخمین‌ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون قربانی گرفت. در سال ۲۰۰۹ هم آنفولانزای خوکی در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرد که عامل آن نسخه جدیدی از همان ویروس بود. این بیماری طبق تخمین‌ها جان بیشتر از۵۷۵هزار نفر را گرفت.

آنفولانزای آسیایی هم در سال ۱۹۵۷ شیوع پیدا کرد. مرگ حدود ۲میلیون نفر از عوارض آن بود. اما ۱۱ سال بعد از آن هم آنفولانزای هنگ کنگی شیوع پیدا کرد که حدود یک میلیون نفر قربانی گرفت. موارد شیوع ویروس‌های کرونا تلفات بسیار کمتری داشته است. بیماری سارس در مجموع در ۲۷ کشور دنیا انتشار پیدا کرد و در جریان آن، ۸ هزار نفر را مبتلا کرد و ۷۰۰ کشته به همراه داشت. بیماری مرس گرچه مانند سارس گسترش نداست، اما مقاوم‌تر از آن بود. این بیماری ابتدا در سال ۲۰۱۲ در اردن ظهور کرد. ویروس عامل این بیماری از طریق شتر به انسان منتقل شد و بعد از آن در عربستان گسترش پیدا کرد.

تا به حال بیشتر از دوهزار مورد ابتلا به بیماری مرس شناسایی شده و گرچه اوج این بیماری در سال ۲۰۱۴ بود (با بیشتر از ۶۰۰ قربانی)، اما در سال گذشته بیشتر از ۱۹۰ مورد ابتلا به مرس گزارش شد. مرس از سارس کشنده‌تر است و در مجموع جان ۸۵۰ نفر را گرفت.
منبع: تلگراف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: