۸۸۲
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۵۸۷
نگاهی به ساخته کوروش آهاری در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه کنندگی محمد درمنش به عنوان فیلم اولی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه کنندگی محمد درمنش به عنوان فیلم اولی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در خلاصه داستان این فیلم رازآلود و معمایی چنین آمده است: «آن شب» داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکا را روایت می‌کند که در هتلی محبوس شده در حالی که نیرو‌های بیگانه‌ای آن‌ها را وادار می‌کنند تا با راز‌هایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند و ...

به گزارش روی تیتر، این فیلم سینمایی محصول کمپانی‌های ماموت پیکچرز و سون اسکایز اینترتیمنت است و محمد درمنش، الکس بروتو، شریل استارولاکیس و جفری الارد تهیه این فیلم سینمایی را برعهده دارند، تری جرج سازنده «هتل ریواندا» که سابقه بردن جوایزی مانند گلدن گلوب و اسکار را دارد، مشاور تهیه‌کنندگان این فیلم است.

فیلم با اینکه در لحظاتی موجب رعب و وحشت تماشاگر می‌شود، اما در فیلمنامه و پایان بندی آن دچار ضعف‌هایی است که در اکثر فیلم‌های ایرانی و این دوره از جشنواره فیلم فجر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نکته مثبت فیلم، جدا از شجاعت فیلمنامه‌نویس و کارگردان به‌عنوان یک ساخت یک فیلم ایرانی در ژانر وحشت، نورپردازی حرفه‌ای‌اش است که تا حدی موفق به خلق فضایی وهم‌آلود می‌شود. «آن شب» بیش از آن که به‌عنوان یک اثر شاخص قابل توجه باشد، به‌عنوان یک حرکت اولیه مؤثر است؛ حرکتی که می‌تواند در صورت تکامل به جا افتادن ژانری مهم (اما مهجور در سینمای ایران) منجر شود.

از دیگر نکات قوت این فیلم، می‌توان به بازی درخشان شهاب حسینی اشاره کرد که پس از ۴ سال در تجربه‌ای متفاوت در جشنواره فجرحضور دارد و امیر علی حسینی، پسرش نیز در این فیلم سینمایی حضور دارد. «آن شب» اولین فیلم شهاب حسینی محسوب می‌شود که در کشور آمریکا به ایفای نقش پرداخته است.

به جز شهاب حسینی، بازیگران ستاره و شناخته‌شده دیگری در فیلم سینمایی «آن شب» حضور ندارند. امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلا گرگانیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند و لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا نیز بازیگران خارجی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

به گفته کارگردان این اثر، «آن شب» یک فیلم داستانی است که ترس درونیات انسان، ترس افشا شدن راز‌های انسان‌ها را به این شکل در یک شب نشان می‌دهد. وی تاکید می‌کند که هدف او ساخت یک فیلم ترسناک نبوده؛ بلکه یک داستان انسانی بوده است که ترس درونیات انسان را نشان می‌دهد.

اما «آن شب» یک فیلم ترسناک مضحک نیست و جا‌هایی هم واقعا می‌ترساند. اما این ترس از طریق کلیشه‌ترین المان‌های آشنای این فیلم‌ها و صدا و نور و حضور ناگهانی یک عامل غریبه در کادر صورت می‌گیرد.
 
در طول تماشای فیلم، تعدادی از تماشاگران سالن را ترک کردند. این به معنای آن است که فیلم مسیر دشواری برای موفقیت در بازار ایران دارد. تماشاگر ایرانی به تماشای فیلم‌های ترسناک آن هم در این سطح عادت ندارد. 

این فیلم با اینکه در بعضی سکانس قرابت‌هایی با فیلم «درخشش» ساخته کوبریک دارد، اما نسخه کامل یک فیلمساز ایرانی محسوب می‌شود. آهاری درباره شباهت سکانس‌هایی از فیلمش با فیلم سینمایی «درخشش» (شاینینگ) به کارگردانی استنلی کوبریک گفت: شاینینگ قطعاً از فیلم‌های موردعلاقه من در ژانر وحشت است و کوبریک کارگردان این فیلم یک کارگردان مورد ستایش در سینمای جهان است. بی شک هر فیلمساز و یا بازیگری از تولیدات سینماگران دیگر الهام می‌گیرند و باید بگویم با توجه به علاقه‌ای که به کوبریک داشتم در این فیلم ادای احترامی به این کارگردان کردم به گونه‌ای که سعی کردم برخی از سکانس‌های این فیلم شبیه «شاینینگ» باشد، اما پایه و اساس «آن شب» متفاوت از این فیلم است. لوکیشن هتل تنها به این دلیل نبود که داستان «شاینینگ» هم در یک هتل رخ داده است. بلکه لوکیشن هتل در داستان سمبل دنیا است، دنیایی که برای هر مسافری یک مکان موقت است.

اما «آن شب» فراتر از فیلم‌های عمدتا بی‌خود هنری و تجربی بوده و به‌عنوان یک حرکت اولیه مؤثر است؛ حرکتی که می‌تواند در صورت تکامل به جا افتادن ژانری مهم (اما مهجور در سینمای ایران) منجر شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: