۹۰۹
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۵۵۵
مطالعات نشان می‌دهد؛
عارضه Insomnia یا بی‌خوابی در افراد مختلف بسیار رایج است. استرس، فعالیت‌های روزانه و زندگی پرشتاب باعث می‌شود برخی افراد شب‌ها به سختی بخوابند و مدت زمان طولانی بیدار باشند. این اتفاق برای همه ما ضررآور و بسیار خطرناک است.
به گزارش روی تیتر، وقتی می‌خوابیم، سیستم ایمنی، سیستم تنفس و میزان انرژی بدن ما بازتولید می‌شود. با این اتفاق، مغز می‌تواند اطلاعاتی را که در طول روز به دست آورده پردازش کرده و فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند. اما در هنگام خواب، سموم ناشی از فعالیت عصبی مغز که در طی روز تجربه می‌کنیم هم نابود می‌شوند. وقتی ما به اندازه کافی خواب و استراحت نداشته باشیم، بدن ما این سموم را به نوعی سوخت تبدیل می‌کند.

در کوتاه مدت، دفع این سموم می‌تواند برای سلامت مغز ما مفید باشد. زیرا تمام انرژی برای این فرآیند به کار گرفته می‎شود. اما برای مدتی طولانی شرایط کاملا متفاوت است. در بلندمدت، افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، از تمام اندوخته‌های مغزشان برای این فرآیند استفاده می‌کنند و همین امر در نهایت باعث از کار افتادگی و پیر شدن این اندام حیاتی خواهد شد.

دانشمندان عصب‌شناس در مارچی ایتالیا، تحقیقاتی را روی موش‌ها انجام دادند و آن‌ها را به چند گروه تقسیم کردند. گروه اول موش‌ها می‌توانستند هر چقدر که می‌خواهند در طول روز بخوابند، اما گروه دوم باید بیدار بمانند و کمتر از ۸ ساعت در روز بخوابند. گروه سوم هم باید ۵ روز متوالی بیدار و هوشیار می‌ماندند.
 
آستروسیت‌ها پاک‌ساز مغز هستند و در مغز موش‌ها نیز دیده می‌شوند. با مشاهده فعالیت سلول‌های مغز موش‌ها می‌توان نتیجه دلخواه برای انسان‌ها را کسب کرد. در پایان این آزمایش، مشخص شد که میزان آستروسیت در مغز موش‌هایی که به اندازه کافی خواب و استراحت داشته‌اند، حدود ۶ درصد بوده است. در گروه دوم ۸ درصد و در گروه سوم بعد از ۵ روز بیداری به ۱۳٫۵ درصد رسید. هر چه کمتر بخوابیم، سلول‌های مغز ما بیشتر خودشان را تمیز می‌کنند یا به عبارت دیگر خود را می‌خورند.

این فرآیند در موش‌ها شامل مصرف سیناپس‌های مغز است. آن طور که گفته می‌شود نظیر همین عملکرد ممکن است در انسان‌ها رخ دهد. نخوابیدن به مدت چندین شب پیاپی باعث به جریان افتادن این عملکرد می‌شود و در نتیجه ما مستعد ابتلا به بیماری‌های نابودکننده‌ای مانند آلزایمر می‌شویم. حتی ممکن است در درازمدت از زوال عقل یا جنون رنج ببریم. اگر عارضه بی‌خوابی یا Insomnia را تجربه می‌کنید، روش‌های متفاوتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بسیار راحت‌تر به خواب بروید. اما اگر این مشکل برای همیشگی است و در حل آن به بن بست خوردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تمرینات مدیتیشن انجام دهید. محیط خواب خود را تغییر دهید. ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید. استفاده از دستگاه‌های الکترونیک مانند موبایل، تلویزیون و رایانه را محدود کنید. هر روز در ساعت مشخصی به خواب بروید. مصرف کافئین را به حداقل برسانید. در طول روز به مدت متعادلی خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.
منبع: برایت ساید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: