۹۳۹۸
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
تعداد بازدید : ۴۷
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، از تدوین آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، از تدوین آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

به گزارش فراتیتر، علی محبی گفت که آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان آماده شده و شیوه نامه اجرای آن نیز از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به روز شده است.

محبی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آماده شده و به زودی ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: تدوین نقشه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش محول شد. در حال حاضر تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین مراحل پژوهشی خود را انجام داده و نسخه اولیه و پیش نویس اولیه آن در رفت و برگشت زیاد بین محققین و پژوهشگاه شورای راهبری تحول به ریاست وزیر آماده و تحویل دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش شد.

وی توضیح داد: بر اساس این نقشه راه، اجرای سند تحول بنیادین را در دو سطح دیدیم. یک سطح مربوط به سیاست گذاری و برنامه ریزی، تدوین نظامات و آیین نامه ها، الگوها و تامین منابع است. این بخش به سطح ستادی اجرای سند معطوف می‌شود. سطح دیگر معطوف به سطح مدرسه و به منظور اجرای سند تحول بنیایدن است. سند در این سطح مدرسه‌ای، چند گام دیده است.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول را نهایی کردیم، افزود: گام اول برای تحقق مدرسه در تراز سند تحول بنیادین این است که بدانیم مدرسه تراز سند تحول، چه ابعادی دارد تا مدارس بتوانند خود را با آن بسنجند و نظام تعلیم و تربیت نیز بتواند مدارس خود را بر اساس آن بسنجد. گام دوم ما طراحی و اجرای الگوی ارزیابی مدارس بر اساس الگوی تراز است که در این مرحله وضعیت موجود همه مدارس دیده می‌شود.

محبی ادامه داد: گام سوم انجام برنامه عمل از سوی هر مدرسه برای رسیدن به وضعیت مطلوب است. در این راستا گام اول یعنی ایجاد الگوی مدرسه در تراز سند تحول و گام دوم یعنی ایجاد الگوی ارزیابی آماده شده است و به زودی ابلاغ می‌شود. برای ارزیابی مدارس نیز یک ارزیابی درونی و یک ارزیابی بیرونی در نظر گرفته‌ایم تا مدارس نیز خود ارزیابی داشته باشند. برای ارزیابی بیرونی هم مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش بتواند بر اساسا این الگو تمام مدارس را بررسی کند.

وی با بیان اینکه الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین پنج بعد اصلی دارد، افزود: تدوین سند نظام تعلیم و تربیت هوشمند و برنامه آموزش مجازی برای دوره‌های مختلف به پژوهشگاه محول شده است. در این راستا ما بر روی الگوی برنامه درسی مجازی کار کرده بودیم، شورای عالی فضای مجازی دعوت کردیم و یک الی دو کار خود را به آنها تحویل دادیم. نهایتا توافق کردیم که یک پروژه کلان طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند داشته باشیم که این پروژه کلان آغاز شده است.

محبی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: بزرگ ترین مساله‌ای که ما در حال حاضر و از سال‌های دور تا کنون با آن مواجه‌ایم این است که مدیران و اقدام کنندگان ما کارهایی را بدون تفکر و پژوهش انجام می‌دهند و محققان و متفکران ما پژوهش و تحقیق‌هایی را انجام می‌دهند که به صحنه عمل و کاربرد نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه فاصله‌ای بین تفکر، تعقل، تحقیق و عمل وجود دارد، ادامه داد: هرجا ملاحظه می‌کنید که طرحی شکست خورده و نتیجه مطلوب را نگرفته، شک نکنید که در مرحله تحقیق مشکلات و کاستی‌هایی داشته، به طوری که یا آن تحقیق اصلا انجام نگرفته و یا خوب انجام نگرفته است. اگر مرحله تحقیق، تعمق و تفکر خوب انجام گیرد یقینا نتیجه آن مطلوب است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: ما در پژوهشگاه در راستای ستاد ملی هفته پژوهش ذیل وزارت علوم، چند هدف اصلی را دنبال می‌کنیم. هدف اصلی ما توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در بین مدیران آموزش و پرورش از ستاد آموزش و پرورش تا مدرسه است. این امریکی از ماموریت‌های اصلی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است.

محبی با بیان اینکه ستاد ملی هفته پژوهش ذیل وزارت علوم، امسال دو هفته را برای پژوهش نام گذاری کرده است، تصریح کرد: هفته جاری به عنوان هفته پژوهش در استان‌ها است و تمام استان‌های کشور و ادارات کل آموزش و پرورش و مناطق و دانشگاهای کشور جنب و جوش خاصی دارند و همگی مشغول هستند تا دستاوردهای یک سال قبل خود را نشان دهند. هفته بعد نیز به صورت ملی مراسم و برنامه‌های هفته پژوهش در تهران برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: