۹۷
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۴۹۷
اواخر هفته گذشته جان شیپتون استرالیایی که پدر جولیان آسانژ است در گفتگو با یک رسانه نروژی گفته بود استرداد آمریکایی‌ها باعث مرگ پسرش خواهد شد.
به گزارش روی تیتر به نقل از اسپوتنیک نیوز، گروهی از پزشکان در نامه‌ای به پریتی پاتل، وزیر امورخارجه انگلیس، با ابراز نگرانی جدی از سلامتی جولیان آسانژ خواهان بررسی شرایط وی شدند. او در ماه فوریه برای حضور در دادگاه حاضر خواهد شد. این نامه توسط بیش از ۶۰ پزشک از جمله پزشکانی در انگلستان، استرالیا، اروپا و سریلانکا به امضا رسیده که اصرار داشتند آسانژ (اکنون در زندان بلمارش لندن نگهداری می‌شود) به ارزیابی فوری پزشکی از سوی متخصصان نیاز دارد. این پزشکان اعتقاد دارند سلامت جسمی و سلامت روانی آسانژ در خطر است. در بیانیه این پزشکان آمده است هر نوع معالجه پزشکی باید در بیمارستان آموزش دانشگاهی مجهز و متخصص انجام شود. آن‌ها هشدار دادند که در غیر این صورت، بنیانگذار ۴۸ ساله ویکی لیکس ممکن است در زندان بمیرد.

لیسا جانسون، روانشناس بالینی در استرالیا و یکی از امضا کنندگان این نامه، به دیلی میل گفت: «برای تعیین این که آیا جولیان آسانژ برای هر یک از مراحل قانونی مناسب است یا خیر، ارزیابی پزشکی مستقل نیاز است. مطابق با تعهد به حقوق بشر و حاکمیت قانون، دولت انگلستان باید به هشدار فوری متخصصان پزشکی را از سراسر جهان گوش کند؛ و جولیان آسانژ را قبل از اینکه خیلی دیر شود به یک بیمارستان مناسب و تخصصی و تخصصی منتقل کند.»

پدر آسانژ نیز اعتقاد دارد پسر او ممکن است از این شرایط زنده خارج نشود: «جولیان در زندان در خطر است. من یک پیرمرد هستم، بنابراین دقیقاً نمی‌توانم از دیوار‌های زندان پرش کنم تا او را بگیرم. اما من هر کاری می‌توانم انجام دهم. من نمی‌توانم بنشینم و فقط تماشای این اتفاق باشم.»

سوئدی‌ها تحقیقات درباره پرونده تجاوز او در سال ۲۰۱۰ را بستند، اما انگلیس و ایالات متحده هم‌چنان اتهامات علیه آسانژ را بررسی می‌کنند. این اقدام سوئد پس از آن صورت گرفت که اکوادور پناهندگی سیاسی خود از آسانژ را پس گرفت و همین باعث شد او در لندن بازداشت شود. اوایل ماه می، او به پنجاه هفته زندان در انگلیس محکوم شد.