۱۰۶۴۸
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
تعداد بازدید : ۵۰
بازار بورس هفته آخر پاییز را با هیجان پشت سر گذاشت.


بازار بورس هفته آخر پاییز را با هیجان پشت سر گذاشت.

به گزارش فراتیتر، شرکت های گوناگونی در اطلاع رسانی‌های عموما غیر رسمی خبر از تجدید ارزیابی دادند. «وصندوق»، «انتخاب»، «ثاخت» و «رمپنا» خبر از تجدید ارزیابی دادند که در این بین مصاحبه رسانه‌ای عضو هیات مدیره گروه مپنا باعث ایجاد حاشیه‌های بسیاری شد. در نهایت اعلام شد که مپنا برنامه عرضه اولیه هلدینگ نیروگاهی خود در بازار را دارد و تجدید ارزیابی‌ها مربوط به ارزشگذاری این هلدینگ معظم است.
در گروه خودرویی همچنان اخبار واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی داغ است و اخباری مبنی بر آزادسازی نرخ خودرو به گوش می‌رسد. با اعلام معاون حمل و نقل وزارت صمت با این حال خبر جریمه تعزیراتی گروه بهمن خودرو به دلیل گران‌فروشی آب سردی بر جو این گروه پیشرو بازار بود. در نهایت کلیات لایحه بودجه عمومی سال ۱۴۰۳ کشور در مجلس به تصویب رسید. از نکات قابل توجه در بودجه عمومی دولت این است که افزایش نرخ حقوق بازنشسته‌ها از ۲۰ به ۱۸ درصد رسید. مصوبه تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
جلسه وزیر اقتصاد با هلدینگ‌های سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد برگزار شد.
طبق اخبار واصله اصلاح استانداردهای حسابرسی برای بهره مندی از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی هلدینگ‌ها و سرمایه گذاری‌ها، کاهش دوره معافیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها از طبقات مختلف از ۵ به ۳ سال از مهمترین محورهای بحث بوده است. سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد دولت فعلا برنامه‌ای برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی ندارد. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تولید روزانه نفت ایران در یازدهمین ماه سال میلادی جاری با رشد ۹۰ هزار بشکه ای به بیش از ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد در لایحه بودجه هیچ اشاره ای به رشد نرخ حامل‌های انرژی نشده است. در هفته گذشته اختلال در جایگاه‌های سوخت را شاهد بودیم. دولت مبلغ ۱۲۰ همت را برای خرید گندم تضمینی اختصاص داده است. نرخ خرید تضمینی گندم ۱۹.۵ هزار تومان به ازای هر تن تصویب شد. «شستا» و «فارس» برای خرید باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اعلام آمادگی کردند. مدیرعامل «شگستر» از بازگشایی این نماد در اوایل دی ماه خبر داد.
«وبهمن» شفاف سازی را در مورد مبایعه نامه فروش زمین بافکار منتشر کرد. «شپنا» خبر از آتش سوزی جزئی در کارخانه را داد. «سخاش»، «غناب» و «شمواد» افزایش سرمایه خود را ثبت کردند. «کساوه» آگهی دعوت به مجمع داد. «هرمز» افزایش سرمایه تفویض شده به هیات مدیره را مصوب کرد. افزایش سرمایه «سبجنورد» مورد تایید حسابرس قرار گرفت. صندوق بازنشستگی بانک‌ها بلوک ۷ درصدی بانک ملت را از گروه مالی ملت خرید.
نرخ دلار بعد از مدت‌ها مجددا به محدوده زیر ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت نفت در بازارهای جهانی با توجه به تنش‌های دریای سرخ به محدوده ۸۰ دلار رسید. قیمت طلا در محدوده ۲۰۳۰ به ازای هر اونس قرار دارد. قیمت مس ۸۵۰۰، روی ۲۶۰۰ و سرب ۲۰۳۰ قرار دارد.

افزایش تقاضا برای نمادهای دارای تجدید ارزیابی
بازار در اولین روز نیمه تعطیل هفته با استقبال خریداران مواجه شد، نمادهای دارای خبر تجدید ارزیابی همچون «ذوب» و «اخابر» با افزایش تقاضا همراه شدند. در نهایت شاخص کل توانست با رشد ۱۳ هزار واحدی به محدوده ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد نیز در محدود ۵۴۰۰ قرار گرفت که با توجه به روز بین‌التعطیلی عدد خوبی بود از سوی دیگر شاهد ورود پول ۲۵۷ میلیارد تومان از جانب حقیقی‌ها بودیم. از اخبار مهم این روز آزاد شدن نرخ لاستیک بود که قرار است نرخ گذاری تایر سواری مانند بایاس توسط کارخانجات براساس قیمت تمام شده محصولات انجام شود. در دومین روز کاری هفته روز هیجانی و پر معامله‌ای را داشتیم و شاهد قرارگرفتن اکثریت نمادها در محدوده مثبت بودیم. شنیده‌هایی از مقرر شدن جلسه‌ای در خصوص مرتفع شدن تجدید ارزیابی بانک‌ها در بازار به گوش می‌رسد که سبب شد تا این گروه با تقاضا همراه شود.
از سوی دیگر خبردستور بازنگری جریمه بانک‌ها توسط وزارت اقتصاد نیز تاثیر مثبتی بر این گروه گذاشت. «رمپنا» نیز با خبر آغاز فرآیند تجدید ارزیابی در زیرمجموعه‌ها به صف خرید رسید. ارزش معاملات خرد به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید که عدد قابل توجهی بود. در نهایت شاخص با صعودی قدرتمند و رشد بیش از ۳۸ هزار واحد توانست به کانال ۲ و میلیون و ۲۰۷ هزار واحد برسد. از اخبار دیگر این روز می‌توان به آگهی بانک دی در خصوص فروش ۷۰ درصد از سهام «دماوند» اشاره کرد.

ارزش معاملات کاهشی شد
در روز سه شنبه معاملات متعادل و آرامی را تجربه کردیم. چرخش بازار در میان نمادها و صنایع مختلف سبب شد که گروه پالایش مورد توجه بازار قرار گیرد و اکثر نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله شود ولی عرضه در این گروه‌ها سبب شد که نمادها به سمت صف خرید نرسند. ارزش معاملات به نسبت روز گذشته کاهشی بود و در محدوده ۵۵۰۰ قرار گرفت و حدود ۴۵۰ میلیارد تومان حقیقی‌ها پول از بازار خارج کردند. شاخص کل با رشد ۴ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید اما شاخص هم وزن با افت ۱۷۰۰ واحدی روبه رو شد. از اخبار مهم این روز تقدیم مجدد لایحه بودجه به مجلس و رسیدن نرخ دلار حواله به بالای ۳۹ هزار تومان بود.
در آخرین روز هفته در شروع معاملاتی پرعرضه و منفی را داشتیم که به تدریج از فشار عرضه‌ها کاسته شد. در میانه‌های بازار خبر مهمی در خصوص قیمت گذاری خودروسازان توسط هیات مدیره خودروسازان اعلام شد که تاثیر خاصی بر این گروه نداشت و همچنان این صنعت پرعرضه معامله شدند.
ارزش معاملات خرد در حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان بود و شاهد خروج نقدینگی ۳۲۵ میلیارد تومانی از بازار بودیم. شفاف سازی رمپنا سبب شد که فشار فروش هیجانی توسط خریداران تازه بر این نماد ایجاد شود. با خبر جریمه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی گروه بهمن به علت گران‌فروشی سبب شد نماد «خبهمن» با فشار فروش همراه شود. کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس نیز تصویب شد. از اخبار مهم دیگر این روز می‌توان به عرضه ۱۰ درصد «داتام» در چهارشنبه هفته پیش رو اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با افت ۱۶۰۰ واحد در کانال ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار واحد ماند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: