۱۱۱۲۵
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
تعداد بازدید : ۴۱
این شرکت یک درخواست اضطراری تنظیم کرده تا ممنوعیت فروش ساعت هوشمند را در حالی که در دادگاه تجدیدنظر به دنبال ابطال آن است، لغو کند.

این شرکت یک درخواست اضطراری تنظیم کرده تا ممنوعیت فروش ساعت هوشمند را در حالی که در دادگاه تجدیدنظر به دنبال ابطال آن است، لغو کند.

به گزارش فراتیتر، اپل این ممنوعیت را که از سوی کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا به دلیل اختلاف بر سر امتیاز انحصاری، وضع شده است، در دادگاه تجدیدنظر آمریکا برای منطقه فدرال، به چالش خواهد کشید. این شرکت همچنین یک درخواست اضطراری تنظیم کرده تا ممنوعیت فروش ساعت هوشمند را در حالی که در دادگاه تجدیدنظر به دنبال ابطال آن است، لغو کند.

اختلاف امتیاز انحصاری با شرکت فناوری پزشکی ماسیمو، اپل را در موقعیت کم سابقه‌ای برای برگرداندن یکی از محصولات شاخص خود به قفسه‌های فروش، قرار داده است. کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا در اکتبر نتیجه گرفت که اپل دو امتیاز انحصاری شرکت ماسیمو را که مربوط به حسگر اکسیژن سنج خون در ساعت‌های هوشمند بود، نقض کرده است. کاخ سفید ۶۰ روز مهلت داشت تا ممنوعیت واردات را بازبینی کند و تصمیم بر عهده کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا بود. این مهلت به پایان رسیده است.

دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از رایزنی‌های محتاطانه، کاترین تای تصمیم گرفت ممنوعیت کمیسیون تجارت بین‌الملل را باطل نکند و این تصمیم در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۳ نهایی شد.

اپل فروش ساعت‌های سری ۹ و اولترا ۲ در فروشگاه‌های آنلاین و شعبه های فروش آمریکایی خود را متوقف کرده است. فروش آنلاین ۲۱ دسامبر متوقف شد و آخرین روز برای خرید ساعت جدید در فروشگاه اپل، شب کریسمس است.

اپل یک به‌روزرسانی نرم افزاری برای اپل واچ طراحی کرده که معتقد است این مسئله را برطرف می‌کند. این شرکت طراحی به‌روزرسانی مذکور را به سازمان گمرک آمریکا داده و در اظهارنامه‌ای که روز سه شنبه تنظیم شد، اعلام کرد دولت قرار است ۱۲ ژانویه این تغییرات را تائید یا رد کند. اگر حکمی به نفع این تغییرات صادر شود، اپل می‌تواند فروش ساعت‌های هوشمند خود را ازسربگیرد.

حکم صادره علیه اپل شامل ممنوعیت فروش در کانال‌های خرده فروشی و ممنوعیت واردات این ساعت‌های هوشمند به آمریکا است. سایر فروشندگان تا زمانی که موجودی این محصولات را دارند، می‌توانند به فروش آنها ادامه دهند.

ساعت‌های سری ۹ و اولترا ۲ نیمی از فروش ساعت اپل را تشکیل می‌دهند. مدل ارزان قیمت اس ئی که حسگر اکسیژن سنج خون را ندارد، همچنان برای خرید موجود است.

مدل‌های سری ۶، ۷ و ۸ ساعت هوشمند اپل که همگی قابلیت اکسیژن سنج خون دارند و مدت ضمانت آنها به پایان رسیده است، تا زمان برداشته شدن این ممنوعیت، برای تعمیرات پذیرفته نخواهند شد.

زمان این ممنوعیت، به معنای آن است که اقدام مذکور تاثیر بزرگی روی نتایج مالی فصل تعطیلات اپل نخواهد گذاشت. احتمالا اکثر افراد خرید خود را قبل از کریسمس انجام داده اند و برخی هم ممکن است پس از هشدار اپل در خصوص این ممنوعیت، برای خرید شتافته‌اند.

این ممنوعیت روی ارزش سهام اپل تاثیر چندانی نداشت و سهام این شرکت در نیویورک، روز سه شنبه در ۱۹۳ دلار و ۵ سنت بسته شد. سهام اپل از ابتدای امسال تاکنون، ۴۹ درصد رشد کرده و اوایل دسامبر به رکورد بالایی رسید. سهام شرکت ماسیمو روز سه شنبه، ۲.۲ درصد صعود کرد و در ۱۲۰ دلار و ۲ سنت بسته شد. ارزش سهام این شرکت در دسامبر، ۲۵ درصد رشد کرده که بهترین رشد ماهانه از سال ۲۰۰۷ بوده است.

اپل در سال ۲۰۲۰، استفاده از حسگر اکسیژن سنج خون را در سری ۶ ساعت هوشمند خود آغاز کرد. همان سال، شرکت ماسیمو از اپل شکایت کرد و مدعی شد سازنده آیفون، چندین امتیاز انحصاری فناوری پزشکی این شرکت را نقض کرده و اسرار تجاری آن را به سرقت برده است. اپل پس از دیدار با ماسیمو در سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۰ نفر از مهندسان شامل مدیر پزشکی این شرکت را استخدام کرد.

پس از آغاز فروش سری ۶ در سال ۲۰۲۱، ماسیمو به کمیسیون تجارت بین‌الملل شکایت برد. اپل هم در سال ۲۰۲۲ شکایت متقابلی از ماسیمو انجام داد و مدعی شد دستگاه پزشکی این شرکت، طراحی اپل واچ را برای دستگاه دبلیو وان خود دزدیده است.

کاخ سفید پیش از بیانیه روز سه‌شنبه، این مناقشه را چندان علنی نکرد، اما اجرای مقررات ضد انحصاری را یکی از سیاست‌های اصلی خود قرار داده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مرتبا می‌گوید که رقابت، یکی از ارکان اقتصادهای سالم است.

رئیس جمهور آمریکا اختیار مداخله و توقف ممنوعیت واردات را دارد اما چنین اقداماتی نادر است. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۳، ممنوعیت واردات برخی از مدل‌های آیفون و آی‌پد را وتو کرد. اما آن اختلاف با شرکت کره سامسونگ الکترونیکس بود در حالی که ماسیمو، یک شرکت آمریکایی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جو کیانی، مدیرعامل شرکت ماسیمو گفته است آماده مذاکره برای رسیدن به توافق با اپل است اما این شرکت علاقه ای نداشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: