۱۱۲۳۴
جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۳۴
اقتصادی جهان

اخبار ویژه

بزرگترین صندوق بازنشستگی نروژ (ک ال پی) روز پنجشنبه هفتم دی اعلام کرد به‌دلیل بی‌توجهی «آرامکو»، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، به اقدامات ضروری برای مقابله با تغییرات اقلیمی سرمایه خود را از این شرکت خارج می‌کند.

بزرگترین صندوق بازنشستگی نروژ (ک ال پی) روز پنجشنبه هفتم دی اعلام کرد به‌دلیل بی‌توجهی «آرامکو»، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، به اقدامات ضروری برای مقابله با تغییرات اقلیمی سرمایه خود را از این شرکت خارج می‌کند.

به گزارش فراتیتر، بزرگترین صندوق بازنشستگی نروژ (ک ال پی) روز پنجشنبه هفتم دی اعلام کرد به‌دلیل بی‌توجهی «آرامکو»، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، به اقدامات ضروری برای مقابله با تغییرات اقلیمی سرمایه خود را از این شرکت خارج می‌کند.

این صندوق افزوده که همچنین به‌دلیل نگرانی‌های حقوق بشری، سرمایه‌گذاری در ۱۱ شرکت دیگر در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را متوقف خواهد کرد.

«ک ال پی» در بیانیه خود گفته است که سرمایه‌گذاری در شرکت «آرامکو» را به‌دلیل ارتباط نزدیک آن با حکومت عربستان سعودی و «مغایرت عملکرد آن با انتظارات در زمینه تغییرات اقلیمی و برنامه‌های مربوط به روند انتقال به انرژی‌های کم ضرر» متوقف می‌کند.

بیشتر در این باره: شرکت نفت عربستان رکورد تاریخی ۱۶۱ میلیارد دلار سود را ثبت کرد

کیران عزیز، رئیس بخش سرمایه‌گذاری مسئولانه در «ک ال پی» گفت: «منطق عمومی تصمیم ما برای قطع سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها تداوم خودکامگی در نظام‌های حکومتی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و نقض آزادی بیان و حقوق سیاسی از جمله سرکوب منتقدان و مدافعان حقوق بشر است.»

آقای عزیز افزود: دلیل قطع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مخابراتی این است که توسعه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، خطر فعلی کنترل ارتباطات مردم و سانسور در این کشور‌ها را افزایش می‌دهد.

او خاطر نشان کرد: اصلاحات در صنعت مستغلات در این کشور‌ها «در حد لازم پیش نرفته است» و کارگران آفریقایی و آسیایی که در این عرصه کار می‌کنند مورد تبعیض قرار گرفته و موازین حقوق بشر در مورد آن‌ها رعایت نمی‌شود.

۹۰ درصد از سهام شرکت آرامکو متعلق به حکومت عربستان سعودی است و صندوق بازنشستگی نروژ گفت دلیل اصلی قطع سرمایه‌گذاری دراین شرکت بی‌توجهی به ضرورت‌های طرح انتقال به انرژی‌های کم ضرر است.

«ک ال پی» در بیانیه خود افزود: «سیاست‌های این شرکت و اهداف لابی‌گری آن به خوبی نشان می‌دهد که مالکان اصلی آن با کاستن از مصرف سوخت‌های فسیلی و مهار گرمایش زمین مخالفند.»

این صندوق بازنشستگی نروژ در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های روسی را هم متوقف کرده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: