۱۱۶۱۶
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
تعداد بازدید : ۴۵
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

علیرضا محمدزاده کارشناس طراحی خودرو، درباره وضعیت فعلی طراحی بدنه خودرو‌های داخل کشور گفت: ما دو سری خودرو در کشوری داریم اول خودرو‌های مونتاژی که از بازار چین می‌آیند، دوم تولید داخل که ساپیا و ایران خودرو تولید می‌کنند. در خودرو‌های مونتاژ آنچه از چین می‌آید به جدیت می‌توان گفت که استاندارد آن‌ها در حدی است که بتوانند در عدد نرمال قرار بگیرند و استاندارد چینی داشته باشند. اکثریت خودرو‌های چینی که در بازار هستند تا حدی استاندارد فنی تصادفات را دارند. در خودرو‌های داخل به وِیژه در چند سال اخیر که مواد اولیه ورق بدنه کاهش پیدا کرده، کیفیت پایین آمده است. با این وجود برخی استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود و به نسبت استاندارد‌های کره‌ای و چین و اروپا عقب هستند.

علیرضا محمدزاده کارشناس طراحی خودرو، درباره وضعیت فعلی طراحی بدنه خودرو‌های داخل کشور گفت: ما دو سری خودرو در کشوری داریم اول خودرو‌های مونتاژی که از بازار چین می‌آیند، دوم تولید داخل که ساپیا و ایران خودرو تولید می‌کنند. در خودرو‌های مونتاژ آنچه از چین می‌آید به جدیت می‌توان گفت که استاندارد آن‌ها در حدی است که بتوانند در عدد نرمال قرار بگیرند و استاندارد چینی داشته باشند. اکثریت خودرو‌های چینی که در بازار هستند تا حدی استاندارد فنی تصادفات را دارند. در خودرو‌های داخل به وِیژه در چند سال اخیر که مواد اولیه ورق بدنه کاهش پیدا کرده، کیفیت پایین آمده است. با این وجود برخی استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود و به نسبت استاندارد‌های کره‌ای و چین و اروپا عقب هستند.

به گزارش فراتیتر، بدنه ضعیف خودرو‌ها در ایجاد ضربه بیشتر به افراد داخل خودرو موثر است. سوال اینجاست که چرا کیفیت بدنه خودرو‌های داخلی تا این حد کاهش پیدا کرده و شاهد بحرانی در زمینه کیفیت ایمنی خودرو‌های ساخت داخل هستیم؟ از سوی دیگر رفتار شهروندان و اعتماد به قدرت خودرو‌ها نیز دچار اشتباهات جدی است که خطرات بسیاری را به دنبال دارد.

علیرضا محمدزاده کارشناس طراحی خودرو، درباره وضعیت فعلی طراحی بدنه خودرو‌های داخل کشور به «انتخاب» گفت: ما دو سری خودرو در کشوری داریم اول خودرو‌های مونتاژی که از بازار چین می‌آیند، دوم تولید داخل که ساپیا و ایران خودرو تولید می‌کنند. در خودرو‌های مونتاژ آنچه از چین می‌آید به جدیت می‌توان گفت که استاندارد آن‌ها در حدی است که بتوانند در عدد نرمال قرار بگیرند و استاندارد چینی داشته باشند. اکثریت خودرو‌های چینی که در بازار هستند تا حدی استاندارد فنی تصادفات را دارند. در خودرو‌های داخل به وِیژه در چند سال اخیر که مواد اولیه ورق بدنه کاهش پیدا کرده، کیفیت پایین آمده است. با این وجود برخی استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود و به نسبت استاندارد‌های کره‌ای و چین و اروپا عقب هستند.

وی درباره اعتماد شهروندان به کیفیت بدنه خودرو بیان کرد: فارغ از اینکه خودرو‌های داخل ما خیلی مشکلات فنی دارند؛ بحث فرهنگ رانندگی در ایران هم مشکل دارد و به نسبت چند سال گذشته پایین آمده است. پلیس فرهنگسازی لازم را در این باره ندارد و شرایط کلی جامعه به سمتی است که مردم بیشتر از قبل تند و با سرعت و عصبی رانندگی می‌کنند. وقتی که به طرف می‌گویند خودرو شما ۵ ستاره ایمنی دارد، به این فکر نمی‌کند که ۵ ستاره با کدام سرعت به دیوار کوبیده شده و ۵ ستاره گرفته است، این ۵ ستاره با سرعت ۵۵ کیلومتر گرفته شده است، اما فرد با ۱۵۰ کیلومتر رانندگی می‌کند و طبیعیتا هیچ خودرویی برای تصادف با سرعت ۱۵۰ کیلومتر ساخته نشده است و هیچ شرکتی نمی‌تواند چنین ادعایی کند. 

محمدزاده درباره عدم ارتقاع کیفیت خوردو‌های داخلی گفت: تاجایی که من اطلاع دارم ورق بدنه خودرو از چند شرکت کره‌ای وچینی تامین می‌شد الان با توجه به تحریم توسط داخل تولید می‌شود. آن ورقی که در داخل ساخته می‌شود و با آن خودرو می‌سازند، کیفیت مطلوبی ندارد. به همین دلیل در کیفیت ظاهری هم شاید مشکلاتی ایجاد شود. مضاف بر اینکه اکثریت خودرو‌های داخلی ما خودرو‌هایی هستند که روی پلتفورم‌های ۱۵ سال قبل ساخته می‌شوند. سمت ما که اینقدر ارتقاع یافته است پلتفورم خودرو‌های ۱۵ سال پیش ۴۰۵ را دارد. درست است که پتلفورم می‌تواند ۱۵ سال باقی بماند، اما باید ارتقاع پیدا کند. در خودرو داخلی من بعید می‌دانم به آن معنی که در اروپا خودرو ار ارتقاع می‌دهند در ایران هم ارتقاع داده باشند. نتیجتا به لحاظ کیفی انتظاری که از خودرو خارجی دارید را نباید از داخل داشته باشید. مثلا سپر ماشین امروزه فقط یک قطعه دکوری است؛ آنچه باید روی آن کار شود قطعات زیرین است که تا حدی قابلیت ارتقاع دارد. امروز مردم پول را بابت ظاهر می‌دهند، اما فراموش کردند که سازه زیر بدنه است که کیفیت را مشخص می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: