۱۱۸۵
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۴۹۱
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روی تیتر:
کاهش تولیدات خودرو در سال ۹۸ به دنبال تصمیمات اشتباه وزارت صنعت و معاونت تولید اتفاق افتاد، تصمیماتی که از سال ۹۶ تا نیمه سال ۹۷ ماندگار بود و با هدف تغییر مدیریتی اتخاذ شد.
فربدزاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی اختصاصی با روی تیتر، درخصوص روند تولید خودرو در سال ۹۸ گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سال ۹۸ تولید خودرو کاهش یافت که این کاهش از سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت و با هدف تغییر مدیریتی گرفته شد. این سیاست‌ها تغییر کرد و صدور مجوز واردات و قطعات خودرو برای تولیدکنندگان بهتر شد و روند تولید فزاینده شد.

این کارشناس خودرو افزود: اینکه روند تولید چه مقدار به بازار مربوط است و یا چقدر این اعداد و ارقام صحت دارد بحث جدایی دارد، اما آنچه که مشخص است این است که بازار ملتهب است و میزان عرضه به اندازه کفایت نبود.

به صورت کلی، می‌توان گفت خودروسازان در سال ۹۸ به شدت کم کار بودند و علاوه بر مشکلات زیادی که در حوزه کیفی داشتند با تولید زیان در سال ۹۸، شرایط اقتصادی کشور را وخیم کردند.
وی در خصوص کاهش تولید خودرو‌های سنگین و خودرو‌های سواری شرکت ایران خودرو گفت: آمار و ارقام کاهش تولید خودرو در سال ۹۸ بالا بوده است. روند تولید در این سال، ۴۰ درصد کاهش داشته و دلیل آن این است که وزارت صنعت تصمیم گرفت تمام قطعات را داخلی کرده و واردات را به شدت پیچیده کرد و باعث شد نیاز به نقدینگی بسیار زیاد شود که این عوامل باعث شد، قطعات به اندازه کافی تولید نشود و به طبع به کاهش تولید ختم شود.

وی در خصوص تاثیر برجام بر صنعت خودرو گفت: تا به حال برجام تاثیری بر صنعت خودرو نداشته و به نظر من خروج ایران از برجام باز هم تاثیری نخواهد داشت چرا که مشکل صنعت خودرو، مشکلی داخلی و سیاست‌های وزارت صنعت و سیاست‌های وحشتناک بانک مرکزی چه در حوزه تورم و چه در حوزه تامین ارز است. تا به حال کشور‌های خارجی تمایلی به همکاری با صنعت خودرو ایران نداشته‌اند و از این به بعد نیز همکاری نخواند داشت؛ بنابراین با توجه به تجربه‌های قبلی می‌توان گفت که تاثیر منفی نخواهیم دید با اتخاذ سیاست‌های درست و منطقی می‌توانیم امیدوار باشیم شرایط بهبود یابد، ولی اگر ما همچنان بخواهیم سیاست‌های غلط را دنبال کنیم حتی بازگشت آمریکا به برجام هم فایده نخواهد داشت.

فربدزاوه درباره سیاست‌های غلط وزارت صنعت تاکید کرد: این سیاست‌ها به محدودیت‌های واردات، تکیه بیش از حد بر تولید داخل که الزاما اقتصادی نیست، تلاش برای بقای محصولات بسیار قدیمی، پروپاگاندا‌های نادرست در خصوص بی‌اثر بودن تحریم‌ها منجر شده که مجموعه اشکالات ایجاد شده توسط وزارت صنعت است و از همه مهمتر، پروپاگاندایی که ایجاد کرده و تبلیغاتی که انجام می‌دهد موجب کاهش اعتماد عموم جامعه به سیاست‌های دولت شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: