۱۱۹۰۸
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
تعداد بازدید : ۳۸
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین: بریکس نوید دورانی را می دهد که دیگر تنها یک کشور بر تمام اقتصاد دنیا حاکمیت ندارد و یک روند شکل گیری دسته جمعی برای ساختن جهان می باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین: بریکس نوید دورانی را می دهد که دیگر تنها یک کشور بر تمام اقتصاد دنیا حاکمیت ندارد و یک روند شکل گیری دسته جمعی برای ساختن جهان می باشد.

به گزارش فراتیتر، مجید رضا حریری درباره نقش بریکس در مدیریت اقتصاد جهانی گفت: ما قرن بیست و یکم را با یک تغییر اساسی در روند مناسبات جهانی داشتیم که نطفه اش از قبل بسته شده بود. ظهور سازمان هایی مثل بریکس را می توان نشان از یک چند جانبه نگری و پایان دوره سلطه یک کشور بر دنیا تلقی کرد.

وی ادامه داد: نگاه کشورهایی که عضو سازمانهای قبلی نظامی، امنیتی و اقتصادی غرب بودند کم کم زیر سؤال رفت. بریکس وقتی تاسیس شد خیلی کسی به آن اهمیت نمی داد. اما این سازمان به عنوان مجموعه اقتصادهای نوظهور بعد از پشت سر گذاشتن دو دهه اول قرن بیست و یکم از پنج اقتصاد نوظهور تبدیل شد به نهادی بزرگتر. یک سری کشورهای دیگر بعد از پشت سر گذاشتن بحرانی به نام کرونا که دنیا را فرا گرفته بود به بریکس پیوستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان کرد: خوشبختانه در مرحله‌ی اول که تعداد متقاضیان بسیار زیاد بود از بین چند کشور تعدادی معدود پذیرفته شدند که کشور ما هم جزو آن ها بود و توانستیم وارد سازمانی شویم که با نگاه نو به روابط اقتصادی دنیا تشکیل شده بود. یعنی این اقتصادهای نوظهور نوید دهنده‌ دوران نوینی از اقتصاد دنیا هستند. در طول یکی دو سه دهه اخیر اولین بار است که ما در قدم‌های اولیه چنین تغییرات جهانی جزو بازیگران اصلی هستیم.

وی افزود: قصه ای به نام تحریم یک عارضه کوتاه مدت تاریخی است و بر اقتصاد کشورمان تاثیر گذاشته است. در نگاهی به جهان آینده می توان گفت در این جهان کشورهایی مثل هند، چین، آفریقای جنوبی و عموماً کشورهای آسیایی قرار است نقش های مهمتری از منظر اقتصادی بازی کنند. نگاه به بریکس بلند مدت است.

حریری عنوان کرد: در یک دوره تاریخی مثلاً فرض کنید که کشورهایی مثل هلند و پرتغال برای دنیا تصمیم می‌گرفتند که چه بشود بعد کشورهایی مانند اسپانیا و بریتانیا این ها همه زایش های تاریخی بین دو جنگ اول و دوم بوده همچنین از اوایل قرن بیستم آمریکا به عنوان اقتصاد برتر دنیا همه چیز را در اختیار می‌گیرد که هنوز هم در دستش است.

وی ابراز کرد: بریکس نوید دورانی را می دهد که دیگر تنها یک کشور بر تمام اقتصاد دنیا حاکمیت ندارد و یک روند شکل گیری دسته جمعی برای ساختن جهان می باشد. در این فرآیند اولین بار است که در چهار صد سال اخیر کشور ما به عنوان یکی از کشورهایی است که در آغاز این راه وارد میدان شده و تغییر جهانی را در قالب بریکس شکل می دهد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین یادآور شد: کشورهای هند،چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی که شرکای فعلی اقتصادی ایران هستند حتی در دوران تحریم‌ها به صورت کجدار و مریض با آن‌ها کار تجاری می کنیم قطعاً بودن در یک پیمان فرصت های جدید کوتاه مدت برای کشورمان ایجاد می کند اما آن چیزی که مهم است همین نگاه به آینده بوده و در دهه های آینده در شکل گیری و زایش یک جهان جدید جزو بازیگر اصلی هستیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: