۱۲۴۷۳
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
تعداد بازدید : ۴۱
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

دولت اعلام کرد که قیمت سوخت از جمله بنزین معمولی، بنزین سوپر و گازوئیل از ابتدای فوریه تقریبا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

دولت اعلام کرد که قیمت سوخت از جمله بنزین معمولی، بنزین سوپر و گازوئیل از ابتدای فوریه تقریبا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش فراتیتر، بر اساس این فرمان دولتی، هر لیتر بنزین معمولی از ۲۵ پزو کوبایی (۲۰ سنت دلار) به ۱۳۲ پزو (۱.۱۰ دلار) افزایش می‌یابد که جهشی ۵۲۸ درصدی به شمار می‌رود. همچنین، هر لیتر بنزین سوپر با افزایش ۵۲۰ درصدی از ۳۰ پزو کوبا (۲۵ سنت دلار) به ۱۵۶ پزو (۱.۳۰ دلار) می‌رسد.

ادواردو رودریگز، وزیر حمل و نقل، روز سه‌شنبه وعده داد که سوخت مورد نیاز شرکت‌های دولتی و حمل‌ونقل‌های خصوصی «به قیمت عمده‌فروشی» که دو برابر نرخ‌های فعلی است، عرضه خواهد شد. او تاکید کرد که اکثر وسایل حمل و نقل عمومی «قیمت‌های فعلی» خود را حفظ خواهند کرد ولی نرخ مسیرهای هوایی داخلی و سفرهای اتوبوس بین استانی افزایش خواهد یافت.

الخاندرو خیل، وزیر اقتصاد کوبا نیز در گفتگویی تلویزیونی با مردم کشورش اعتراف کرد که دولت دیگر نمی‌تواند به فروش سوخت با قیمت‌های «یارانه‌ای» ادامه دهد، چرا که تحریم آمریکا دولت را با کمبود درآمدهای ارزی و کسری بودجه سنگینی مواجه کرده است. 

با وجود نگرانی عمومی از فشار گرانی‌ها بر بودجه خانوار، دولت کوبا با رونمایی از برنامه تازه خود برای مهار کسری بودجه همچنین از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق از ماه مارس آینده و نیز بالا بردن بهای گاز خبر داده است. 

کوبا بدترین بحران اقتصادی خود را از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ تا کنون تجربه می‌کند که دلیل بروز آن پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا، تضعیف زیرساخت‌ها، ناکارآمدی دولت و فشار تحریم‌های آمریکاست که به ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شد و توسط دولت جو بایدن نیز حفظ شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: