۱۳۳۰۲
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
تعداد بازدید : ۳۷
پیمان حصادی: دستیابی به خودکفایی در تولید شکر مستلزم کاهش آب مصرفی در مزارع، ارتقای بهره‌وری، افزایش ظرفیت‌های صنعتی به ویژه برای کشت پاییزه چغندرقند و عدم دخالت در قیمت‌گذاری و بازار عرضه و تقاضا است.

پیمان حصادی: دستیابی به خودکفایی در تولید شکر مستلزم کاهش آب مصرفی در مزارع، ارتقای بهره‌وری، افزایش ظرفیت‌های صنعتی به ویژه برای کشت پاییزه چغندرقند و عدم دخالت در قیمت‌گذاری و بازار عرضه و تقاضا است.

به گزارش فراتیتر، وی افزود: نیاز سالانه کشور به شکر دو میلیون و 200 هزار تن است و ما حدود 600 تا 700 هزار تن شکر از نیشکر و حدود 900 هزار تن شکر از چغندر قند تولید می‌کنیم.

حصادی اظهار داشت: برنامه ما این است گپ تولید شکر در کشور را از طریق توسعه کشت چغندر پاییزه تامین کنیم و یکی از راهکارها این است که شرکت‌های نیشکر، دومنظوره شوند و چغندر پاییزه را هم کشت کنند.

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت کارون برای دو منظوره کردن فعالیت‌های خود، علاوه بر کشت نیشکر در حوزه کشت چغندر قند پاییزه پیشرو شده است و می‌تواند الگویی برای 9 کارخانه نیشکر دیگر در استان خوزستان باشد.

حصادی افزایش ظرفیت‌های صنعتی را برای توسعه کشت چغندر پاییزه ضروری خواند و اظهار داشت: اکنون برای 50 هزار هکتار کشت چغندر پاییزه متقاضی وجود دارد، اما نیاز به احداث واحدهای صنعتی برای استحصال شکر از محصولات تولیدی این اراضی است.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی به علت محدودیت آب، برنامه‌ای برای افزایش سطح کشت چغندرقند بهاره ندارد، تصریح کرد: سطح زیر کشت چغندر قند بهاره از 100 هزار هکتار فراتر نخواهد رفت، اما افزایش عملکرد را در دستور کار خود داریم.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر عملکرد تولید چغندرقند بهاره به 58 تن در هر هکتار رسیده و در چند سال آینده این عدد باید به 80 تن در هکتار افزایش یابد.

وی درباره توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع چغندر قند نیز گفت: در حال حاضر 65 درصد مزارع چغندرقند زیر پوشش آبیاری کم‌فشار و پرفشار است و برنامه داریم که در چند سال آینده 100 درصد اراضی کشت چغندر به این سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

حصادی در مورد کاهش مصرف آب در مزارع نیشکر نیز اذعان داشت: مزارع نیشکر با آب مصرفی 25 تا 30 هزار متر مکعب در هر هکتار دیگر جایگاهی برای تولید شکر ندارد و از این رو برای کاهش مصرف آب باید آبیاری زیرسطحی در این اراضی توسعه یابد.

وی اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت کارون از سال گذشته 100 هکتار آبیاری زیرسطحی را به صورت پایلوت اجرا کرده و برای سال آینده، برنامه 1400 تا 1500 هکتاری را در دستور کار خود دارد.

حصادی در همین حال بر عدم دخالت در بازار شکر برای پایداری تولید تاکید ورزید و گفت: قیمت‌گذاری دستوری برای شکر، تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: