۱۳۳۵۹
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۴۱
به گفته مالکان کشتی، دلالان و بازرگانان، نرخ کرایه نفتکش‌ها برای حمل نفت و سوخت  که برای برخی کشتی‌ها تا یک ماه قبل ترتیب داده می‌شود، نشان می‌دهد شمار رو به رشدی از کشتی‌ها برای مسیرهایی کرایه می‌شوند که از منطقه خطر اجتناب می‌کنند.

به گفته مالکان کشتی، دلالان و بازرگانان، نرخ کرایه نفتکش‌ها برای حمل نفت و سوخت  که برای برخی کشتی‌ها تا یک ماه قبل ترتیب داده می‌شود، نشان می‌دهد شمار رو به رشدی از کشتی‌ها برای مسیرهایی کرایه می‌شوند که از منطقه خطر اجتناب می‌کنند.

به گزارش فراتیتر، حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن در ۱۲ ژانویه، احساس هرج و مرج را برای کشتی‌ها در این منطقه تشدید کرده است، به خصوص که نیروی دریایی غربی پس از این حملات، به کشتی‌ها هشدار داد که از این منطقه فاصله بگیرند. با ادامه حملات به کشتی‌ها، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی تصمیم گرفتند از دریای سرخ و کانال سوئز که مسیر عبور حدود ۱۲ درصد از تجارت دریایی جهانی است، دوری کنند.

الکساندر ساوریس، مدیرعامل شرکت Euronav که ناوگانش می‌تواند بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت را حمل کند، اظهار کرد: مالکان بیشتر و بیشتری از منطقه فاصله می‌گیرند. اتفاقی که به نظر می‌رسید می‌توانست ظرف چند هفته حل شود، اکنون می‌تواند پیامدهایی به مدت چندین ماه داشته باشد. نفتکش‌ها برای انتقال محموله‌های سوخت به جای اروپا، برای کشتیرانی در آسیا استخدام می‌شوند که باعث افزایش درآمد شده است. همزمان، چند محموله نفت عراق در نفتکش‌هایی رزرو شده است که مسیر هزاران مایلی را در اطراف آفریقا دور خواهند زد.

شرکت دانمارکی Torm در بیانیه‌ای اعلام کرد سفرهای دریایی به آسیا برای حمل سوخت‌های پالایش شده، افزایش یافته است. این وضعیت، کمک کرد درآمد نفتکش‌های بزرگ حامل محصولات نفتی در هفته گذشته، از ۳۵ هزار دلار در روز، به ۶۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

بعلاوه، فعالان بازار اظهار کرده‌اند حجم قابل توجهی از محموله‌های نفت عراق هم برای عبور از مسیر دور آفریقا به مقصد اروپا، رزرو شده اند.

یکی از این منابع آگاه گفت: تعدادی از این کشتی‌ها، به طور مشترک محموله‌های کوچکتر را در کشتی‌های بزرگتر بارگیری می‌کنند تا سفر را مقرون به‌صرفه‌تر کنند. اگرچه صادرات نفت از خلیج فارس به اروپا نسبت به آسیا کمتر متداول است، اما این محموله‌ها نگرش مالکان را به عبور از دریای سرخ نشان می‌دهند.

حمل و نقل کانتینری که در ابتدا هدف بسیاری از حملات بودند، پیش از حملات هوایی آمریکا و انگلیس، تا حد زیادی تغییر مسیر دادند. تعداد فزاینده‌ای از نفتکش‌ها و کشتی‌های فله‌بر، روند مشابه را دنبال کردند. نرخ برخی از نفتکش‌های حامل نفت هم در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نرخ کرایه کشتی‌های افرامکس که حدود ۷۰۰ هزار بشکه ظرفیت حمل دارند، از اواسط دسامبر، افزایش بیش از دو برابری داشته و به حدود ۸۰ هزار دلار در روز رسیده است. کشتی‌های سوئزمکس که قادرند از کانال متصل کننده آسیا و اروپا عبور کنند هم شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی کرایه به حدود ۷۰ هزار دلار در روز بوده اند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: