۱۳۳۸۴
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۵۵
حتمالا امروز که این گزارش منتشر شده پیشاپیش وزارت ارتباطات تکذیبیه این خطوط و گرانی‌های جدید را نیز صادر کرده است و مسئولان هم رو به دوربین در تلاشند ثابت کنند حجم و قیمت اینترنت همان است که پیش از این بوده.

احتمالا امروز که این گزارش منتشر شده پیشاپیش وزارت ارتباطات تکذیبیه این خطوط و گرانی‌های جدید را نیز صادر کرده است و مسئولان هم رو به دوربین در تلاشند ثابت کنند حجم و قیمت اینترنت همان است که پیش از این بوده.
به گزارش فراتیتر، این‌بار و در جریان افزایش سریالی قیمت اینترنت، اپراتور ایرانسل به سراغ افزایش قیمت بسته‌های مودم TD_LTE رفته است. براساس گزارش‌های «فرهیختگان» و آنچه خوانندگان به ما گفته‌اند، ظاهرا در جریان افزایش قیمت‌ها، حجم بسته‌ها نیز تغییر کرده است تا از این طریق، مشترکین آنقدرها که باید متوجه افزایش تعرفه اینترنت نشوند و با افزایش و کاهش چند گیگی حجم بسته‌های مودم، تعرفه‌های دو برابری مشخص نشوند.
پیش از افزایش تعرفه‌ها، مودم‌های ایرانسل بسته‌های یک‌ماهه 9، 12، 16، 20، 24، 32 و 42 گیگی داشتند، اما اکنون و با اعمال قیمت‌های جدید، این حجم‌ها در بازه زمانی یک‌ماهه به حجم‌های 10، 15، 30، 50، 90 تغییر کرده است. در این بین اما برخی حجم‌های شبانه یک‌ماهه ثابت مانده است، مثلا حجم 300 گیگ و 100 گیگ 2 تا 7 صبح. اما قیمت همین حجم‌ها علی‌رغم ساعت خاص استفاده‌شان باز هم تغییر چشمگیری داشته است. مثلا تا مهر 1402 حجم 100 گیگ 2 تا 7 صبح با قیمت 30 هزار تومان عرضه می‌شد. اکنون اما با افزایش قیمت‌ها این حجم بسته مودم با قیمت 67 هزار تومان عرضه می‌شود. اجازه دهید در محاسبه قیمت این حجم که نمونه‌ای از افزایش عجیب تعرفه است، دقیق شویم. پیش از این هر گیگ اینترنت این بسته 300 هزار تومان عرضه می‌شد و حالا با افزایش قیمت هر گیگ بسته 100 گیگی 2 تا 7 صبح به 670 هزار تومان تبدیل شده است، یعنی در‌مجموع ما با افزایش 2/۲۳ برابری مواجه هستیم. بسته 300 گیگی شبانه هم داستان مشابهی دارد. پیش از افزایش قیمت، قیمت هر گیگ 250 هزار تومان بود اما اکنون 536 هزار تومان شده و با افزایش ۲/۱۴ برابری روبه‌رو هستیم. در این بین البته مثلا حجم 120 گیگی برای مدت زمان 6 ماه با قیمت 180 تومان عرضه می‌شد. اکنون اما همین حجم یعنی 120 گیگ برای 3 ماه با قیمت 295 هزار تومان در دسترس است. فارغ از مدت زمان مصرف، پیش از این هر گیگ هزار و 500 تومان بود و حالا تبدیل شده است به 2 هزار 458 تومان. اما با تغییر مدت زمان مصرف برای مشترکین، این افزایش قیمت به چشم نمی‌آید؛ چراکه حجم مثلا در قالب جدیدی درحال ارائه است.
علی‌ای‌حال قصه این است که مشترکین و خریداران حجم‌های بالا مشخص هستند و تغییر چند گیگی در حجم بسته‌ها تاثیر چندانی در خریدشان ندارند، یعنی مشترکین پرمصرف در هر صورت حجم‌های بالا را برای خرید انتخاب می‌کنند، از این رو تغییر در حجم بسته‌ها برای نامحسوس ماندن اعمال تعرفه‌های جدید عجیب بی‌تاثیر است و مبنای افزایش قیمت‌ها، قیمت هر گیگ اینترنت در هر بسته است که در این میان افزایش آن کاملا مشهود است؛ هر چند به احتمال قوی این گزارش و محاسبه را وزارت ارتباطات رد خواهد کرد اما مثلا در بسته 90 گیگی یک ماهه (این بسته تا قبل از مهر 1402 عرضه نمی‌شد) قیمت هر گیگ 2 هزار و 33 تومان است. این درحالی است که میانگین قیمت هر گیگ بسته یک ماهه تا پیش از افزایش قیمت‌ها هزار و 416 تومان بود.
همچنین میانگین قیمت هر گیگ بسته یک‌ساله نیز تا مهر امسال هزار و 386 تومان بود، اما در جریان افزایش قیمت‌ها میانگین هر گیگ به 2 هزار و 650 تومان تبدیل شده است، یعنی می‌توان گفت ما با افزایش دو برابر هر گیگ مواجه هستیم ولی قطعا وزارت ارتباطات و اپراتور مربوطه پس از این گزارش مجددا اصرار بر افزایش 34 درصدی خواهند داشت.
در هر صورت آنچه محل ایراد است افزایش دو برابری قیمت هر گیگ و حذف و اضافه کردن برخی از حجم‌ها از لیست بسته‌ها و حجم‌های ارائه شده است. به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز ترفند مثلا زیرکانه اپراتور مذکور این بود که حجم‌ها در بسته‌های مختلف و مدت‌زمان‌ مشخص را کم و زیاد کند تا مشترکین، متوجه افزایش دو برابری هر گیگ و هر حجم نشوند. همچنین با وجود افزایش قیمت تعرفه اینترنت اما وعده افزایش کیفیت همچنان روی زمین مانده است و مردم از کیفیت بد اینترنت شاکی هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: