۱۳۴۱۵
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۳۹
در حالی بازار مسکن در رکود سنگین تورمی به‌سر می‌برد که فعالان و دست‌اندرکاران این بخش پیشنهاد می‌دهند مردم تا نیمه اسفندماه برای خرید ملک اقدام کنند.

در حالی بازار مسکن در رکود سنگین تورمی به‌سر می‌برد که فعالان و دست‌اندرکاران این بخش پیشنهاد می‌دهند مردم تا نیمه اسفندماه برای خرید ملک اقدام کنند.

به گزارش فراتیتر، طی روزهای آینده جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن (دی‌ماه 1402) منتشر می‌شود و با توجه به رکود حاکم بر این بخش کاهش معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بسیار محتمل است.

بررسی گزارش این بانک از بازار مسکن در آذرماه امسال نشان می‌دهد تعداد معاملات 3550 فقره بوده که طبق معمول بیشترین آمار خرید و فروش مسکن مربوط به منطقه 5 بوده است.

مقایسه این آمار با معاملات آذرماه سال قبل حاکی از سنگین‌تر شدن رکود تورمی بازار مسکن است. آذر سال گذشته 10184 فقره معامله در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده بود که آذرماه امسال 65.1 درصد کاهش یافته، در مقابل متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نیز 54.1 درصد افزایش یافته است.

در این وضعیت عده‌ای که دارای توان مالی هستند برای ورود به بازار مسکن و خرید دچار تردید شده‌اند؛ صبر و انتظار برای کاهش قیمت بیشتر مهم‌ترین دلیل تعلل ورود به فرآیند خرید واحد مسکونی است، البته دلیل این کاهش قیمت تخفیف برخی مالکان و سازندگان جهت فروش واحد خود است.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که وام خرید مسکن پاسخگوی نیاز مردم در بازار مسکن نیست، می‌گوید: با توجه به طولانی شدن رکود بازار مسکن، سازندگان برای تأمین مالی سایر پروژه‌های خود معمولاً در آخر سال، واحدها را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند.

داوود بیگی‌نژاد با تصریح به این‌که وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم نیز پاسخگوی نیاز مردم نیست، گفت: با احتساب وام تجهیز (250 میلیون تومانی) که آن هم از محل اوراق است مجموعاً حدود 1.2 میلیارد تومان وام خرید پرداخت می‌شود که اثرگذاری موردنظر در افزایش قدرت خرید مردم را ندارد.

وی یادآور شد:‌ بازار شب عید املاکی‌ها ماه‌های دی، بهمن و نیمه اول اسفندماه است. املاکی‌ها آجیل و شیرینی نمی‌فروشند که معمولاًً مردم روز آخر برای خرید آنها اقدام می‌کنند، بنابراین افرادی که می‌خواهند وارد فرآیند خرید و فروش مسکن شوند باید دو سه ماه قبل از تحویل سال این کار را انجام دهند، در واقع حدود 45 روز مردم برای خرید یک واحد مسکونی فرصت دارند.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: با توجه به طولانی شدن رکود بازار مسکن، سازندگان برای تأمین مالی موردنیاز ساخت سایر پروژه‌های خود، واحدها را با قیمت‌های مناسب عرضه خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، در زمان حاضر یک زوج ساکن تهران می‌توانند با احتساب وام جعاله 960 میلیون تومان وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم خریداری کنند. با توجه به قیمت حدود 125 هزار تومانی هر برگه حق‌تقدم، متقاضی همان ابتدا باید 240 میلیون تومان هزینه کند،
به‌عبارت دیگر 720 میلیون تومان برای متقاضی باقی می‌ماند که با آن می‌توان حدود 9.7 مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: