۷۹۹۳
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۷۹
در حالی قسط ماهانه وام ۹۶۰میلیون‌تومانی بانک مسکن حدود ۳۵میلیون تومان می‌شود که کارگران با حقوق حداکثر ۹ تا ۱۰ میلیونی طبیعتاً از لیست دریافت وام بانک مسکن حذف می‌شوند.

در حالی قسط ماهانه وام ۹۶۰میلیون‌تومانی بانک مسکن حدود ۳۵میلیون تومان می‌شود که کارگران با حقوق حداکثر ۹ تا ۱۰ میلیونی طبیعتاً از لیست دریافت وام بانک مسکن حذف می‌شوند.

به گزارش فراتیتر، زمانی که صحبت از هزینه‌های زندگی کارگران و مشکلات در تأمین معیشت آنها می‌شود, همواره این موضوع از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که حدود 70درصد سبد معیشت کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شود.

آمارهای اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن بر اساس آمارها در تابستان امسال 5درصد کاهش داشته است.

یکی از راه‌هایی که شاید بتواند کمک‌کننده کارگران در مسیر خانه‌دار شدن باشد دریافت تسهیلات مسکن است، متأسفانه با شرایطی که در زمان حاضر پرداخت وام‌ها دارد, کارگران از پس اقساط برنمی‌آیند.

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حقوق کارگران در سال 1402 میزان 27درصد افزایش داشت، بر این اساس، حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و 179 هزار و 750 تومان در سال 1401 به پنج میلیون و 308 هزار و 282 تومان در سال 1402 رسید، یعنی یک کارگر در تهران با دریافت مزایای شغلی حدود 9 میلیون تومان درآمد دارد، حال چگونه ممکن است یک کارگر کنار هزینه‌های خوراک, بهداشت, آموزش, پوشاک, حمل‌ونقل, تفریح، ارتباطات، کالا و خدمات و از همه مهمتر اجاره‌بهای مسکن بتواند اقدامی برای دریافت وام مسکن با اقساط بالا داشته باشد.

پرداخت تسهیلات جدید بانک مسکن برای خانوارهای پرجمعیت تهرانی با دریافت سقف وام مسکن، به‌گونه‌ای است که هیچ کدام از کارگران امکان دریافت آن را ندارند چرا که باید ماهی 35 میلیون تومان قسط بدهند؛ که این رقم نسبت به میانگین درآمد خانوارهای کارگری همخوانی ندارد و چندین برابر حقوق کارگران است.

آرمان حاجیان فرد,‌ کارشناس اقتصادی معتقد است: بانک مسکن برای اعطاء وام خرید مسکن با جعاله تعمیر آن جمعاً به‌مبلغ 960 میلیون تومان، با نرخ 22.5 و بازپرداخت 12ساله، حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از خریداران مسکن سود می‌گیرد که با توجه به قیمت حدود 180میلیون تومانی اوراق مسکن، نرخ تسهیلات مزبور به بالای 30درصد می‌رسد.

وی گفت: در واقع اگر 180میلیون تومان قیمت اوراق مسکن را از مبلغ تسهیلات که 960میلیون تومان است کم کنیم، تسهیلات خرید مسکن برای خریداران حدود 780میلیون تومان خواهد بود که طی 12 سال حدود 200درصد سود از خریداران مسکن اخذ می‌نماید، حال با توجه به میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران که حدود 80میلیون تومان می‌باشد این تسهیلات برای خرید 10 متر آپارتمان کفایت می‌کند و اگر حداقل متراژ آپارتمان‌ها را 50 متر در نظر بگیریم افراد برای خانه‌دار شدن می‌بایست حدود 3 میلیارد تومان پس‌انداز داشته باشند که اتفاقی دور از ذهن می‌باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع بانکها با پرداخت تسهیلات بیشتر به فکر درآمدزایی خود هستند تا خانه‌دار شدن مردم!! و این خدمات مطمئناً عاملی برای خانه‌دار شدن قشر کارگر و کارمند که با حقوق و دستمزدهای زیر خط فقر معاش می‌کنند نخواهد بود.

منبع: تسنیم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: