۱۳۶۵۱
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۲
در ماه دسامبر (آذر)، عراق و عربستان سعودی دومین و سومین منبع بزرگ نفت خام به هند بودند. در همین حال، تخفیف های دریافتی هند به 2 تا 4 دلار در دسامبر کاهش یافته است درحالی که در ماه پیش از آن از 9 تا 11 دلار در هر بشکه بود.

در ماه دسامبر (آذر)، عراق و عربستان سعودی دومین و سومین منبع بزرگ نفت خام به هند بودند. در همین حال، تخفیف های دریافتی هند به 2 تا 4 دلار در دسامبر کاهش یافته است درحالی که در ماه پیش از آن از 9 تا 11 دلار در هر بشکه بود.

به گزارش فراتیتر، هند درحال بررسی راه های خرید محموله های نفت خام از ایران است، زیرا ارتش یمن حملات خود را به تجارت دریایی در دریای سرخ و مناطق خلیج عدن در نزدیکی سواحل یمن افزایش داده است. این موضوع ممکن است در دیدارهای دوجانبه اخیر بین دو کشور در پی سفر سوبرامانیام جایشنکار وزیرخارجه هند به ایران، مورد بحث قرار گرفته باشد. تجارت و انتقال محموله های نفتی از ایران از طریق خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود. هند تاکنون از کشورهایی که تحت تحریم های جهانی قرار گرفته اند، نفت خام خریداری نکرده است.

دولت هند تنها پس از لغو تحریم های امریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور امریکای جنوبی را آغاز کرد.

یک مقام آگاه هندی گفت: ما همیشه درحال نظارت بر جریان نفت خام جهان هستیم. با این حال، پیشنهادهایی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد. ایران تا سال 19-2018 میلادی یکی از بزرگترین منابع نفت خام هند بود.در ژوئن 2019 (خرداد 1398)، دولت امریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت این کشور، خرید نفت از ایران را تحریم کرد.

ایران درحالی است که در سال های قبل، رقمی معادل 16.6 درصد از کل نفت هند را تامین می کرد، در سال 2021 سهم بسیار ناچیزی از واردات نفتی هند را در اختیار داشته است. در سال 2016، ایران و ونزوئلا به عنوان سومین و چهارمین صادرکنندگان نفت به هند، 21.8 درصد از مجموع واردات این کشور را تامین می کردند.

در آن زمان، هند دارای روابط خوب با هر دو کشور بود و وزرای نفت سه کشور به طور مرتب از تهران، کاراکاس و دهلی نو بازدید می کردند.

با لغو مجوزهایی که برای کشورهایی مانند هند برای تامین نفت از ایران صادر شد، دسترسی هند و ایران به دلار امریکا برای پرداخت هزینه تجارت قطع شد.

ارقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت نشان می دهد که با این تحریم ها، ایران از جایگاه نهمین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان به هند در سال 2018، به انتهای جدول صادرکنندگان نفت به هند در سال 2021 رسیده است.

 طرف ایرانی مشتاق از سرگیری صادرات نفت به هند است. ایران شریکی تاریخی برای هند توصیف می شود که قبل از استقلال هند از انگلیس، دارای مرز مشترک با آن بود. مقامات ایرانی و هندی به طور مرتب از کشورهای یکدیگر در سطوح مختلف بازدید کرده و روابطی عمیق بین دو کشور جریان دارد.

ارتباطات تجاری ایران و هند شامل نفت، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، ماشین آلات و تاسیسات می شود. از سوی دیگر هند در بخش های استراتژیک ایران مانند بندر شهیدبهشتی در چابهار سرمایه گذاری کرده تا علاوه بر ایران به افغانستان نیز دسترسی داشته باشد.

ایران پس از تاثیر همه گیری کرونا، در حال مبارزه اقتصادی است.

در غیاب خریداران، سهم فزاینده ای از نفت خام ایران به سمت چین ارسال شده و ایران تقریبا 10 درصد از نیاز نفت خام چین را تامین می کند.

بر اساس تخمین های شرکت تجزیه و تحلیل داده های کالایی مستقر در لندن که به نام «ورتکسا» شناخته می شود، چین در 10 ماهه اول سال 2023 رکورد خرید 1 میلیون و 50 هزار بشکه نفت در روز را از ایران ثبت کرده است. رسانه های ایران در اوایل ماه جاری گزارش دادند، با این حال، صادرات با مانعی مواجه شده است و اکنون ایران تخفیف های خود را به 5 تا 6 دلار در هر بشکه کاهش داده است، درحالی که پیش از این تخفیف هر بشکه از 10 دلار آغاز می شد. این گزارش حاکی است: درحالی که پالایشگاه های هندی هنوز برای خرید لحظه ای از ایران مذاکره نکرده اند، نفت خام ایران به طور فزاینده ای توسط تجار تحت پوشش نفت مالزی عرضه می شود.

تغییر رویکرد فروش نفت به «بازارسازی» و «بازاریابی» در تجارت نفت خام و معطل نماندن برای به سرانجام رسیدن یا نرسیدن مذاکرات و همچنین عملکرد فعالانه دیپلماسی انرژی، از جمله دلایلی بوده که باعث موفقیت دولت سیزدهم در توسعه تولید در بخش نفت و گاز کشور شده است.

بیزینس استاندارد نوشت: با توجه به اینکه جنگ در اوکراین و غزه، تنش ها را به اوج رسانده و تجارت نفت را بی ثبات نگه داشته است، وضعیت در دریای سرخ نیز به دردسر بزرگی برای دولت هند تبدیل شده است. واردات نفت از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عمان از خلیج فارس عبور می کند تا به دریای عرب و بنادر ساحل غربی هند برسد. پس از بیش از یک سال خرید محموله های عمده نفت خام روسیه، هند به طور فزاینده ای به دنبال برقراری دوباره تجارت با شرکای سنتی خود در غرب آسیا است.

بر اساس گزارش ورتکسا، در ماه دسامبر (آذر)، عراق و عربستان سعودی دومین و سومین منبع بزرگ نفت خام به هند بودند. در همین حال، تخفیف های دریافتی هند به 2 تا 4 دلار در دسامبر کاهش یافته است درحالی که در ماه پیش از آن از 9 تا 11 دلار در هر بشکه بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: