۱۳۶۸۳
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
تعداد بازدید : ۳۰
 با گذشت سه روز از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت که عنوان کرده بود علت کندی واردات خودرو را باید از پلیس راهور جویا شد، روز گذشته، معاون پلیس راهور فراجا در واکنش به این اظهارات تاکید کرد، خودروهای وارداتی در صورتی که مجوزهای موردنیاز را کسب کرده باشند، طی 48ساعت شماره گذاری می شوند.

 با گذشت سه روز از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت که عنوان کرده بود علت کندی واردات خودرو را باید از پلیس راهور جویا شد، روز گذشته، معاون پلیس راهور فراجا در واکنش به این اظهارات تاکید کرد، خودروهای وارداتی در صورتی که مجوزهای موردنیاز را کسب کرده باشند، طی 48ساعت شماره گذاری می شوند.

به گزارش فراتیتر،با گذشت سه روز از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت که عنوان کرده بود علت کندی واردات خودرو را باید از پلیس راهور جویا شد، روز گذشته، معاون پلیس راهور فراجا در واکنش به این اظهارات تاکید کرد، خودروهای وارداتی در صورتی که مجوزهای موردنیاز را کسب کرده باشند، طی 48ساعت شماره گذاری می شوند. فرآیند واردات خودرو به کشور همچنان کند پیش می رود، این در شرایطی است که در هر مقطعی، یک نهاد یا سازمان به عنوان سرعت گیر واردات شناخته می شود. در کنار عوامل مقصر در واردات قطره چکانی اما اعداد و ارقام مختلفی از طرف دولت و مجلس برای تعداد خودروهایی که منتظر شماره گذاری هستند یا وارده شده اند، عنوان می شود.

برای مثال روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن، 28آبان ماه گفته بود که «بالغ بر 20هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک کشور وجود دارد که باید شماره گذاری شوند». روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی نیز اخیرا این عدد را 4 هزار و 386دستگاه خودرو عنوان کرده بود. اما با آمار متفاوت خودروهای شماره گذاری شده یا واردشده، در هر مرحله به لیست مقصرهای کندی واردات، نهادها و سازمان های جدیدی اضافه می شود. به طوری که در دوره ای سازمان ملی استاندارد ایران، در دوره ای واردکنندگان و در اظهارات اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت نیز پلیس راهور در واردات قطره چکانی نقش دارند. در این زمینه مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده بود که «شرکت ها می گویند پلیس راهور در اظهارنامه ها فرآیند را زمان بر می کند، دلیل طولانی شدن عرضه خودروها را باید از پلیس راهور جویا شد که آیا این موضوعات صحت دارد یا اینکه شرکت ها از این زمان بر بودن استفاده می کنند تا ریال بیشتری دستشان بماند.»

در نهایت اما بعد از مدت زمانی که سیاستگذار سعی داشت پیکان علل کندی واردات خودرو را به سمت پلیس بچرخاند، معاون پلیس راهور فراجا به این موضوع واکنش داشت. سردار رمضانی در این باره تاکید کرد: «در صورتی که ضوابط و مقررات از طرف واردکنندگان خودرو رعایت شده باشد و منع قانونی وجود نداشته باشد، پلیس راهور در کمتر از 48ساعت فرآیند شماره گذاری را انجام می دهد.» بنابراین می توان گفت پلیس راهور از خود در مورد کندی واردات خودرو کاملا سلب تقصیر کرده و ادعای سیاستگذار در این مورد را تکذیب کرده است.

سردار رمضانی همچنین اشاره ای به آمار خودروهای وارداتی داشت که تاکنون شماره گذاری کرده اند. بر این اساس در سال جاری تنها هزار و 120دستگاه خودروی سواری خارجی پلاک گذاری شده اند. رمضانی در این باره گفته است: «در طول 10ماه سال 1402 تعداد 4 هزار و 980دستگاه خودروی سنگین و هزار و 120دستگاه خودروی سبک وارداتی شماره گذاری شده اند.» البته رسانه های نزدیک به دولت روز گذشته تیترهایی با عنوان پلاک گذاری 6100دستگاه خودروی وارداتی در سال جاری داشتند، اما باید توجه کرد که تنها بخش کوچکی از این میزان مربوط به خودروهای سواری بوده و خودروهای سنگین بخش عمده این رقم را به خود اختصاص داده اند.

طبق آمار گمرک ایران، واردات قطعی خودرو در 9ماهه امسال 4 هزار و 386دستگاه بوده است اما حالا اعداد و ارقام اعلامی معاون پلیس راهور نشان می دهد که تنها هزار و 120دستگاه شماره گذاری شده که شامل تنها 25 درصد از خودروهایی است که واردات قطعی داشته اند. پلیس راهور هم می گوید طی 48ساعت کار شماره گذاری را انجام می دهد. پرسشی که در این میان خودنمایی می کند این است که چه عاملی موجب شده است تا 75 درصد باقی مانده از خودروهای واردشده هنوز برای تحویل شماره گذاری نشده باشند.

 
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: