۱۳۸۰۲
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۳۷
کبیری:در حال حاضر تولید برق در شهرک‌های صنعتی از ۱۰۰ کیلووات تا ۳ مگاوات را پیش‌بینی شده که ممکن است تا ۱۰۰ مگاوات هم اجرا شود، بستگی به سرعت عمل و تعامل دارد.

کریم کبیری، درباره نقش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کمک به رفع ناترازی گاز کشور اظهار داشت: باتوجه به اینکه عمده تولید تجدیدپذیرها مخصوصا انرژی‌های خورشیدی در طول روز اتفاق می‌افتد و عمده با مصرف برق نیز در طول روز است؛ می‌توانیم از مسیر جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با نیروگاه‌هایی که از گاز یا انرژی‌های فسیلی استفاده می‌کنند. کمبود گاز را جبران و صرفه‌جویی کنیم به این ترتیب که حداقل در فصل تابستان بیشتر تولید برق را بر تجدیدپذیرها متمرکز شویم.

وی افزود: در حال حاضر نیاز مصرف برق حدود ۷۰ هزار مگاوات است و پیش‌بینی شده که ما باید ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده داشته باشیم تا بتوانیم زمان پیک مصرف پاسخگوی تقاضا باشیم، اکنون برای تامین این میزان انرژی از تجدیدپذیرها محدودیتی نداریم، ظرفیت زیادی برای استفاده از انرژی خوردشیدی در اکثر نقاط کشور و همچنین کریدورهای بادی را در شرق و غرب کشور داریم که می‌توانیم؛ استفاده کنیم.

این فعال حوزه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بر اساس ظرفیت موجود در مرحله اول ۱۰ هزار مگاوات برای تولید برق از تجدیدپذیرها هدفگذاری شده اما این بدان معنا نیست که بیش از این ظرفیت نداریم ما حتی تا ۱۰۰ هزار مگاوت هم می‌توانیم از تجدیدپذیرها برق تامین کنیم، اخیرا اقداماتی انجام شده که شهرک‌های خورشیدی با کمک شرکت شرکت‌های صنعتی ایجاد شود و سرمایه‌گذاران و علاقمندان می‌توانند در مناطق پیش‌بنیی شده نسبت به اجرای پروژه اقدام کنند، اولین شهرک هم در قزوین خواهد بود. به نظر می‌رسد که در این حوزه استقبال خوبی صورت بگیرد چون به هر حال موانع کسب و کار در مسیر ارائه مجوزها حل شده و تمام پیش‌بینی‌ها برای امکان ترانسفرینگ و اتصال به شبکه هم فراهم شده و این می‌تواند به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خیلی کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد که علاوه بر قزوین در سایر استان‌های مستعد توسعه انرژی خورشیدی از جمله اصفهان، یزد، کرمان و سمنان نیز شاهد بهره گیری از ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی در مسیر حذف انرژی فسیلی و رونق تجدیدپذیرها باشیم.

کبیری تاکید کرد: اکنون مهم‌ترین تصمیمی که می‌تواند به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند و کشور را از آلودگی هوا و همچنین ناترازی گاز نجات دهد اینکه قیمت برق را واقعی کنیم و به این ترتیب مردم و سرمایه‌گذاران تشخیص می‌دهند که کدام نیروگاه تجدیدپذیر و فسیلی برای سرمایه‌گذاری به صرفه است، اکنون قیمت برق واقعی نیست و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امکان تعیین و اجرای بیزینس پلن و یا مدل کسب و کار را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید برق در شهرک‌های صنعتی از ۱۰۰ کیلووات تا ۳ مگاوات را پیش‌بینی شده که ممکن است تا ۱۰۰ مگاوات هم اجرا شود، بستگی به سرعت عمل و تعامل دارد.

رئیس اسبق کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: امیدواریم برنامه احداث نیروگاه تجدیدپذیر در تابلوی بورس درج شود که سرمایه‌گذاران بتوانند ثبت‌نام و پیش‌بینی لازم را برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و برق تجدیدپذیر سهم بیشتری را در سبد برق کشور به اشغال درآورد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: