۱۳۸۰۳
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۳۵
جلال: در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و‌ نان هیچ گونه محدودیتی برای عرضه نان به عموم مردم ایجاد نشده است و روزانه حدود ۱۲ میلیون تجربه خرید نان در کشور وجود دارد.

جلال: در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و‌ نان هیچ گونه محدودیتی برای عرضه نان به عموم مردم ایجاد نشده است و روزانه حدود ۱۲ میلیون تجربه خرید نان در کشور وجود دارد.

به گزارش فراتیتر، محمد جلال درباره اظهارات برخی از فعالان در حوزه تولید نان مبنی بر کاهش سهمیه آرد از دو هفته گذشته اظهار داشت: در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و‌ نان هیچ گونه محدودیتی برای عرضه نان به عموم مردم ایجاد نشده است و روزانه حدود ۱۲ میلیون تجربه خرید نان در کشور وجود دارد و فروش نان برای مصارف تجاری یا مصارف با حجم بالا هم بعد از ثبت نام اولیه و تایید سامانه، از منوی مربوطه روی کارتخوان هوشمند فروش نان انجام می‌شود و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه کاهش دسترسی نانوایان به آرد یارانه‌ای صرفا ناشی از عدم فروش نان یا ثبت تراکنش‌های غیرواقعی و متقلبانه با انگیزه بهره‌مندی از یارانه بیشتر است، ادامه داد: تا کنون بارها و بارها در جمع افرادی که خود را نماینده قشر شریف نانوایان معرفی کرده‌اند خواسته‌ایم، تراکنشی که فروش عادی و متعارف نان مردود شده یا کاهش آرد نانوایی را در پی داشته، با شماره ملی نانوا اعلام کنید تا بررسی کنیم. اما متاسفانه عموما از این امر امتناع شده و هیچ مصداقی که موید ادعای مذکور باشد مشاهده نشده است. 

مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور افزود: به عنوان مثال نانوایی که دو برابر آرد دریافتی، روی کارتخوان هوشمند تراکنش خرید نان ثبت کرده و به صورت مداوم این تقلب را تکرار می‌کند - تا کمک هزینه بیشتری دریافت کند - و علیرغم هشدارهای مداوم روی کارنامه (مبنی بر ثبت تراکنش غیرواقعی)، عملکرد خود را بهبود نمی‌دهد، طبیعتا با کاهش تخصیص ارد مواجه شده است. آیا این کاهش تخصیص، بدان معناست که باید عرضه نان به مردم را محدود کند؟ پاسخ قطعا منفی است. 

جلال گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی و تخصیص آرد مبتنی بر عملکرد دوره قبل، بیش از ۶۵ درصد نانوایان کشور با افزایش تخصیص آرد روبرو شده‌اند و دسترسی ۳۵ درصد هم به دلیل انواع تخلفات، به آرد یارانه‌ای کاهش یافته است. 

مشاور وزیر اقتصاد افزود: اساسا دولت برای اینکه ناچار به سهمیه بندی نان نشود، طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را اجرا کرد و هیچ اراده‌ای برای ایجاد محدودیت در سمت مردم ندارد. 

مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور تاکید کرد: ویژگی بارز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان این است که بدون آزادسازی قیمت نان یارانه‌ای و بدون سهمیه بندی نان یارانه‌ای، مجموعا در طی امسال و سال گذشته ١.۵ میلیون تن جلوگیری از انحراف مصارف آرد یارانه‌ای را محقق کرده که معادل مصرف سالانه نان ۲۰ میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه در این طرح، سلیقه، خستگی و اشتباه انسانی جایگاهی ندارد، گفت: قاعده‌ها به واسطه موتور هوش مصنوعی سامانه، تراکنش عملکرد نانوایان را به طور مستمر تجمیع (ماهانه بیش از ٣.۵ میلیارد تراکنش) و با پردازش آنها، اختصاص آرد یارانه‌ای به واحد خبازی درستکار محقق می‌شود و از اختصاص آرد به تراکنش‌های غیر واقعی و ساختگی جلوگیری می‌شود، در واقع طرح هوشمندسازی، یک الگوی فناورانه در عدالت توزیعی محسوب می‌شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: